Sida 1 av 1

Dethär med turbo och värme

Postat: ons mar 14, 2018 11:45 am
av jompazx
Hej, "folk brukar ju säga att en turbo "drivs" av värme". vad menas med det? är att volymen avgaser som passerade turbinen hade blivit mindre om det inte vore varmt? och är det därför man vill ha avgas bandage för att hålla värmen inne i grenröret så värmen inte går förlorad och därav avgasernas volym minskar?

/Jompa

Re: Dethär med turbo och värme

Postat: ons mar 14, 2018 12:37 pm
av Oskar Johansson
drar en lite copy paste men detta är nog ett bra svar :)

"När ett föremål värms upp sätts atomerna i rörelse. Det innebär att atomerna kräver mer utrymme i föremålet. Ju varmare föremålet blir desto snabbare rör sig atomerna och desto mer utrymme behöver de för att kunna röra sig. Det är förklaringen till varför ett föremål utvidgar sig, dvs får större volym, när det blir varmt. Eftersom volymen har ökat men antalet atomer fortfarande är lika stort innebär det att föremålets densitet har minskat. Olika ämnen har olika stor förmåga att utvidga sig. I allmänhet gäller att gaser utvidgar sig mest och fasta ämnen minst."

Ju varmare det blir desto högre hastighet har gaserna. Avgasbandage har man väl för att hålla värmen inne, rostfritt leder inte värme lika bra så egentligen är det ett bättre ämne än svartstål men såklart har det sina nackdelar så som att det har en tendens att spricka och kostnaden blir hög och att många rostfria rör tappar sin rostfria funktion om man värmer det mer än 500 grader många gånger. Sen finns det även inconel men vem fan har råd med det.

Re: Dethär med turbo och värme

Postat: ons mar 14, 2018 3:05 pm
av Kadett4wd
Turbon drivs av gastryck, differensen mellan inlopp och utlopp på turbinen.
Trycket ökar med värme, mao högre tryckdifferens.

Därav folk missförstått den drivs av värme.
Ska man hårddra det så skulle ju turbon börja snurra isåfall om man lade den i ugnen ;)

Re: Dethär med turbo och värme

Postat: fre maj 11, 2018 11:13 pm
av jompazx
Okej men då måste ju ändå värme vara energikällan. för tryck är väl inte energi? Annars borde det väl vara som att säga att en cykel drives av att framdrevet roterar? Men de facto drivs cykeln av att man accelererar med jordens mitt med sin massa med trampan där emellan.

//Liten avstickare
Då måste ju turbos vara alldeles ypperliga för en motors verknings grad (om bränslet tillåter hyfsade kompressionsförhållande och tämligen tidig förtändning) Eftersom man utnyttjar värmeenergi som inte utnyttjats i motorn som annars bara läcker ut i avgasröret. Det måste ju också vara anledningen till att det är så poppis med turbo på nya bränsle snåla bilar.


(jag är verkligen inte någon expert på fysik så citera mig ej i något annat ändamål än att sätta mig på rätt spår om jag är fel ute för jag har inga särskilda belägg/meriter/källor för vad jag säger det bara "känns" som det borde vara så om jag totalt missuppfattat så vill jag gärna veta det)

Re: Dethär med turbo och värme

Postat: lör maj 12, 2018 4:11 pm
av The
Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.

Re: Dethär med turbo och värme

Postat: sön maj 13, 2018 5:51 am
av dsimila
Kolven drivs också av gas som värmts upp.

Re: Dethär med turbo och värme

Postat: sön maj 13, 2018 9:46 am
av jompazx
The skrev:Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.
Du har rätt! jag har googlat lite övertrycket har energi på ungefär samma sätt som en boll som ligger på ett bord.
dsimila skrev:Kolven drivs också av gas som värmts upp.
Jo det är därför turbo måste vara bra för att få hög verkningsgrad, värmen som inte utnyttjas för knuffa kolven sätter snurr på turbon.

Re: Dethär med turbo och värme

Postat: sön maj 13, 2018 12:53 pm
av Kadett4wd
gastrycket... åter igen.