Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 2:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 08, 2018 12:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Inlägg: 370
Ort: Oslo/Skellefteå
Vad är lämplig komp på en maskin som denna?

B230fk
H-profil, i övrigt orginal botten
Tommy Luhr-530 som flödar 196 på insug om jag minns rätt. Orginal ventiler.
Sts 247 112 nock
Hemmabyggt 37mm (id) pulssplit med en BW s200 51/56.
Orginal insug/spjäll.
875 spridare
Msd 6
2.5” avgas. (Bygger 3” i vinter)
Vems
Gatmappad. Laddar ca 1.5 bar.

Eftersom förbränningsrummen är upptagna till 60cc så vill jag minnas att jag räknade fram att jag fick 8.0 i komp. Det känns som det är i lägsta laget. Den är rätt trött innan laddet kommer. Spoolar rätt snabbt dock, men det ger en karaktär som jag inte vill ha. Vill ha jämnare register på botten.
Frågan lyder då:
Bör jag sätta i sugmotorkolvar i den? Jag hittar inte mina anteckningar men jag TROR att det var 9.7:1 jag kom fram till att det skulle bli med dom. Kan tilläggas att jag bor i Norge och där säljs inte längre E85 så det är uteslutet. Nån som har nån teori om vad dessa maskiner trivs bäst med för komp?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 5:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag skulle inte gå mycket över 9-1, men det finns en annan väg också, lite dyrare men ger gott tillskott i vrid.
Bygg om till 2.5l, du får högre komp samt ett gott tillskott i vrid längre ned.
Det kommer spoola turbon än tidigare samtidigt som den är starkare i sugområdet av tre anledningar, mer 'hävarm', mer volym, mer komp.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 3:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
jag säger 8.0, du kommer inte att märka nogot på spool


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 3:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det var ju inte vad han frågade efter vad jag förstod.
Han vill ha mer ork i motorn INNAN laddet kommer.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 4:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Kör du på bra 98 så tycker jag du skall lägga dig på minst 9,5:1. Blir fan så mycket trevligare maskin om man vågar sig på lite komp.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 7:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
om han ska åka bensin så blir det spikkänsligt på bf98 med 9.5 i komp om han ska ladda 1.5. då måste han dra av på tändingen och förlora effekt där.
skilnaden i botten 9.5 vs 8.0 är minimal om det är riktigt mappat, jag har testat i bänk, men ändå mina åsikter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 8:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Mina tester går ut på rövdyno med 8,7 vs 9,7 i komp och i princip original 940 turbogrejer + VX3-kam. Med 9,7 i komp vart maskinen betydligt piggare över hela registret vid mindre ladd men jag vet ju inte vad en skaplig mappning hade gett.

TS har då betydligt bättre andning i maskinen och så tänker jag att man säkert kan avhjälpa problemet ytterligare med större klämspalt / mindre squishyta men visst är det som du säger, allt är en kompromiss.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 9:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Inlägg: 370
Ort: Oslo/Skellefteå
Det hade absolut varit kul att bygga en strokad maskin det är inte aktuellt i dagsläget.
Jag känner att jag bör tillägga att jag ska ha mer effekt vad jag har nu. Anledningen till att jag inte laddar mer är att det känns som att det stoppar där. Jag ska bygga 3” avgas hela vägen och se om det hjälper. Jag ska även dit med en större turbo när jag kommer över en och planerar bygga plenum när tiden tillåter. Blir det kritiskt att gå upp i komp när laddet närmar sig 2 bar eller är det mappningen som styr det. Ett alternativ är ju kanske att svarva ur sugmotorkolvarna och sikta på runt 8.8-9:1?
För i år kommer jag nog bara se vad en rutinerad mappare klarar göra med det lägre registret men jag kan ju svarva kolvar under sommaren som sidopyssel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 12:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1168
Ort: BjörnL Uddevalla
Tror den blir ömtålig om du ska ladda 2bar med kompa på 9-1. Det är på gränsen att det inte hjälper att backa tändningen när man kommer upp i så höga kompressionstryck. Du kanske skulle överväga vatteninsprut i detta läget.
Det kan ju eventuellt också bli så att du förlorar effekt eftersom man måste backa tändningen så mycket med högre komp. Dock så kommer den känns piggare på låglast

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 12:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1168
Ort: BjörnL Uddevalla
Du kan ju lägga upp tändmappen så kan vi kanske komma med fler förslag. Kan ju vara så att det helt enkelt behövs mer tändning på låglast / innan laddtrycket kommer. Vilken lambda har du när den känns slö?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen fre mar 09, 2018 1:43 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 1:22 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
på bensin kan man helt enkelt inte ladda mycket och ha hög kompa (höga förbräningstryck).

du har aldrig funderat på E85?? då kan man ha känslan av en standard bil på låga varv sen hur mycket vrid man vill nästan och med en bra turbo trycka på lite extra på högvarv så den känns som en race motor där.

bensin blir en stor kompromiss men du kan säkert få det bättre än vad det är med bättre mapning och kanske lite mer grund kompa men du kan inte höja laddet nå mer. turbon du har bör va ganska maxad redan vid 1.5 bar då allt lirar.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 2:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4705
Ort: Boden
Jens Gustavsson skrev:

du har aldrig funderat på E85?? då kan man ha känslan av en standard bil på låga varv sen hur mycket vrid man vill nästan och med en bra turbo trycka på lite extra på högvarv så den känns som en race motor där.
.

Om du läser vad han skriver så finns det inte att tillgå där han bor.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 3:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Inlägg: 370
Ort: Oslo/Skellefteå
Det låter för mig som att det inte är värt jobbet att byta kolvar i det här fallet. Det är inte hopplöst dålig ork, tänkte mest vad det ”optimala” ladd/komp-förhållandet är på en sån här motor. Kul att höra folks erfarenheter, men jag inser att det begränsar mig en del att jag inte kan köra på E85.
Jag ska labba lite med kamjustering när snön försvinner och om allt lirar ska den upp i bänk i maj(hoppas jag..). Kan hända det gör stora skillnaden.
Vad gäller mappen så ska jag se om jag kommer ihåg att ta med datorn till garaget å lägga in den på nytt. Hade en datorkrasch så jag har inget sparat. Kan hända jag har nån gammal logg men det är inte säkert den är aktuell.
Jag har en gammal bw (switzer..?) till med lite udda mått liggande. Tror den var 56 in och 58 ut. Kan den vara lämplig till denna motor? Den är lite glapp så frågan är om det är lönt att renovera den eller om jag bör satsa på en modernare snurra?
Detta har inget med lågvarv att göra men jag tyckte det lät trist att inte ladda mer än 1.5..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 4:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Inlägg: 370
Ort: Oslo/Skellefteå
Nu känner jag att jag kanske rörde till det en massa, men för att ställa en konkret fråga:
Vad är nästa steg för att hämta mer mos ur min motor på bensin?
Jag gled iväg från ursprungsfrågan men om jag nått ett slags max på det som sitter där idag måste nåt bytas.
Vatteninsprutning kommer nog inte bli ett tema. Det är en bruksbil under sommaren och jag vill inte krångla till det i onödan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 9:05 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Hur mycket lyfter kammen?
Sen kunde du minskat nockvinkeln till 108 grader med pulssplit och fått mer vrid.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010