koppla in elfläkt från volvo v70?
koppla in elfläkt från volvo v70?
Hej! kan man använda sig av org styrbox som sitter på fläkten? har problem att jag bränner säkringar om jag kopplar förbi denna, vet ej om det är någon mjukstart i dessa original?
om det går hur kopplas den? är 2st grova kablar en st svart och en röd. Sen är det en tunn lila kabel, inget händer om jag jordar eller plusmatar den kabeln...
om det går hur kopplas den? är 2st grova kablar en st svart och en röd. Sen är det en tunn lila kabel, inget händer om jag jordar eller plusmatar den kabeln...
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
det är någon form av PWm styrning till fläkten om jag inte minns fel. svårt å lura den i alla fall.
Volvos fläktar är några riktiga monster till å dra ström men blåser några ofantliga mängder luft på högfart
diverse eftermarknadsfläktar e bara skräp jämnfört med en sådan.
Med tillräckligt stora säkringar så orkar det körde med en liknande volvofläkt å mina 40a relä brann efter nån månads användning. Köpte till slut ett hella relä på 70-80A sen var det problemfritt i flera år.
Volvos fläktar är några riktiga monster till å dra ström men blåser några ofantliga mängder luft på högfart
diverse eftermarknadsfläktar e bara skräp jämnfört med en sådan.
Med tillräckligt stora säkringar så orkar det körde med en liknande volvofläkt å mina 40a relä brann efter nån månads användning. Köpte till slut ett hella relä på 70-80A sen var det problemfritt i flera år.
Jens Hedlund.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
jo det tar mycket ström men fungerar grymt bra! jag körde den jag har i vegan över en huvudström brytare manuellt utan säkringar haha! gick bra att hålla 55 grader vatten temp i på tomgång i 10+min fram till starten
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Man får som sagt titta på hur säkringarna ser ut i de bilar som fläkten kommer ifrån. Det är oftast maxisäkringar deluxe. Oftast mer ett kortslutningsskydd än att skydda fläkten i sig.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Jag tror se sådan drar ca 30A
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Fast startströmmen är väl betydligt högre ?
Har för mig jag körde en 50A Bilstereosäkring sist jag hade en sån på ett bygge
Har för mig jag körde en 50A Bilstereosäkring sist jag hade en sån på ett bygge
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
850:ns fläkt är väl liknande, men med dubbla lindningar, en lågfart och en högfart, och relästyrning i stället för PWM-signal?
Har för mig det i alla fall, men det är ju ett tag sedan man funderade på sånt.
Har för mig det i alla fall, men det är ju ett tag sedan man funderade på sånt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
70a relä inköpt och maxisäkring! Ska ha en fläktswitch i kylareslang, ska den vara i övre eller undre??
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Undre är bättre.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Beror inte det på vid vilken temp den slår på fläkten, det med var switchen ska sitta? Slår den på vid 95*c eller såså känns det ju som att nedre slangen aldrig bör vara så varm, och blir den det så är det redan väldigt varmt i toppen?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Jo men då har man kanske valt fel grader på tempswitchen, om man kan välja grader på den. Det går att få det att fungera tillräckligt bra var man än sätter den typ, inget är väl "tokfel" ställe, men nånstans på nätet såg jag en bra förklaring på varför det var smartare att ha den på kalla sidan av kylaren. Jag har givaren i insuget strax innan termostaten (CSB) då det av enkla skäl var så att den passade direkt där och tempen på givaren var för hög ( i förhållande till vald termostat) för att sitta på kalla sidan, och det går tillräckligt bra det också.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Elfläkten på v70 gen 1 startar på 110 eller 115grader enligt Autocom. Kolla livevärden i ecun för att
se när fläkten starta. Kul referens kanske?
Jag kör iaf i mina bilar att den ska starta 7-10 grader över normal driftstemp så har den 85grader på landsvägsåkning på
sommaren så startar jag på 95 & stänger den vid 90.
Rätt eller fel men det liknar det dom kör på original i bilar iaf.
se när fläkten starta. Kul referens kanske?
Jag kör iaf i mina bilar att den ska starta 7-10 grader över normal driftstemp så har den 85grader på landsvägsåkning på
sommaren så startar jag på 95 & stänger den vid 90.
Rätt eller fel men det liknar det dom kör på original i bilar iaf.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Har inte tillång till några kataloger om sånt längre nu när jag inte jobbar med bilar mer och orkar inte sittta och googla, men har ju för mig att switchar från runt 90* och upp till nära 100 var vanligt i alla fall på 90-talsbilar (tror jag kollade på någon golf).
Vill dessutom minnas att givaren vanligen sitter på varma sidan (ibland med en kontrollgivarre på kalla sidan på nyare bilar), men det är ju inget man grubblar jättemycket på när man skruvar.
Vill dessutom minnas att givaren vanligen sitter på varma sidan (ibland med en kontrollgivarre på kalla sidan på nyare bilar), men det är ju inget man grubblar jättemycket på när man skruvar.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: koppla in elfläkt från volvo v70?
Det är ingen on/off reglering på Volvo V70 fläktar, utan den lila kabeln ger en signal till den fläktintegrerade styrelektroniken, en pulsbreddsmodulerad signal.
Fungerar perfekt på min 8,4 liters V8 med MegaSquirt. Så Volvos motorstyrning ger ut en pulsbreddsmodulerad signal, som läses i fläktelektroniken och lämplig ström dras via röd/svarta kablarna. Volvo har säkrat av med en 60A säkring, och det har jag också. Sitter just nu i Sydfrankrike och sippar vin, men eventuellt kan jag ge lite mer tips...
Pulsbreddsmodulering är ett sätt att variera medelspänning till fläkten= styra varvtalet på fläkten. V70 fläkten behöver minst 30% pulsbredd för att komma igång om jag minns rätt...
Fungerar perfekt på min 8,4 liters V8 med MegaSquirt. Så Volvos motorstyrning ger ut en pulsbreddsmodulerad signal, som läses i fläktelektroniken och lämplig ström dras via röd/svarta kablarna. Volvo har säkrat av med en 60A säkring, och det har jag också. Sitter just nu i Sydfrankrike och sippar vin, men eventuellt kan jag ge lite mer tips...
Pulsbreddsmodulering är ett sätt att variera medelspänning till fläkten= styra varvtalet på fläkten. V70 fläkten behöver minst 30% pulsbredd för att komma igång om jag minns rätt...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.