Tips innan mappning b230ft ms

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Roggaa250
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm

Tips innan mappning b230ft ms

Inlägg av Roggaa250 »

Hej har tänkt boka tid för mappning av min b230ft med Ms1v3 nu i vår dagarna!
Skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på så man inte åker på dyr timdebitering på onödiga saker i bänken.

Sen har jag några frågor! Är ganska färsk så håll gärna en snäll ton :D

Info om motorn
B230ft
H-profil
531topp
K-kam
3”rostfritt
Stor ic
630cc
Ms1v3
T3/t4 ar60
Extraktor med externwastegate 50mm

Bilen startar och går på tomgång

1.Jag åker E85 går det köra med vanligt bränsle filter eller måste det införskaffas nått annat?
2.jag har externwastegate för att kunna justera laddet i bänken kan jag montera pysventil? Eller bör jag köpa andra fjädrar till wastegaten?
3.jag har ställbar btr vad ska jag ställa bränsletrycket på? 3bar?
4.jag har odiffat bakaxel just nu spelar det någon roll i bänken? Tänker om det spinner/ras
5.jag har vattentemp mätare laddtryck och varvräknare bör jag ha fler mätare för att underlätta mappningen?

Det var allt tack på förhand
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tips innan mappning b230ft ms

Inlägg av The »

Se till att gatmappa bilen innan du åker, går ju bra att köra med lågt/inget laddtryck.
Då ser du ju om grejerna lirar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Tips innan mappning b230ft ms

Inlägg av mattias »

1. Bränslefilter, vanligt från standard-bilar ska fungera. Byt varje år.

2. För att höja laddtrycket kan de som har bänken köra med mottrycks-styrning via vanlig trycklufts-regulator. Kan rekommendera vanlig 0-2 bar regulator. Elektronisk ventil är trevligast men kräver lite mer vid inkoppling.

3. Bränsletryck = 3 bar, blir spridarna för små kan du ju vinna lite kapacitet på köra högre men ställer krav på pumparna då de jobbar mot grundtrycket + laddtrycket.

4. Du kommer ha fäste i bänken om det görs rätt, du kommer köra med däck som rekommenderas av den som har bänken och det spänns ner rätt, ta kontakt med dom. (Jag har navdyno så slipper fundera)

5. Mätare har man sällan tid att titta på, det som betyder något är oftast det styrsystemet till motorn kan visa = dataloggas. Övrigt kan den som har bromsbänken kanske koppla in tillfälligt för det som är intressant och logga i bänkens styrsystem. Men en fungerande oljetrycks-mätare och en fet lampa kopplad till oljetrycks-kontakten är en bra början. Jag brukar också rekommendera en spännings-mätare för det rullar in väldigt många bilar med över-varvade gamla generatorer som fungerar si så där.

Och sen som sagt, det är ju bra att den är varmkörd några gånger och allting efterdraget. Kan du få den gatmappad så den går köra som bruks på låg last åtminstone så är det alltid fint. Många gånger kan man åka till bänken just för att hitta problem, men kan ju kännas onödigt och dyrt när tiden helst borde läggas på att optimera motorn.

Sen provtryck! Inte bara tryck-systemet, du kan även kolla efter läckage i membran och kopplingar till wastegate, dump-ventiler och annat. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar