Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 3:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 14, 2018 11:45 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 148
Ort: Torslanda
Hej, "folk brukar ju säga att en turbo "drivs" av värme". vad menas med det? är att volymen avgaser som passerade turbinen hade blivit mindre om det inte vore varmt? och är det därför man vill ha avgas bandage för att hålla värmen inne i grenröret så värmen inte går förlorad och därav avgasernas volym minskar?

/Jompa

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 14, 2018 12:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 427
Ort: Växjö
drar en lite copy paste men detta är nog ett bra svar :)

"När ett föremål värms upp sätts atomerna i rörelse. Det innebär att atomerna kräver mer utrymme i föremålet. Ju varmare föremålet blir desto snabbare rör sig atomerna och desto mer utrymme behöver de för att kunna röra sig. Det är förklaringen till varför ett föremål utvidgar sig, dvs får större volym, när det blir varmt. Eftersom volymen har ökat men antalet atomer fortfarande är lika stort innebär det att föremålets densitet har minskat. Olika ämnen har olika stor förmåga att utvidga sig. I allmänhet gäller att gaser utvidgar sig mest och fasta ämnen minst."

Ju varmare det blir desto högre hastighet har gaserna. Avgasbandage har man väl för att hålla värmen inne, rostfritt leder inte värme lika bra så egentligen är det ett bättre ämne än svartstål men såklart har det sina nackdelar så som att det har en tendens att spricka och kostnaden blir hög och att många rostfria rör tappar sin rostfria funktion om man värmer det mer än 500 grader många gånger. Sen finns det även inconel men vem fan har råd med det.

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 14, 2018 3:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Turbon drivs av gastryck, differensen mellan inlopp och utlopp på turbinen.
Trycket ökar med värme, mao högre tryckdifferens.

Därav folk missförstått den drivs av värme.
Ska man hårddra det så skulle ju turbon börja snurra isåfall om man lade den i ugnen ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 11, 2018 11:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 148
Ort: Torslanda
Okej men då måste ju ändå värme vara energikällan. för tryck är väl inte energi? Annars borde det väl vara som att säga att en cykel drives av att framdrevet roterar? Men de facto drivs cykeln av att man accelererar med jordens mitt med sin massa med trampan där emellan.

//Liten avstickare
Då måste ju turbos vara alldeles ypperliga för en motors verknings grad (om bränslet tillåter hyfsade kompressionsförhållande och tämligen tidig förtändning) Eftersom man utnyttjar värmeenergi som inte utnyttjats i motorn som annars bara läcker ut i avgasröret. Det måste ju också vara anledningen till att det är så poppis med turbo på nya bränsle snåla bilar.


(jag är verkligen inte någon expert på fysik så citera mig ej i något annat ändamål än att sätta mig på rätt spår om jag är fel ute för jag har inga särskilda belägg/meriter/källor för vad jag säger det bara "känns" som det borde vara så om jag totalt missuppfattat så vill jag gärna veta det)

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 12, 2018 4:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4705
Ort: Boden
Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 13, 2018 5:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 852
Ort: Bjurholm
Kolven drivs också av gas som värmts upp.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 13, 2018 9:46 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 148
Ort: Torslanda
The skrev:
Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.

Du har rätt! jag har googlat lite övertrycket har energi på ungefär samma sätt som en boll som ligger på ett bord.

dsimila skrev:
Kolven drivs också av gas som värmts upp.

Jo det är därför turbo måste vara bra för att få hög verkningsgrad, värmen som inte utnyttjas för knuffa kolven sätter snurr på turbon.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 13, 2018 12:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
gastrycket... åter igen.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 13, 2018 2:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1519
Ort: Skelleftehamn
Framtiden går mer och mer mot extremt hög verkningsgrad, kika bara på Mercedes/AMG 50%iga verkningsgrad i F1 (med turbo) och Toyota med deras 40% (utan turbo) samt alla andra med hög verkningsgrad t.ex Mazda Skyactive , Infiniti VC-TURBO osv

Kikar man på de nya högeffektiva maskinerna som kommer så finns det några saker gemensamma nämnare:
Lean burn teknik. Allt från "stänga av" delar av förbränningsutrymmet till att elda i en behållare först. Gärna ihop med att sätta en spridare långt ut som dimmar en fin dimma som ej klarar av att antända och sedan skjuta in de sista bränslet med en direktinsprutare för att få rätt blandning och hjälpa till tumble/swirl.

Varabelt. Allt ska variabelt, allt från ventilerna t.ex vvt-i/vanos eller valvetronic till variabel kompression , elvattenpump , elektonisk termostat, variabel oljepump osv Behöver man inte använda det "just nu" så ska man inte använda det heller.

Mindre cylindervolym och även längre slaglängd och längre vevstakar. Anledningen är enkel, ju mindre (dynamiskt) förbränningsrum desto mindre energieförluster går ut till värme, pumpförluster och mekaniskaförluster. ( Här har ni något att fundera på ni som tycker man ska ha hög tändning ;) )

Så nu vet ni hur ni ska bygga (eller vilken motor ni ska använda) till världens mest högpresterande restriktorturbo motor ;)

Angående turbo så är jag lite kluven, det går få väldigt hög verkningsgrad med både sugis och turbo med dagens teknik, jag tror faktiskt man använder turbo mer för att få ett bredare register och mer körbar motor. I mina ögon så har en avstämd sugis absolut högst verkningsgrad pga sin effektiva start på insugsförloppet mha extraktorröret, men då endast på ett specifikt varvtal. (rätt eller fel vet jag ej.)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010