vad är grejen med b230?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

vad är grejen med b230?

Inlägg av jompazx »

Hej, Min fråga är egentligen grejen med volvo b230? varför är den bra att trimma? liksom vad är det som är bra med den om man jämnför alla 10tals 4cyl motorer på cirka 2 liter med 2 ventiler per cyl (oftast). är det bara att det är en välbeprövad plattform att trimma på och varför ändra på ett vinnande koncept? eller är det någe särskilt design mässigt? hoppas ni fattar min fråga. /Jonathan
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av The »

Det är den inte.
Det är ju mest för att den varit lättillgänglig I Sverige pga att b2x suttit i Volvo från mitten av sjuttiotalet fram till mitten av nittiotalet och man kört mycket motorsport med just Volvo.
I andra länder är det helt andra märken och motorer man använder, dvs de som varit vanligt förekommande där.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det finns nog ingen annan motor som har det utbudet av trimdelar som just B2x. Man får ut hög effekt, det finns flera olika topplock både 2 och 4 ventils toppar standard plus Evo toppen....
Det är desutom en järnspis som tål mycket stryk!! Den har vunnit många tävlingar, inte bara i sverige, du kan se tävlingsbilar i europa av annat fabrikat som monterat i en rödblockare....
Den är väl utprovad från b18 från 1961, har suttit i bilar, båtar och lantbruksmaskiner.

/ Jonas Enderlein
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

Den är motorernas konung.
Enkel, bra, robust och billig att få bra effekt ur.
Europas Chevrolet smallblock.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

haha... tillåt mig små-le lite.
Kika utanför gränserna lite =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jens Gustavsson »

enkel att jobba med, relativt billiga delar, stort borr så man kan få hög effekt med 2 ventils teknik, jättebra ventilmekanism där man kan få upp mot 16.5mm lyft utan större problem eller pengar eller förlust av hållbarhet (18-19mm lyft med lite mer special grejor men då är det inte billigt), de är hållbara också i bottendelen och vinner tävlingar i nästan alla sorters motorsporter :thumbright:

= en motor man kan tävla och vinna med i verkliga världen utan att va bankrånare eller super-motorbyggare.



även en riktigt frän sug/turbo-motor med 4v toppen! men dyrare och mycket mer svårmekat. man rymmer upp till 39mm ventiler med mer eller mindre standard grejor det gör man inte med många andra fyror?


lätt och ganska billigt att göra denna motor större eller mindre också för olika klasser. finns borr från 88.9mm till 97mm med billiga standard delar och upp till 101mm med race block. sen slag från 68mm till över 100mm med prisvärda vevaxlar men ett bra max slag är 94mm tycker jag om man vill varva mycket och ha lång hållbarhet.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

*Host,, harkel*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag förstår att du hostar å mår dåligt när du lägger fram en sådan motor, men det finns medicin (Rödblockare) slår allt!!!

Mvh Jonas E
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Robert Markström »

Jo den är ju fin Patrick men då kostar den ju 50k> motför 1000:- för en B324F :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av The »

Den blev stor
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Thunderbo1t »

:hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Jonas Enderlein skrev:Jag förstår att du hostar å mår dåligt när du lägger fram en sådan motor, men det finns medicin (Rödblockare) slår allt!!!

Mvh Jonas E

haha,, jo just.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Robert Markström skrev:Jo den är ju fin Patrick men då kostar den ju 50k> motför 1000:- för en B324F :)
Motorn på bilden får du inte för 50k
Men en standardmotor får du betydligt billigare än 50k, typ 10-15k för en maskin att börja bygga på är nog normalt.

Ska man upp i mycket fläsk i en B230 så är ju blocken i mina ögon rätt sunkiga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Steve »

Kadett4wd skrev:
Robert Markström skrev:Jo den är ju fin Patrick men då kostar den ju 50k> motför 1000:- för en B324F :)
Motorn på bilden får du inte för 50k
Men en standardmotor får du betydligt billigare än 50k, typ 10-15k för en maskin att börja bygga på är nog normalt.

Ska man upp i mycket fläsk i en B230 så är ju blocken i mina ögon rätt sunkiga.
Några exempel på vars man kan köpa en? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Skroten ;)
I eller utanför Sverige.
Man kan ju köpa 2.3l modellen och byta vevaxel i också, eller helt enkelt köra på 2.3liter.
Motorn finns ju även i 8v utförande om man behöver reservblock =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar