Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 14, 2018 2:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön mar 18, 2018 7:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 554
Ort: Kalmar
Hej! kan man använda sig av org styrbox som sitter på fläkten? har problem att jag bränner säkringar om jag kopplar förbi denna, vet ej om det är någon mjukstart i dessa original?
om det går hur kopplas den? är 2st grova kablar en st svart och en röd. Sen är det en tunn lila kabel, inget händer om jag jordar eller plusmatar den kabeln...
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 20, 2018 6:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1670
Ort: Karlskrona
det är någon form av PWm styrning till fläkten om jag inte minns fel. svårt å lura den i alla fall.

Volvos fläktar är några riktiga monster till å dra ström men blåser några ofantliga mängder luft på högfart
diverse eftermarknadsfläktar e bara skräp jämnfört med en sådan.

Med tillräckligt stora säkringar så orkar det ;) körde med en liknande volvofläkt å mina 40a relä brann efter nån månads användning. Köpte till slut ett hella relä på 70-80A sen var det problemfritt i flera år.

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 21, 2018 11:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jo det tar mycket ström men fungerar grymt bra! jag körde den jag har i vegan över en huvudström brytare manuellt utan säkringar haha! gick bra att hålla 55 grader vatten temp i på tomgång i 10+min fram till starten

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 9:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1073
Ort: Torpshammar
Man får som sagt titta på hur säkringarna ser ut i de bilar som fläkten kommer ifrån. Det är oftast maxisäkringar deluxe. Oftast mer ett kortslutningsskydd än att skydda fläkten i sig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 12:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2170
Ort: yttertavle/umeå
Jag tror se sådan drar ca 30A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 1:25 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2686
Ort: Umeå
Fast startströmmen är väl betydligt högre ?
Har för mig jag körde en 50A Bilstereosäkring sist jag hade en sån på ett bygge :)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 22, 2018 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 515
850:ns fläkt är väl liknande, men med dubbla lindningar, en lågfart och en högfart, och relästyrning i stället för PWM-signal?
Har för mig det i alla fall, men det är ju ett tag sedan man funderade på sånt.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 23, 2018 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 554
Ort: Kalmar
70a relä inköpt och maxisäkring! Ska ha en fläktswitch i kylareslang, ska den vara i övre eller undre??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 24, 2018 12:15 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 642
Ort: Ljusdal
Undre är bättre.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 28, 2018 5:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 515
Beror inte det på vid vilken temp den slår på fläkten, det med var switchen ska sitta? Slår den på vid 95*c eller såså känns det ju som att nedre slangen aldrig bör vara så varm, och blir den det så är det redan väldigt varmt i toppen?

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 28, 2018 8:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 642
Ort: Ljusdal
Jo men då har man kanske valt fel grader på tempswitchen, om man kan välja grader på den. Det går att få det att fungera tillräckligt bra var man än sätter den typ, inget är väl "tokfel" ställe, men nånstans på nätet såg jag en bra förklaring på varför det var smartare att ha den på kalla sidan av kylaren. Jag har givaren i insuget strax innan termostaten (CSB) då det av enkla skäl var så att den passade direkt där och tempen på givaren var för hög ( i förhållande till vald termostat) för att sitta på kalla sidan, och det går tillräckligt bra det också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 28, 2018 10:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
Elfläkten på v70 gen 1 startar på 110 eller 115grader enligt Autocom. Kolla livevärden i ecun för att
se när fläkten starta. Kul referens kanske?

Jag kör iaf i mina bilar att den ska starta 7-10 grader över normal driftstemp så har den 85grader på landsvägsåkning på
sommaren så startar jag på 95 & stänger den vid 90.

Rätt eller fel men det liknar det dom kör på original i bilar iaf.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 30, 2018 10:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 515
Har inte tillång till några kataloger om sånt längre nu när jag inte jobbar med bilar mer och orkar inte sittta och googla, men har ju för mig att switchar från runt 90* och upp till nära 100 var vanligt i alla fall på 90-talsbilar (tror jag kollade på någon golf).

Vill dessutom minnas att givaren vanligen sitter på varma sidan (ibland med en kontrollgivarre på kalla sidan på nyare bilar), men det är ju inget man grubblar jättemycket på när man skruvar.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 31, 2018 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 837
Ort: Nordmaling
Det är ingen on/off reglering på Volvo V70 fläktar, utan den lila kabeln ger en signal till den fläktintegrerade styrelektroniken, en pulsbreddsmodulerad signal.

Fungerar perfekt på min 8,4 liters V8 med MegaSquirt. Så Volvos motorstyrning ger ut en pulsbreddsmodulerad signal, som läses i fläktelektroniken och lämplig ström dras via röd/svarta kablarna. Volvo har säkrat av med en 60A säkring, och det har jag också. Sitter just nu i Sydfrankrike och sippar vin, men eventuellt kan jag ge lite mer tips... :hihi:

Pulsbreddsmodulering är ett sätt att variera medelspänning till fläkten= styra varvtalet på fläkten. V70 fläkten behöver minst 30% pulsbredd för att komma igång om jag minns rätt... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010