Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 18, 2018 1:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ventiltätningar
InläggPostat: tis apr 03, 2018 6:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 58
Ort: Torslanda
Jag tog isär en 530 topp igår. och blev förvånad över att det inte fanns några ventiltätningar på en enda av avgasventilerna ska det vara så? eller är det någon som slarvat bort dom? Om det är meningen att det inte ska vara några varför sket volvo i att dom läkte olja i avgasporten? så dom snålade in på ventiltätningar? mvh

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tis apr 03, 2018 7:29 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 51
Tja. Det är lite övertryck i avgasporten, så motorn klarar sig utan. Insug kan ha ganska hög vakuum, som skulle suga olja kraftigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tis apr 03, 2018 8:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 500
Ort: lycksele
Det är korrekt att det inte ska vara några där och som tidigare skrev så är det ju inget undertryck som suger med sig olja där.
Sen smörjer ju det lilla som letar sig ner där (inte något negativt när ventilerna går rätt varma på avgas sidan)
Och är allt fräscht kanske det går en dl/1000 mil den vägen så inget som påverkar avgasvärden osv direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tis apr 03, 2018 8:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 58
Ort: Torslanda
Okej men b20 har ju tätningar överallt, varför har man det där?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tis apr 03, 2018 8:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 51
Kanske ventiltryckare funkar som en ☂️ paraply? Det är mer öppet hos B20.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: ons apr 04, 2018 9:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 999
Ort: Flisa, norge
det är inte korrekt att det inte skal vara ventil tätningar på avgasventilen på b230


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: ons apr 04, 2018 10:52 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 58
Ort: Torslanda
Okej vissa säger att det inte ska sitta några ventiltätningar på avgasventilerna och vissa säger att det ska det. Kan det varierar beroende på vilken topp?(i detta fall var det en vanlig 530) årsmodell? eller om det är en topp till turbo eller sug? Turbo har ju avsevärt mycket högre tryck i i grenrör/kanalerna så på turbo topparna kanske man inte ville att det skulle läcka in tryck i toppen från avgaskanalen?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: ons apr 04, 2018 11:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 500
Ort: lycksele
DreRacing@ skrev:
det är inte korrekt att det inte skal vara ventil tätningar på avgasventilen på b230


Kan du visa en bild eller något ur en verkstadshandbok där det finns ventiltätning på avgas?
Enligt den verkstadshandbok jag har ska det bara sitta på insug och i dom iaf 100+ topparna av alla olika jutnummer jag haft isär eller sett någon ha isär har det aldrig suttit något på avgas sidan.
Använder man bronsstyrningar och kan ha mindre spel brukar man ju inte ha på insug heller (på tävlingsmotorer mm då)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: ons apr 04, 2018 2:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 999
Ort: Flisa, norge
Nej du har rätt, tankte bara på att dom renoverings kit jag sett så följer det med 8stk iaf.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tor apr 05, 2018 9:14 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 42
Jeg har prøvd uten ventiltetninger på B20-motor og B16, og da ble ventilene sotete. Vi snakker om en ejektorvirkning både på eksos og innsug, og på Volvo B20 leveres det åtte stk. Så jeg setter tetninger på alle på disse motorene.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tor apr 05, 2018 4:53 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5645
Ort: Lund
Oljan har mycket svårare att nå styrningarna på en 230 motor.
På en trimmade motorer kör jag utan tätning in också.
På B20 har jag tätningar på alla.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tor apr 05, 2018 5:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 999
Ort: Flisa, norge
hur är det med 16v då? jag kör med tätningar på alla 16


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tor apr 05, 2018 6:12 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5645
Ort: Lund
Med turbo och E85 hade jag kört utan tätningar.
Ofta så sätter jag i bronsstyrningar och jag kör ganska små spel, max 2 hundradelar.
Så det är mindre plats för oljan att läcka genom.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: tor apr 05, 2018 9:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 58
Ort: Torslanda
menar du inga tätningar på insug häller? tål dom inte etanol eller? och varför vill man inte tätningar med turbo? för att trycket i in-kanalen är såpass högt så det inte läcker in nån olja? men kan det inte läcka bakvägen? så trycket i vevhuset ökar? eller är det en piss i rymden?
Varför kan man ha tightare spel med bronsstyrningar? varför vill man ha bronsstryningar? lägre friktion? borde väl slitas snabbare?
mvh

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiltätningar
InläggPostat: fre apr 06, 2018 8:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 999
Ort: Flisa, norge
vad är nackdelen med tätning?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ArneR och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010