Sida 1 av 2

Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 3:58 pm
av jompazx
Jag har hört uttrycket "snik portning" och undrar helt enkelt vad det innebär?

/Jompa

Re: Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 5:05 pm
av Jonas Enderlein
Jag kan bara gissa att det innebär att man portar lite, å inte lägger så mycket tid på det.

Re: Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 6:05 pm
av Streetvw
Jonas Enderlein skrev:Jag kan bara gissa att det innebär att man portar lite, å inte lägger så mycket tid på det.
Precis, innebär att man "snyggar" till kanalerna utan att egentligen ändra form eller volym på dem. Som ex. tar bort gjutskägg och andra ojämnheter efter gjutningen. För egen del så är det just "snikportning" jag nu mer brukar nöja mig med när jag bygger en ny motor och då brukar jag även sträcka mig till att rundar av kanten (som brukar finnas) under ventilsätet och machporta insug/grenrör.

Att porta en topp på riktigt tar oändligt med tid och en herrans massa kunskap och kräver flödesbänk och gärna tillgång till bromsbänk. Och ska man gå hela vägen så ska man ha några extra toppar att testa olika idéer på innan man sätter tänderna i den egentliga toppen.

/Markus

Re: Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 7:23 pm
av
Utrycket kan väll betyda allt ifrån att man knappt rör toppen till att man bygger rejstopp på billiga delar (tex org styrningar ventiler för 100kr styck billiga retainers omslipad kan istället för råämne mm)
Beror ju på vilket samanhang mm.

En folkracetopp brukar ju va en typisk sniktopp man läger minsta möjliga tid för så bra effekt som möjligt utifrån sitt kunnande och dom verktyg mm man har.
I mitt fall brukar de bli portning utan att bry sig så mycket om finish bara rätt form och aria (hur mycket beror på vad förgasarna/insprutet klarar) sedan frästa säten.
Org ventiler men tillfixade och hårdare enkelfjädrar med org retainers sedan en planing på det.
Då har man inte bytt något förutom fjädrarna men toppen klarar bra mycket mera effekt än innan.

Re: Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 7:28 pm
av Erland Cox
Jag håller helt med föregående.
Det lilla man gör i början för små pengar gör ofta mer än allt man kan göra efter det.
Dom första hästarna är de billigaste och de sista de dyraste.

Erland

Re: Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 7:38 pm
av jompazx
Okej tack för bra svar men jag har en följd fråga på det som Streetvw sa om matchning mot grenröret. Är det bra eller dåligt? har hört att det ska uppmuntra tillbakaflöde in i cylindern på låga varv om man har en kamaxel med mycket överlapp. alltså att man vill "strypa flödet bakåt" så det är värt den lilla turbulens som skapas.

Re: Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 7:43 pm
av Erland Cox
Grenröret ut från toppen ska vara större än toppen i flänsen.
Särskilt i botten av kanalen kan det hjälpa att ha en kant.

Erland

Re: Snik portning

Postat: tis mar 13, 2018 9:28 pm
av mauser240
CÅ skrev:Utrycket kan väll betyda allt ifrån att man knappt rör toppen till att man bygger rejstopp på billiga delar
Är porta samma sak som att bygga topp hos er?

Re: Snik portning

Postat: ons mar 14, 2018 2:25 am
av
mauser240 skrev:
CÅ skrev:Utrycket kan väll betyda allt ifrån att man knappt rör toppen till att man bygger rejstopp på billiga delar
Är porta samma sak som att bygga topp hos er?
När olle 14 år ringer kalle 15 år och frågar om inte kalle kan göra en snikportning på hans puch dakota är det inte ens en topp utan en cylinder som kanske våldtas med en borrmaskin utan någon annan tanke än att hålen ska bli större :wink:
Ringer det däremot någon åt Erland och frågar efter pris på en snikportning kan man nog förvänta sig att det iaf ska ingå ett sätesjobb slipade ventiler och ev en planing.
Så det beror som sagt på sammanhanget....

Re: Snik portning

Postat: tor mar 15, 2018 7:51 pm
av mauser240
CÅ skrev:När olle 14 år ringer kalle 15 år och frågar om inte kalle kan göra en snikportning på hans puch dakota är det inte ens en topp utan en cylinder som kanske våldtas med en borrmaskin utan någon annan tanke än att hålen ska bli större :wink:
Ringer det däremot någon åt Erland och frågar efter pris på en snikportning kan man nog förvänta sig att det iaf ska ingå ett sätesjobb slipade ventiler och ev en planing.
Så det beror som sagt på sammanhanget....
Jo men då har man ju ändå inte (nödvändigtvis) bytt ut några delar. Att bygga topp innebär för mig att man byter åtminstone något (annat än kam) i toppen till värre / bättre.

Jag vänder på frågan; går det åt delar vid en portning? Eller tvärtom; kan man bygga topp utan nya / andra delar?

Re: Snik portning

Postat: tor mar 15, 2018 10:02 pm
av Kadett4wd
Läs CÅ´s svar igen.

Och tillägger, att toppen jag i stort sett lämnat sämst ytfinish i vad ögat anser, har lämnat mest effekt.
Tankeställare!

Re: Snik portning

Postat: fre mar 16, 2018 6:47 am
av Cassius
mauser240 skrev:
CÅ skrev:När olle 14 år ringer kalle 15 år och frågar om inte kalle kan göra en snikportning på hans puch dakota är det inte ens en topp utan en cylinder som kanske våldtas med en borrmaskin utan någon annan tanke än att hålen ska bli större :wink:
Ringer det däremot någon åt Erland och frågar efter pris på en snikportning kan man nog förvänta sig att det iaf ska ingå ett sätesjobb slipade ventiler och ev en planing.
Så det beror som sagt på sammanhanget....
Jo men då har man ju ändå inte (nödvändigtvis) bytt ut några delar. Att bygga topp innebär för mig att man byter åtminstone något (annat än kam) i toppen till värre / bättre.

Jag vänder på frågan; går det åt delar vid en portning? Eller tvärtom; kan man bygga topp utan nya / andra delar?
Man kanske kan anse att en "snikportning" inte är det samma som en "snik byggd topp"? Vad begreppet "bygga" innebär är nog ganska individuellt, det skulle också kunna vara att man konstruerar en topp från scratch t ex. Att modifiera en topp kan vara allt från att lacka den till att porta max och byta alla utbytbara delar utom stommen.

Så det handlar nog mest om vad man själv har för värdering av de olika orden, vilket är vad jag tolkar CÅ's svar som också :)

Re: Snik portning

Postat: fre mar 16, 2018 11:13 am
av Ersviken
som ett sidospår så tycker jag den där Max verkar göra rätt hafsiga jobb ibland, skulle betydligt hellre köpa än Erland-portad topp än en som Max gjort!

Re: Snik portning

Postat: fre mar 16, 2018 11:26 am
av mauser240
Nu handlade det ju om vad ordet "snikportning" betyder och det jag egentligen funderade på är om ni brukar inbefatta byte av delar i ordet "(snik)portning".

Ofta läser man ju att någon har en portad topp med större ventiler t.ex. Om större ventiler ingick i portningen så borde man ju kanske inte skriva ut det. Man säger ju inte att man har en strokad motor med vev med större slaglängd. Eller gör man?

Innan ni eldar upp er alltför mycket måste jag väl tillägga att det nog inte har nån egentlig betydelse hur man uttrycker sig så länge man gör sig förstådd...

Re: Snik portning

Postat: fre mar 16, 2018 11:27 am
av mauser240
Ersviken skrev:som ett sidospår så tycker jag den där Max verkar göra rätt hafsiga jobb ibland, skulle betydligt hellre köpa än Erland-portad topp än en som Max gjort!
Max har ju gjort allt. Det går liksom inte mer. :)