Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 3:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 14, 2018 11:45 am 
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Hej, "folk brukar ju säga att en turbo "drivs" av värme". vad menas med det? är att volymen avgaser som passerade turbinen hade blivit mindre om det inte vore varmt? och är det därför man vill ha avgas bandage för att hålla värmen inne i grenröret så värmen inte går förlorad och därav avgasernas volym minskar?

/Jompa

InläggPostat: ons mar 14, 2018 12:37 pm 
För mycket laddtryck

drar en lite copy paste men detta är nog ett bra svar :)

"När ett föremål värms upp sätts atomerna i rörelse. Det innebär att atomerna kräver mer utrymme i föremålet. Ju varmare föremålet blir desto snabbare rör sig atomerna och desto mer utrymme behöver de för att kunna röra sig. Det är förklaringen till varför ett föremål utvidgar sig, dvs får större volym, när det blir varmt. Eftersom volymen har ökat men antalet atomer fortfarande är lika stort innebär det att föremålets densitet har minskat. Olika ämnen har olika stor förmåga att utvidga sig. I allmänhet gäller att gaser utvidgar sig mest och fasta ämnen minst."

Ju varmare det blir desto högre hastighet har gaserna. Avgasbandage har man väl för att hålla värmen inne, rostfritt leder inte värme lika bra så egentligen är det ett bättre ämne än svartstål men såklart har det sina nackdelar så som att det har en tendens att spricka och kostnaden blir hög och att många rostfria rör tappar sin rostfria funktion om man värmer det mer än 500 grader många gånger. Sen finns det även inconel men vem fan har råd med det.

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90

InläggPostat: ons mar 14, 2018 3:05 pm 
Forumsberoende

Turbon drivs av gastryck, differensen mellan inlopp och utlopp på turbinen.
Trycket ökar med värme, mao högre tryckdifferens.

Därav folk missförstått den drivs av värme.
Ska man hårddra det så skulle ju turbon börja snurra isåfall om man lade den i ugnen ;)

InläggPostat: fre maj 11, 2018 11:13 pm 
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Okej men då måste ju ändå värme vara energikällan. för tryck är väl inte energi? Annars borde det väl vara som att säga att en cykel drives av att framdrevet roterar? Men de facto drivs cykeln av att man accelererar med jordens mitt med sin massa med trampan där emellan.

//Liten avstickare
Då måste ju turbos vara alldeles ypperliga för en motors verknings grad (om bränslet tillåter hyfsade kompressionsförhållande och tämligen tidig förtändning) Eftersom man utnyttjar värmeenergi som inte utnyttjats i motorn som annars bara läcker ut i avgasröret. Det måste ju också vara anledningen till att det är så poppis med turbo på nya bränsle snåla bilar.

(jag är verkligen inte någon expert på fysik så citera mig ej i något annat ändamål än att sätta mig på rätt spår om jag är fel ute för jag har inga särskilda belägg/meriter/källor för vad jag säger det bara "känns" som det borde vara så om jag totalt missuppfattat så vill jag gärna veta det)

InläggPostat: lör maj 12, 2018 4:11 pm 
Forumsberoende

Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.

InläggPostat: sön maj 13, 2018 5:51 am 
Forumsberoende

Kolven drivs också av gas som värmts upp.

InläggPostat: sön maj 13, 2018 9:46 am 
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

The skrev:
Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.

Du har rätt! jag har googlat lite övertrycket har energi på ungefär samma sätt som en boll som ligger på ett bord.

dsimila skrev:
Kolven drivs också av gas som värmts upp.

Jo det är därför turbo måste vara bra för att få hög verkningsgrad, värmen som inte utnyttjas för knuffa kolven sätter snurr på turbon.

InläggPostat: sön maj 13, 2018 12:53 pm 
Forumsberoende

gastrycket... åter igen.

InläggPostat: sön maj 13, 2018 2:08 pm 
Forumsberoende

Framtiden går mer och mer mot extremt hög verkningsgrad, kika bara på Mercedes/AMG 50%iga verkningsgrad i F1 (med turbo) och Toyota med deras 40% (utan turbo) samt alla andra med hög verkningsgrad t.ex Mazda Skyactive , Infiniti VC-TURBO osv

Kikar man på de nya högeffektiva maskinerna som kommer så finns det några saker gemensamma nämnare:
Lean burn teknik. Allt från "stänga av" delar av förbränningsutrymmet till att elda i en behållare först. Gärna ihop med att sätta en spridare långt ut som dimmar en fin dimma som ej klarar av att antända och sedan skjuta in de sista bränslet med en direktinsprutare för att få rätt blandning och hjälpa till tumble/swirl.

Varabelt. Allt ska variabelt, allt från ventilerna t.ex vvt-i/vanos eller valvetronic till variabel kompression , elvattenpump , elektonisk termostat, variabel oljepump osv Behöver man inte använda det "just nu" så ska man inte använda det heller.

Mindre cylindervolym och även längre slaglängd och längre vevstakar. Anledningen är enkel, ju mindre (dynamiskt) förbränningsrum desto mindre energieförluster går ut till värme, pumpförluster och mekaniskaförluster. ( Här har ni något att fundera på ni som tycker man ska ha hög tändning ;) )

Så nu vet ni hur ni ska bygga (eller vilken motor ni ska använda) till världens mest högpresterande restriktorturbo motor ;)

Angående turbo så är jag lite kluven, det går få väldigt hög verkningsgrad med både sugis och turbo med dagens teknik, jag tror faktiskt man använder turbo mer för att få ett bredare register och mer körbar motor. I mina ögon så har en avstämd sugis absolut högst verkningsgrad pga sin effektiva start på insugsförloppet mha extraktorröret, men då endast på ett specifikt varvtal. (rätt eller fel vet jag ej.)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme