større ventiler

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

større ventiler

Inlägg av Torbo »

Jeg vurderer å sette inn 42 mm innsugsventiler i et B18-topplokk. Rent teoretisk/matematisk kan det vel gi opptil 10 prosent mer fylling? Eksosen kommer seg alltid ut... Noen grep i forbrenningsrommet skal også gjøres.
Kompresjonen skal bli 9,5:1 maks 10:1, da jeg har hatt problemer med knakking med 10,5 før.

Noen som har erfaringer med dette?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: større ventiler

Inlägg av »

Är kanalen under ventilen standard ger det ingen flödesökning på högre lyft iaf möjligen lägre.
Om däremot trimningsgraden på motorn är hög och behöver en större kanal än vad som går med ett bra säte på en 40mm ventil så blir det bättre förutsatt att det inte blir för trångt runt ventilen i förbränningsutrymmet.
Om du har problem med spikningar vid så låg kompa är motorn överladdad?
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: større ventiler

Inlägg av Torbo »

Kanalen skal/må jo økes tilsvarende. Og det er god plass, bare en mm nærmere kanten. Så jeg har tro på en gevinst...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: større ventiler

Inlägg av Erland Cox »

Vad ska du ha för ventillyft? Större ventil kräver högre lyft.
Jag brukar lägga minsta arean under ventilen och beräknar först vilken minsta area jag ska ha.
Sen hade jag inte använt större ventil än att diametern under ventilen är 86% av ventilens diameter.
Normalt kör jag 0,88-90% med 45 graders säten
Så om du behöver en 36mm stor kanal dvs, om du ska ta ut 160 hästar så 36/0,88 = 40,90mm.
Detta är från tidigare tester:

Bild

Erland
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: større ventiler

Inlägg av Torbo »

Sen hade jag inte använt större ventil än att diametern under ventilen är 86% av ventilens diameter, som du sier...
Det over er det innsug med større kanaler på innsug enn originalt?

Ja under ventilen skal jeg øke diamteren 2 mm, tilsvarende økning av ventilstørrelsen. Da skulle vel normal teori tilsi bedre fylling?

Om jeg øker ventilens diameteren under ventilen fra 36 til 38 mm, blir det en arealøkning på 11 prosent, så jeg skulle tro at det ville hjelpe
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: større ventiler

Inlägg av Erland Cox »

Den ovan är en portad topp flödad med en 84mm:s cylinder.
En appendix K så en topp till dubba SU med styrringarna kvar.

http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html

Erland
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: større ventiler

Inlägg av Torbo »

Takk for info! Skal sjekek dette nærmere...
Tenkte å bruke en patent fra Gordini, ved å lage vendekurver mellom ventiler og toppakning. Det var trikset til Gordini hvor det var lang slaglengde og liten sylinderdimensjon, for å bruke ventiler som lå helt ut til kanten.
Bild
Dette er til min Renault Dauphine Gordini. Ikke lett å se, men det er en kurve rett under ventilene som gjør at innsugningspulsene snur brennstoffluftblandingen mot senter av ventilen, og strømningen blir bedre enn rett kant, som kan bremse strømingen.
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: større ventiler

Inlägg av Torbo »

Det vore interessant at du Erland sjekket mitt topplokk når det er ferdig? Eller at du sjekket ut dette prinsippet?
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: større ventiler

Inlägg av Torbo »

Hva sier du Erland til dette?
Skriv svar