Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av mauser240 »

Thed_J skrev:Nu känner jag att jag kanske rörde till det en massa, men för att ställa en konkret fråga:
Vad är nästa steg för att hämta mer mos ur min motor på bensin?
Jag gled iväg från ursprungsfrågan men om jag nått ett slags max på det som sitter där idag måste nåt bytas.
Vatteninsprutning kommer nog inte bli ett tema. Det är en bruksbil under sommaren och jag vill inte krångla till det i onödan.
Som du själv är inne på så är avgassystemet en propp. Sen skulle det underlättat om du berättat vad du har för kolvar och kolvuppstick. B230FK har 8,7 i komp och med upptagna förbränningsrum lär det inte bli mer.

Tillägg: B230FK + F-kolvar = 9,7 i komp men det finns många olika sugmotorkolvar.
//MartinL
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Thed_J »

Kammen lyfter drygt 12mm. Vad drygt innebär vet jag inte. Det är den mest exakta angivelsen jag hittar.
Kunde vart kul att labba med lite olika kammar. Vad gör motsvarande kam med 108 nock med registret på topp?

Det är en 230fk med H-profil och standard fk-kolvar. Uppstick har jag inte mätt. Jag googlar att orginal förbränningsrum är ca 51-53cc beroende på källa. Mina är 60cc.
Det innebär dock att jag minns fel angående f-kolvarna. Det är nåt år sedan jag satte ihop detta och mina anteckningar ligger nog på nåt bra ställe..
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Thed_J »

Här är en länk till min byggtråd där det går se grenrör och förbränningsrum. Om man kan se photobucketbilder på sin dator vill säga. Om man orkar bläddra så är det fler bilder från då jag satte ihop motorn några sidor innan.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Baxman »

Thed_J skrev:Vad är lämplig komp på en maskin som denna?

B230fk
H-profil, i övrigt orginal botten
Tommy Luhr-530 som flödar 196 på insug om jag minns rätt. Orginal ventiler.
Sts 247 112 nock
Hemmabyggt 37mm (id) pulssplit med en BW s200 51/56.
Orginal insug/spjäll.
875 spridare
Msd 6
2.5” avgas. (Bygger 3” i vinter)
Vems
Gatmappad. Laddar ca 1.5 bar.

Eftersom förbränningsrummen är upptagna till 60cc så vill jag minnas att jag räknade fram att jag fick 8.0 i komp. Det känns som det är i lägsta laget. Den är rätt trött innan laddet kommer. Spoolar rätt snabbt dock, men det ger en karaktär som jag inte vill ha. Vill ha jämnare register på botten.
Frågan lyder då:
Bör jag sätta i sugmotorkolvar i den? Jag hittar inte mina anteckningar men jag TROR att det var 9.7:1 jag kom fram till att det skulle bli med dom. Kan tilläggas att jag bor i Norge och där säljs inte längre E85 så det är uteslutet. Nån som har nån teori om vad dessa maskiner trivs bäst med för komp?
Foreslår at du gjör en test med en A-kam. Det er billig og det er enkelt og det vil gi deg svar på om kompresjonsforholdet er for lavt eller om det er STS247 som er for vill for deg og saboterer botten.

Min erfaring er at det alltid er for vill kamaxel og for stort turbinus som ödelegger botten, sjelden lavt kompresjonsforhold.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Thed_J »

Kan hända jag provar nån annan kam framöver. Jag gillar egentligen karaktären på denna så jag tänker starta med större avgas, kamjustering och ordentlig mappning. Tror det kan göra rätt stor skillnad. Ska försöka återkomma med resultat när det är gjort.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Jens Gustavsson »

sts 247 är ganska kort och tappar inte så mycket cylindertryck på lägra varv men att jämföra mot en A kam blir inte rätt. den kanske går lite bättre på delgas 1800rpm då du bruksar men bara liten skilnad... därimot från 3500rpm upp till max rpm där tappar du nog 75-100hk och de går inte att kompensera med mer ladd med bensin.

om du mäter avgastrycket VS laddtrycket och du finner att du ligger 0.3 bar eller mer över hela registret med laddtryck med turbon du har kan man prova 106-108 nock och öka vridet på lägre varv men tror inte du har det med den turbon där för är 112 bra.

hur har du ställt kamaxeln nu? tdc lyft insug?

hur ser tänd mappen ut?

hur ser lamda target mapen ut?

mvh jens
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Thed_J »

Jag kommer köra vidare med kammen. Jag tycker den funkar fint och tror att det finns mycket att förbättra runt motorn innan jag går för kambyte.
Jag har gruvat mig lite för att svara för jag har fortfarande inte ställt kammen :oops: Den är nollad på kamdrevet så jag utgår ifrån att den står fel. Till mitt försvar så var min ursprungliga fråga mer generellt om kompet.. Jag uppskattar dock all input och hjälp!
Här kommer tändmapp och lambda target.
Bild
Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Thed_J »

Jag måste ha gjort nåt fel här.. Det ser inte ut som min mapp. Ska dubbelkolla.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Thed_J »

Det ser ut att stämma.. Det som förbryllar mig är att när jag hämtar den från ECUn så heter den V3.3. Ska den inte heta V3.6 eller har det inget med version att göra?
Jag är inte så rutinerad men ser det inte tändningen generellt ganska låg ut? Jag vet att vi körde ganska safe för att ta det sista i bänk men jag minns det som högre. Nån som har nån synpunkt?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Baxman »

Du behöver å effektmåle så du få se sannheten med egen öyne for dette blandt det värste jeg har sett.

Topp, kam og turbo har minst 150 hk potensiale fra sugemotoren x 2,40 MAP trykk = plenti, MEN....

tenningen på 240 linjen stemmer IKKE med 8.0:1 i kompresjonsforhold så noe er FEIL og jeg nekter å tro noe annet enn at bilen din går direkte dårlig i forhold til oppsettet.

En kompetent motortuner vil kunne gi deg fantastisk gode tips og uvurderlig hjelp. :)

Bilen din skal minst gå like godt som denne: https://www.youtube.com/watch?v=1KtSPgJBcic
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Allx »

Vad är det som inte stämmer med 240-linjen?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av mattias »

Det saknas minst 5 grader tändning där, men som sagt bättre hitta det i bänk.
Tycker jag hade kontakt med dig, men det var nog några år sedan. Du får höra av dig om du behöver hälsa på i navdynon.
Vi skulle nog kopplat in knack-sensor i styrboxen om du ska köra bensin (chipet sitter ofta där för att läsa av men kanske inte framdraget till pinne i boxen).

Det där med filnamen och "v3.3" är bara Ungersk logik, skulle bara stått v3 där. Boxarna skiljer inget på det sättet att mjukvaran (config) spelar ingen roll vilken version det är.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Baxman »

Allx skrev:Vad är det som inte stämmer med 240-linjen?
Enig med mattias har, men jeg mener at en 8V rödmotor med 8,0:1 i kompresjonsforhold trenger rundt 10 grader tidligere tenning på 240 linjen enn det du har nå. Hvis oppsettet ditt faktisk ikke tåler tidligere tenning enn det 240 linjen din viser, så mener jeg at noe er mycket fel.
Eks; 93 grader termostat, ingen intercooler, orginalt eksosanlegg og bensin med ekstra lavt oktantall.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av Thed_J »

Mattias, det stämmer. Jag köpte sprutet av dig till en annan bil 2011. Sen har jag handlat lite smått o även fått en startmapp. Har haft din dyno i tankarna o hade hemskt gärna bromsat där då det känns som ni börja kunna dessa motorer rätt väl vid det här laget. Det är dock rätt lång bit att köra så det blir nån lokal förmåga.
Att koppla in knacksensorn, är det nåt jag klarar själv med lite beskrivning lr bör jag skicka boxen till dig? Dumt jag inte visste förra veckan för då var jag i Skellefteå.

Baxman, den här bilen är en extremt långsam process och den är inte körd sedan februari 2017. Det som blev kört innan var mest inne i centrala Oslo och jag har inte haft tid eller lust att testa några gränser vad gäller mappning. Bänk har hela tiden varit planerat och eftersom jag aldrig gjort detta förr och dessutom vill få lite mer i ordning innan jag lastar en massa tusenlappar på bromsning så får det vänta. Den är dessutom rätt högljudd så jag litar inte på att jag hör några spikningar innan det är för sent.
Jag siktar på bromsning i starten av juni och dessförinnan har jag tänkt hinna bygga 3” hela vägen med enkel appledämpare, montera uttag för mätning av mottryck o avgastemp samt nolla kammen efter anvisning.. Jag tror det kommer gå att göra mycket på hela registret med en mer rutinerad snubbe bakom knapparna och jag är väldigt spänd på vad den klarar lämna.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lämplig komp på B230 turbo på bensin

Inlägg av mattias »

För bromsning så kan du ta kontakt med "dundersmurfen" här på forumet, han håller till i Uddevalla och är väl inte så långt att åka från Oslo.

Det är väl inte jätteviktigt med knack-sensorn inkopplad i styrboxen, men i bänken så använder man ofta knacklyssning eller loggning i bänken, så sensorn får gärna sitta på blocket.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar