Jag ska lossa kolven från vevstaken å undrar om jag ska gå på med gassvetsen??
Det är en Opel motor från gammal Ascona.
/ Jonas E
Värma ut kolvbult
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Värma ut kolvbult
Det gamla klassiska är enklast. Ställ kolv och stake plant och häll T-röd i skålen på kolven och tänd på. Efter ett tag så brukar det släppa fint.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Värma ut kolvbult
Ska du originalrenovera eller vill du åt de mytomspunna smidda stakarna som satt i CIH-motor upp till ca 1972?
Om du ska byta till smidda kolvar så är det ju en fördel att ha fullflytande kolvbult, då är det bara att pressa ur kolvbulten. Sen får man borra upp lilländen och pressa i en bussning.
Så gjorde jag för många år sedan när jag byggde en turbo-CIH.
Jag tror jag har kvar tre stakar med Venoliakolvar från den motorn. Den fjärde staken ligger utspridd mellan Kvarnkurvan och Mohlins knäpp på Kinnekulle Ring...
Om du ska byta till smidda kolvar så är det ju en fördel att ha fullflytande kolvbult, då är det bara att pressa ur kolvbulten. Sen får man borra upp lilländen och pressa i en bussning.
Så gjorde jag för många år sedan när jag byggde en turbo-CIH.
Jag tror jag har kvar tre stakar med Venoliakolvar från den motorn. Den fjärde staken ligger utspridd mellan Kvarnkurvan och Mohlins knäpp på Kinnekulle Ring...
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Värma ut kolvbult
Trimma en gatbil lite lätt, och ska viktjustera vevstakarna å kolvarna.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Värma ut kolvbult
Du ska inte byta kolvar alltså? Originalkolvarna på gamla CIH-spisar har en del svagheter, tex de långa spåren bakom oljeringarna. Det blir ofta sprickor från ändarna på spåren.
Kolvar till motorer under två liter är svåra att få tag på, de flesta trimmade CIH har minst 95 mm borr. Jag antar att det är en 19S som är utgångsobjekt?
Min tyska är dålig, men vad jag kan förstå från min verkstadshandbok så ska man pressa ur kolvbulten med delarna i rumstemperatur. Kolv och kolvbult kasseras efteråt. Men man kan säkert tillverka ett bra mothåll av hårt trä eller plast så man kan återanvända kolven.
När man ska montera ihop kolv och stake ska man värma stakens lillände till 280 grader, spänna fast den i ett skruvstycke och trycka in kolvbulten med handkraft.
Viktskillnaden på orignalmotorer får vara max 8 gram enligt boken. Har man tid och ork kan man leta upp fler motorer och plocka ihop stakar/kolvar som väger lika, men det börjar bli ont om CIH-motorer nu.
Kolvar till motorer under två liter är svåra att få tag på, de flesta trimmade CIH har minst 95 mm borr. Jag antar att det är en 19S som är utgångsobjekt?
Min tyska är dålig, men vad jag kan förstå från min verkstadshandbok så ska man pressa ur kolvbulten med delarna i rumstemperatur. Kolv och kolvbult kasseras efteråt. Men man kan säkert tillverka ett bra mothåll av hårt trä eller plast så man kan återanvända kolven.
När man ska montera ihop kolv och stake ska man värma stakens lillände till 280 grader, spänna fast den i ett skruvstycke och trycka in kolvbulten med handkraft.
Viktskillnaden på orignalmotorer får vara max 8 gram enligt boken. Har man tid och ork kan man leta upp fler motorer och plocka ihop stakar/kolvar som väger lika, men det börjar bli ont om CIH-motorer nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Värma ut kolvbult
Jag har varit lite otydlig, det är en 2,2 liters
/ Jonas E
/ Jonas E
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Värma ut kolvbult
Aha, då är det gjutna stakar. Fortfarande 128 mm c/c mått på dem så man kan använda de gamla smidda stakarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V