Värma ut kolvbult

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Värma ut kolvbult

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag ska lossa kolven från vevstaken å undrar om jag ska gå på med gassvetsen??
Det är en Opel motor från gammal Ascona.
/ Jonas E
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Värma ut kolvbult

Inlägg av StefanM »

Det gamla klassiska är enklast. Ställ kolv och stake plant och häll T-röd i skålen på kolven och tänd på. Efter ett tag så brukar det släppa fint.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Värma ut kolvbult

Inlägg av Anders_Karlsson »

Ska du originalrenovera eller vill du åt de mytomspunna smidda stakarna som satt i CIH-motor upp till ca 1972?

Om du ska byta till smidda kolvar så är det ju en fördel att ha fullflytande kolvbult, då är det bara att pressa ur kolvbulten. Sen får man borra upp lilländen och pressa i en bussning.
Så gjorde jag för många år sedan när jag byggde en turbo-CIH.

Jag tror jag har kvar tre stakar med Venoliakolvar från den motorn. Den fjärde staken ligger utspridd mellan Kvarnkurvan och Mohlins knäpp på Kinnekulle Ring... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Värma ut kolvbult

Inlägg av Jonas Enderlein »

Trimma en gatbil lite lätt, och ska viktjustera vevstakarna å kolvarna.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Värma ut kolvbult

Inlägg av Anders_Karlsson »

Du ska inte byta kolvar alltså? Originalkolvarna på gamla CIH-spisar har en del svagheter, tex de långa spåren bakom oljeringarna. Det blir ofta sprickor från ändarna på spåren.

Kolvar till motorer under två liter är svåra att få tag på, de flesta trimmade CIH har minst 95 mm borr. Jag antar att det är en 19S som är utgångsobjekt?

Min tyska är dålig, men vad jag kan förstå från min verkstadshandbok så ska man pressa ur kolvbulten med delarna i rumstemperatur. Kolv och kolvbult kasseras efteråt. Men man kan säkert tillverka ett bra mothåll av hårt trä eller plast så man kan återanvända kolven.
När man ska montera ihop kolv och stake ska man värma stakens lillände till 280 grader, spänna fast den i ett skruvstycke och trycka in kolvbulten med handkraft.

Viktskillnaden på orignalmotorer får vara max 8 gram enligt boken. Har man tid och ork kan man leta upp fler motorer och plocka ihop stakar/kolvar som väger lika, men det börjar bli ont om CIH-motorer nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Värma ut kolvbult

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag har varit lite otydlig, det är en 2,2 liters
/ Jonas E
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Värma ut kolvbult

Inlägg av Anders_Karlsson »

Aha, då är det gjutna stakar. Fortfarande 128 mm c/c mått på dem så man kan använda de gamla smidda stakarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar