940 turbo 300 hk recept hjälp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av whilliam »

:hihi: He-he... Nääää, det verkar som att han hittat på en del, eller vi kan vara diplomatiska och säga att han kan ha skrivit fel? Exempelvis spridarna, jag kan inget om Volvo men misstänker att det blir jäkligt svårt att få originalspridarna att räcka till den effekten, särskilt när han påstår att han blandat i E-85?

I teorin går det säkert att bygga om en flexplatta men det är väl knappast ett projekt på den bondvässade hobbyracern :hihi:
När jag läste just det så tänkte jag att han skrivit "automat" av misstag.

Min kommentar gäller endast turbon och med den skulle jag vilja hävda att 300Hp är snudd på möjligt, men ganska "osmart" och bara intressant i fall man vill "bevisa" något för sig själv eller andra.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av »

Vet inte vad det kördes för ic var iaf ett ms insprut och motorn i bänk så inga strypningar före eller efter turbon det var ju ingen optimal setupp så går säkert hitta mera om man verkligen vill dock har jag svårt att tro att uppemot 300 skulle gå om man nu inte gör ett riktigt extremt bygge...
260 kan nog vara möjligt på en 16v motor men med en mycket tråkig karaktär.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ar#p553217
Längre ner är en volvo med 13c där effekten endast ökar 3hk från 1,1 till 1,4 bar och 184whp står ju dock inget om motor setupp men ett exempel på att turbon är olämplig till mer än ca 220hk på en volvo 8v iaf om det går plocka lite mera med försämrad livslängd på grejerna.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av whilliam »

Vad man har för I/C är helt avgörande när man håller på att spola varmluft ur en turbo, jag har ju tät kontakt med Rimbomartin och han har sett skillnader på långt över 10% effekt med olika I/C i bänk. Den länk du lagt in hänvisar ju till en (som det verkar) helt original Volvo och då förmodligen med original I/C?
Det är inte ovanligt med tryckfall uppåt 0.3Bar över en I/C och om den då är tillräckligt stor så blir det istället i stort sett noll i tryckfall. Ponera att en 13C har optimalt flöde vid 1.6bar (om du kollar på lite olika Kompressordiagram så ser du ganska snart att det är på ett visst laddtryck som öarna vandrar längst åt höger)
Är det då 0.3 Bar som "försvinner" i I/C så blir ju avläst laddtryck 1.3 bar när turbon ger 1.6.....

Lämpligt är att jämföra mot effektnivåer på rally med 34mm restriktor. Martin har "myntat" den enkla formeln med diameter x diameter delat med faktorn 6, anv'nder man i stället faktor 3.5 så får man motsvarande överslagsberäkning på restriktorer (34 x 34mm / 3.5= 330.29 Hp) På den tiden restriktorn "skapades" så var det tänkt att effekten skulle maximeras till 300Hp på rallybilarna, på den tiden "gruppA" den högsta effekt som bänkats (vad jag hört) är 368Hp (pålitlig motorbänk i England)

På samma sätt som restriktorn sätter tvärstopp för effekten, gör även en kompressorinducer och i 13C:s fall är detta enligt beräkning, i tidigare post, 266.7 Hp ska man då dra allt till sin spets (alltså lägga ner lika mycket arbete som på en rallymotor) så blir ju den teoretiska max (368/330.29 = 1.114 x 266.7 = 297.15 Hp)

Att göra en sådan jämförelse blir egentligen galet, men anledningen till att effekten kan öka på detta sätt är huvudsakligen beroende på motorns förbränningsverkningsgrad.
och en Volvomotor har inte särskilt bra förbränningsverkningsgrad.
Det som helt saboterar "spelreglerna" i det "konstiga Volvoreceptet" tidigare i tråden är uppgiften om att "inloppet portats" (på turbon) Detta blir motsvarande att man filar upp restriktorn på en rallybil och då ger de utan svårighet över 400Hp.

Alltihop är ju på en teoretisk nivå och jag säger "nära 300Hp" fullt möjligt med 13c (på en Volvomotor, annan motor ännu mera) Precis som på rallybilen kommer det bli en "vridpuckel" nånstans runt 3500-4000 rpm och där syns de 300Hp, längre upp i registret blir effekten lägre på grund av motorns interna friktion, så vid 6500 torde den vara nere på 280-290Hp. Förutsättningen är E-85 eller racebränsle, 98 oktan kommer att ligga runt 10% lägre,

I övrigt förstår jag din skepsis, och särskilt till vad som angetts i "receptet" jag håller ju fullt o fast med dig angående spridarna :wink:

"dundersmurfen" som du länkade till verkar ju minst sagt öppen för "nya" idéer, kanske han skulle vilja testa i praktiken?

Sammanfattningsvis är de 235 Hp som du angav som nån form av max, väldigt lågt satt och de nära 300 som jag sade är ett mål som man inte ska satsa på i fall man tänker logiskt (bara om man på ett nördigt sätt vill "bevisa" för nån att det "går")
De 260 som du nu säger är nog nånstans var det kommer att hamna i ett verkligt test, men inte på 16v, där får man lätt mer än så, jag är övertygad om att "dundersmurfen" når de 260-270 hästarna, vid en körning av en 8v Volvo på E-85, utan att ha en massa exotiska "runtomkringkomponenter" och ska vi drista oss till att "öppna upp" turbons inlopp så grejar han de 300 också 8)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av mauser240 »

Han har nog inte skrivit "automat" av misstag, han menar ju sen på att automatsvänghjulet ger högre tändning. Det, och det faktum att detta skulle gjorts med originalspridare gör att jag utgår från att det handlar om ett troll. Att han sedan tagit ut över 600 hästar ur en K24 han kallar Borg Warner gör kanske inte heller saken mer trovärdig.
//MartinL
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av whilliam »

Håller fullständigt med om att det inte är trovärdigt + att en massa av uttrycken är ju långt ifrån vad som krävs för att producera effekt (exempelvis "värre" kablar)
När det gäller svänghjulet skrev han ju så här:
"Avsvarvat o lättat pottsvänghjul från en GL automat då det sägs få aningen högre tändning av automat än manuell
Tändbox från en 940GL automat"
Jag är fortfarande inte nån Volvoexpert men "pottsvänghjul" i volvokretsar har ju inget med automat att göra och hur skulle man kunna svarva av och lätta en flexplatta??? Att det efterföljs av "tändbox från automat" är väl det som rimligtvis borde förändra tändkurvan
(den blir säkert lika bra som på en WRC rallybil :lol: )

Den som skrivit detta verkar inte vara särskilt bevandrad i hur saker o ting hänger ihop öht. men jag tycker att man kan försöka tolka sådant som skrivs av "killen med kepsmössan bakfram" på ett öppet och diplomatiskt sätt, helt enkelt göra en seriös analys av vad det är han kanske menar där bakom tangentbordet :hihi:
Kanske så att man inte själv behöver vara "osaklig" utan försöka tolka åt det håll som är mest logiskt för att kunna uppnå det resultat som det påstås...
Jag säger inte att du gör fel som skrattar/skriver hånfullt åt "idiotin" (jag tror de flesta skrattar åt en sån sak :? ) säger inte heller att jag gör rätt som försöker "leta upp" bitar i "storyn" som faktiskt skulle kunna stämma, på fullt allvar är jag övertygad om att det går att komma i närheten av 300Hp på en B230 med 13C turbo utan att lägga ut astronomiska summor, men precis som CÅ skriver så blir det ju inte en motor man ens kan rekommendera sin ovän att köra runt med? Hålla särskilt bra lär den inte heller göra (tunna cylinderväggar, klena ringland) Karaktären på motorn blir som en rallybil och de som testat en sån vet hur tråkigt det är.

Den andra tråden med 600+ hästar o KKk k24 (Borg Warner har ju köpt KKK, så just den grejen är ju inte fel uttryckt) är ju totalt vansinnig, snacka om att Big Al var diplomatisk där :wink: "kanske du menade Nm?"
Jag fick ingen som helst lust att kommentera effekt/turborelation i den tråden. Anledningen är att det är överdriven effekt med runt 50-70%.

K24 gjordes i några olika varianter och den med störst/modernast kompressorhjul som kördes i Volvos labb (mig veterligen) hade 47.5mm inducer och tunna blad/litet centrum och kan som mest maxa ut på c:a 450Hp vid 4 ventilteknik/högt komp/exotiskt bränsle.

Egentligen vill jag mest få fram det faktum att när man pressar en turbo till sitt yttersta så är det inte flödet i toppen eller kamaxelns lyft/duration som är avgörande (vilket verkar vara en gängse uppfattning på detta forum) söker man på rallyrestriktor - bromsningar så är i stort sett alla väldigt imponerade av hur mycket effekt det lyckas att "pressa" ur motorerna (och de håller att plåga också) Den effektökning som gjorts genom åren på dessa beror huvudsakligen på att förbränningsverkningsgraden har förbättrats och detta kräver genomtänkt utformning på förbränningsrum (squishytor) och kolvtoppar samt spridarplacering och typ av spridare.

På Mats Jonssons Ford (runt -98 nån gång) så lyckades man få ut 12 Hp extra när spridarna testades fram bland moderna varianter i stället för dem som Fords Motorsport-stall valt att bestycka maskinen med :shock: (när vi pratar restriktor med 34mm hål så är 12Hp ENORMT mycket)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av mauser240 »

Skriver man som skribenten gör får man räkna med att bli sågad och det har han nog räknat med också.

Du får gärna bena ut sanningen om du vill, den kan ju t.o.m. vara intressent. Inläggen som helhet väcker i alla fall en viss förakt hos mig men jag vet nog att jag inte behöver läsa eller kommentera om jag inte känner för det.
//MartinL
FredrikSvensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 19, 2016 10:22 pm
Ort: Storfors

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av FredrikSvensson »

HX52 skrev:ball faktor.
svarar gött med automat svänghjul :lol:
Menade såklart svänghjul från GL, svårt o hitta sutomatsvänghjul Bild solstingen har slagit till rejält Bild uppemot 40 grader på arbetsplatsen, skyller på de Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-5 1,9TiD -06
(Skrotad) Saab 9-5 2,0ltt -05
(skrotad) Saab 9-5 2,3ftt -04
(såld) Volvo 164 B30a -70
(Skrotad) Nissan Micra "micron" symaskinsmotor -94
Volvo 940ft -96
Volvo 760T5 -88b
FredrikSvensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 19, 2016 10:22 pm
Ort: Storfors

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av FredrikSvensson »

whilliam skrev:Håller fullständigt med om att det inte är trovärdigt + att en massa av uttrycken är ju långt ifrån vad som krävs för att producera effekt (exempelvis "värre" kablar)
När det gäller svänghjulet skrev han ju så här:
"Avsvarvat o lättat pottsvänghjul från en GL automat då det sägs få aningen högre tändning av automat än manuell
Tändbox från en 940GL automat"
Jag är fortfarande inte nån Volvoexpert men "pottsvänghjul" i volvokretsar har ju inget med automat att göra och hur skulle man kunna svarva av och lätta en flexplatta??? Att det efterföljs av "tändbox från automat" är väl det som rimligtvis borde förändra tändkurvan
(den blir säkert lika bra som på en WRC rallybil :lol: )

Den som skrivit detta verkar inte vara särskilt bevandrad i hur saker o ting hänger ihop öht. men jag tycker att man kan försöka tolka sådant som skrivs av "killen med kepsmössan bakfram" på ett öppet och diplomatiskt sätt, helt enkelt göra en seriös analys av vad det är han kanske menar där bakom tangentbordet :hihi:
Kanske så att man inte själv behöver vara "osaklig" utan försöka tolka åt det håll som är mest logiskt för att kunna uppnå det resultat som det påstås...
Jag säger inte att du gör fel som skrattar/skriver hånfullt åt "idiotin" (jag tror de flesta skrattar åt en sån sak :? ) säger inte heller att jag gör rätt som försöker "leta upp" bitar i "storyn" som faktiskt skulle kunna stämma, på fullt allvar är jag övertygad om att det går att komma i närheten av 300Hp på en B230 med 13C turbo utan att lägga ut astronomiska summor, men precis som CÅ skriver så blir det ju inte en motor man ens kan rekommendera sin ovän att köra runt med? Hålla särskilt bra lär den inte heller göra (tunna cylinderväggar, klena ringland) Karaktären på motorn blir som en rallybil och de som testat en sån vet hur tråkigt det är.

Den andra tråden med 600+ hästar o KKk k24 (Borg Warner har ju köpt KKK, så just den grejen är ju inte fel uttryckt) är ju totalt vansinnig, snacka om att Big Al var diplomatisk där :wink: "kanske du menade Nm?"
Jag fick ingen som helst lust att kommentera effekt/turborelation i den tråden. Anledningen är att det är överdriven effekt med runt 50-70%.

K24 gjordes i några olika varianter och den med störst/modernast kompressorhjul som kördes i Volvos labb (mig veterligen) hade 47.5mm inducer och tunna blad/litet centrum och kan som mest maxa ut på c:a 450Hp vid 4 ventilteknik/högt komp/exotisk)

Automat var såklart en felskrivning i sammanhanget. Som jag skrev tidigare så har solstingen slagit till på arbetet.

643hk visade dock effekten på en femma med en k24. Vet inte exakt i detalj vad som är gjort med den men vet att även den är portad på i sugssidan och urtagen på avgassidan, hur den kan räcka till är ingen som in svara på men E85, annat sprut o större spridare o 2kg laddtryck landade på 643hk på veven. Bilen brukar synas lite här o var i karlskoga trakten och alla är lika skeptiska som ni bara för att det sägs vara omöjligt :p visserligen får han renovera turbon titt som tätt och problemfritt har det väl inte heller varit innan dom fick det att funka.

Har dock blivit lite så vi jobbar. Det ska va omöjligt, annars är man ju inte ensam om det ;)

Och som jag skrev så är det inte jag som sitter på all kunskap i hur det är gjort eller vad som fungerar o inte men jag vet ungefär vad som satt där och att det fungerade.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-5 1,9TiD -06
(Skrotad) Saab 9-5 2,0ltt -05
(skrotad) Saab 9-5 2,3ftt -04
(såld) Volvo 164 B30a -70
(Skrotad) Nissan Micra "micron" symaskinsmotor -94
Volvo 940ft -96
Volvo 760T5 -88b
FredrikSvensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 19, 2016 10:22 pm
Ort: Storfors

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av FredrikSvensson »

mauser240 skrev:Han har nog inte skrivit "automat" av misstag, han menar ju sen på att automatsvänghjulet ger högre tändning. Det, och det faktum att detta skulle gjorts med originalspridare gör att jag utgår från att det handlar om ett troll. Att han sedan tagit ut över 600 hästar ur en K24 han kallar Borg Warner gör kanske inte heller saken mer trovärdig.
Skrev inte att jag tagit ut effekten utan samma snubbe som hjälpt mig med min innan den blev stulen, det jag menade med svänghjul är att från en GL så ska det enligt uppgift ge nån grad högre än ett turbosvänghjul, huruvida detta stämmer eller ej är inget jag vet säkert men chansen finns. Automat var så klart en felskrivning vad gäller svänghjul då jag är väl medveten om att det inte sitter svänghjul på en automat.

Ang 600hk ut ett k24 så är det ju bevisligen inte omöjligt, bilen snurrar i karlskoga och brukar vara med på drift bash i Strängnäs bär tid o däck finns så är bara o stiga fram o kika själv, rullar dessutom alltid utan huv så behöver inte ens fråga för o kika under huven Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-5 1,9TiD -06
(Skrotad) Saab 9-5 2,0ltt -05
(skrotad) Saab 9-5 2,3ftt -04
(såld) Volvo 164 B30a -70
(Skrotad) Nissan Micra "micron" symaskinsmotor -94
Volvo 940ft -96
Volvo 760T5 -88b
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av whilliam »

Förstod du något av det jag skrev angående inducerstorlek på turbos? Det kommer till slut ett läge där även avgasutloppets storlek "stoppar" effekten, men så länge man utgår ifrån en befintlig, normal, standardturbo så är det alltid kompressorns storlek in som bestämmer hur hög effekt man öht. kan få.

Martin myntade "formeln" nån gång -98, den är enkel så man kan räkna lite kvickt på sin mobil (diameterxdiameter på kompressorhjulets inlopp och delat med faktor 6)
Även om man är den "värsta optimisten" så går det inte att öppna upp inloppet (och avgasutloppet) så mycket så att en K24 ger 600+ :wink:

Om du envisas med att där sitter en K24 OCH det är 634Hp, ja, då blir enda förklaringen att det körs en massa lustgas i bänken (eller att man valt att "trimma" själva bänken :hihi: )

Det finns en "mellanliggande" förklaring och det är att en "turboguru" har gett sig "den" på att bevisa hur mycket hästar man får ur en originalturbo men isf. borde det ha varit Rimbomartin som "byggt" turbon och då blir det ju helt fel att kalla den för original K24???

Är det SL-turbo som byggt/preppat/renoverat aggregatet?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av mauser240 »

Som jag skrev i andra tråden drar jag mig ur nu men en sista fråga har jag; hur bär man sig åt för att få spridarna att räcka till?
//MartinL
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av fredde_vit_pv »

om man överladdar två cylindrar och kör herrejössessugtrim på dom andra kanske
sen kan man ju öka antalet originalspridare om dom inte räcker :idea:

sluthastighet på 2 eller 400meter brukar visa vad det handlar om tycker jag :)

/F
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av fugazi »

Moroso-stickan talar om precis hur det ligger till!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av p.hedman »

Läste igenom denna tråd för yngsta grabben ska trimma på sin 944ltt aut , han åkte 17,34 å 402m och vill komma ner lite närmare 13,50 med bilen.
Han tänkte byta till gröna R-spridare eller T4 spridare och 3" lmm grövre down pipe/avgas system och ladda ca 1,2-1,5 bar ska också montera en bättre IC och 98 oktan i tanken så runt 200-250hk !!
Det är inte viktigt att åka 13,5 mer att det funkar och går lite fortare :)
Är det ett vettigt alternativ ?
Jag ska säga att jag har dålig koll på turbo trimmning.
/ Peter
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av whilliam »

Jag är ingen expert på Volvo, men det du föreslår har jag sett många andra göra. Åtminstone jag tycker att det är ett vettigt alternativ som ett första "insteg" man skall dock vara medveten om att det är viktigt att ha full kontroll på tändning och bränsleblandning (viktigare än på sugmotorer, eftersom effektnivåerna är högre)
Vad jag menar är att ett insprutningssystem som man själv kan mappa (eller har nån i närheten som klarar) bör stå allra överst på önskelistan.

Här är en tråd där de åker Volvo turbo med Mitsubishi 13C - aggregat och vad jag förstår är det en sån turbo du har? https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=314140

Rent generellt, vid turbotrimning så är det "arean under effektkurvan" som ökar när laddtrycket höjs (laddtryck = vridmoment) Maximal effekt bestäms av turbon (inte av motorn) och det är främst inloppets diameter i kompressorhuset som är avgörande. Alla motorer har sämre mekanisk verkningsgrad ju högre varvtalet blir och "standardmotorer" (oportade toppar) har även sämre VE (flöde)

Kontentan av detta blir att maxeffekt på motorn hamnar på ett lågt varvtal (egentligen där sugmotorns maxvrid ligger) och ju mer man "flyttar upp" maxvridet (genom kammar/portning) desto lägre blir möjligheten att ta ut den teoretiska maxeffekten ur så pass små turbos som dessa.

I praktiken kommer förmodligen maximal effekt att ligga nånstans mellan 4000 och 5500 rpm och det kan ju faktiskt passa riktigt bra till en automat;-)

Vill man att effekten skall fortsätta uppåt i registret (öka på ett vettigt sätt, genom att vridkurvan hålls rak i stället för att dala) kan man antingen montera en väl-anpassad större turbo (samt mappa med kontrollerad laddtryckskurva) eller sätta dit random större turbo och porta toppen/byta kam.
Skriv svar