Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 14, 2018 2:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 26, 2018 9:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Hej,

Egentligen två frågor i en. Var och bromsade bilen. Fick ut skaplig effekt för denna sommaren innan turbo åker ner. Dock lite sugen på att se om man kan jaga tag i några extra hästar relativt enkelt?

Motor: B230E, Komp 8.7:1 (Byggd för turbo), A-kamaxel, Megasquirt med tändning, portad 531-topp.

Så till frågorna....
1. Den verkar tvärdö efter 5300 rpm. Är det kammen som stoppar? Lambda och tändning fortsätter stabilt men effekten bara dör. Andra ideer på vad det kan vara?
2. Om 1. beror på kammen? Om jag fixar ny kamaxel och starkare ventilfjädrar för att dra den lite längre. Vilken kam ? K-kam?

Bild

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Senast redigerad av mekluuba tis mar 27, 2018 5:58 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 26, 2018 11:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 530
Ort: lycksele
Med den kammen och kompan är det nog ungefär vad man kan vänta sig såg även en bild på grenröret att det gick ihop till ett rör direkt utan att ha ett tvådelat byxrör det dödar nog en del vrid som sugmotor.
Sedan var det väll inte ett svanhals insug utan ett b230f
Frågan är ju hur mycket man ska göra om motorn ändå ska turbo konverteras sedan och då få andra förutsättningar på både insug och grenrörssidan.
Men en K kam och hårdare enkelfjädrar gör bara+ över 3000 varv om turbon klara iaf mot 300hk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 27, 2018 6:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Helt rätt, tog bort svanhalsinsuget från inlägget.

Okej, så med det kompet så är det bättre att gå på turbo än att försöka jaga extra hästkrafter med annan kam?

Tack för bra svar!

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 27, 2018 10:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
byt kam. Stoppa i V eller sts237 om du ska bruksa med den eller 247an om du kan leva med lite högre förbr & liiiiite ruppigare gång.
A kammen dör på varv, har provat :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 7:42 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Tack Robban! Bra att få bekräftat att det är kammen. Ska besiktiga sen jaga tag på nån roligare kam för sommarens lek :)

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010