Snik portning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Snik portning

Inlägg av super7 »

mauser240 skrev: Man säger ju inte att man har en strokad motor med vev med större slaglängd. Eller gör man?
Antingen så säger man ned strokad vev eller strokad vev.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Snik portning

Inlägg av Cassius »

mauser240 skrev:Nu handlade det ju om vad ordet "snikportning" betyder och det jag egentligen funderade på är om ni brukar inbefatta byte av delar i ordet "(snik)portning".

Ofta läser man ju att någon har en portad topp med större ventiler t.ex. Om större ventiler ingick i portningen så borde man ju kanske inte skriva ut det. Man säger ju inte att man har en strokad motor med vev med större slaglängd. Eller gör man?

Innan ni eldar upp er alltför mycket måste jag väl tillägga att det nog inte har nån egentlig betydelse hur man uttrycker sig så länge man gör sig förstådd...

Personlig uppfattning: Ett portningsjobb handlar "enbart" om kanalerna i toppen. Du Måste inte per automatik byta ventiler eller montera nya säten och styrningar för att du portar. Portar du kan du dock behöva större ventiler för att få ut max av portningen. Byter du ventiler kan du behöva byta säten och styrningar beroende på ventilen t ex.

Det ena ger det andra, men endast vid behov :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Snik portning

Inlägg av Jonas Enderlein »

Precis som du skriver Cassius, man portar kanalen med en roterande fil.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Snik portning

Inlägg av mauser240 »

Exakt som ni säger. Då tycker jag inte man kan säga att snikportning betyder att bygga topp.
//MartinL
Skriv svar