Hej,
Egentligen två frågor i en. Var och bromsade bilen. Fick ut skaplig effekt för denna sommaren innan turbo åker ner. Dock lite sugen på att se om man kan jaga tag i några extra hästar relativt enkelt?
Motor: B230E, Komp 8.7:1 (Byggd för turbo), A-kamaxel, Megasquirt med tändning, portad 531-topp.
Så till frågorna....
1. Den verkar tvärdö efter 5300 rpm. Är det kammen som stoppar? Lambda och tändning fortsätter stabilt men effekten bara dör. Andra ideer på vad det kan vara?
2. Om 1. beror på kammen? Om jag fixar ny kamaxel och starkare ventilfjädrar för att dra den lite längre. Vilken kam ? K-kam?
B230 sugis tappar effekt efter 5300 rpm.
B230 sugis tappar effekt efter 5300 rpm.
Senast redigerad av mekluuba den tis mar 27, 2018 5:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: B230 sugis tappar effekt efter 5300 rpm.
Med den kammen och kompan är det nog ungefär vad man kan vänta sig såg även en bild på grenröret att det gick ihop till ett rör direkt utan att ha ett tvådelat byxrör det dödar nog en del vrid som sugmotor.
Sedan var det väll inte ett svanhals insug utan ett b230f
Frågan är ju hur mycket man ska göra om motorn ändå ska turbo konverteras sedan och då få andra förutsättningar på både insug och grenrörssidan.
Men en K kam och hårdare enkelfjädrar gör bara+ över 3000 varv om turbon klara iaf mot 300hk
Sedan var det väll inte ett svanhals insug utan ett b230f
Frågan är ju hur mycket man ska göra om motorn ändå ska turbo konverteras sedan och då få andra förutsättningar på både insug och grenrörssidan.
Men en K kam och hårdare enkelfjädrar gör bara+ över 3000 varv om turbon klara iaf mot 300hk
Re: B230 sugis tappar effekt efter 5300 rpm.
Helt rätt, tog bort svanhalsinsuget från inlägget.
Okej, så med det kompet så är det bättre att gå på turbo än att försöka jaga extra hästkrafter med annan kam?
Tack för bra svar!
Okej, så med det kompet så är det bättre att gå på turbo än att försöka jaga extra hästkrafter med annan kam?
Tack för bra svar!
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: B230 sugis tappar effekt efter 5300 rpm.
byt kam. Stoppa i V eller sts237 om du ska bruksa med den eller 247an om du kan leva med lite högre förbr & liiiiite ruppigare gång.
A kammen dör på varv, har provat
A kammen dör på varv, har provat
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: B230 sugis tappar effekt efter 5300 rpm.
Tack Robban! Bra att få bekräftat att det är kammen. Ska besiktiga sen jaga tag på nån roligare kam för sommarens lek
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra