Lambdasond fundering

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Heesst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis feb 15, 2011 8:44 pm

Lambdasond fundering

Inlägg av Heesst »

Tjena.

Har en 240, b230f lh 2.2 med iordninggjord topp, månen7 och 2.5" system. Ska sätta dit extraktorgrenrör och tänkte då hur det blir med lambdasonden. Finns inget lambdauttag på grenröret så min fundering är om det funkar att ta bort lambdan eller måste jag svetsa en mutter och sätta dit den på det nya grenröret ?
Ska även dit med webrar längre fram, hur blir det med lambdasonden då ?

Tacksam för svar

Mvh
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Lambdasond fundering

Inlägg av psa »

Japp, lambda är nödvändigt. Tänk på att det kan krävas lite finlir innan man får 2.2 att gå med vassare kam etc, och gör inte misstaget som många gör att ställa upp tändningen hur som helst, dom slår ut ganska långt på varv.
Skall du dit med förgasare sen kan du ju sätta i bredbandslambda när du skall justera.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lambdasond fundering

Inlägg av »

Till 2.2 kan man ta bort hela tändningsbiten och montera en brytarlös fördelare från 740 med b230a sen ta varvtalssignal från ett av stiften på tändslutsteget då kan man ändra tändkurvan mekaniskt.
Tror även det är mindre kinkigt om man tar bort lamdan än ett 2.4 och sedan justerar bränsle med ställbar regulator.
Då det inte är lika adaptivt och beter sig lika när något saknas.
Men har inte satt mig in så mkt i det systemet så är inte helt säker men varvstoppen är iaf svårare att slippa undan då den måste chippas bort.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Lambdasond fundering

Inlägg av psa »

Dom är nog mindre känsliga än 2.4 men det märks skillnad.
Jag sökte och läste en del om olika sätt att få dom att fungera när jag höll på med det, men hittade inget av värde, kanske finns mer nu.
Varvtalsspärren är det största bekymret, jag provade med 531 och en liknande folkracekam men det var okörbart, hände inget innan 4500 och sedan bröt det vid runt 6100.
Bra portad 530 och kam med hyfsat låg sätesduration fungerade utmärkt däremot, fördelen med mildare kam är att tändkurvan stämmer bättre också.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lambdasond fundering

Inlägg av »

Det ska gå höjja varvstoppen till iaf 6800 har ja för mig igenom att ändra i chippen.
Nackdelen är att de verkar bara vara box 591 (till b230ft från 88) som säkert går chippa vissa går att löda dit en sockel i och ändra lite saker och endel går knappt alls chippa.
Gällande chippningsbiten ska det vara betydligt bökigare än i nyare 2.4 att ändra tex i bränslemappen då den är uppbyggd annorlunda och av 2 olika mappar och det finns inte så mkt info om det som folk delat med sig av.

Ja ju mindre man försöker ändra varvtalsregistret ju lättare är det ju att få bra funktion.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Lambdasond fundering

Inlägg av psa »

Jag har för mig att det fanns folk som chippade boxar till andra bilmärken som hade 2.2, men det är nog ganska utdöende.
Man kommer ganska långt med att justera bränsletryck och det funkar även att gå upp lite i spridare, men inte mycket. Problemet är kallstarten som blir grymt fet då om man inte lurar den, sedan när den är uppe i temp funkar det dock och lambdajusteringen verkar ta hand om lite också.
Tändningen går att testa att köra utan vakuumreglering, ibland blev det... okej. Men att bara ställa upp den kan leda till en kortlivad motor om man har lite extra kompression.

Det bästa är att försöka lyfta original effektkurva, inte ändra den genom en sådan kam som nämndes här, det blir som att åka trimmad 2 taktare utan tätstegad låda.
Ett par kammar på upp mot 280 grader (tyvärr vet jag inte vid vilket lyft) testades som funkade, 11,5-12mm lyft och 108-110 i nockvinkel, men över det blev det bara långsammare med original tändkurva. Idag hade jag valt något med ännu mindre duration faktiskt.
Skriv svar