940 turbo 300 hk recept hjälp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
AndreePersson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm

940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av AndreePersson »

Tjena Tjena
Jag är en kille på 17 år som på några månader kommer att ta körkortet och jag har en 940 från 97 som har precis slagit om till 17000 mil på mätaren och jag planerade att trimma upp den till drygt 300 hk. I dagsläget sitter det en m90 låda i bilen.
Har själv suttit och tagit hjälp av internet och kommit på några små koncept på vad man skulle ha i maskinen och detta är vad jag har kommit på och undrar om det räcker?
Turbo t3/t4 (tb-58)
topp 531
vx3 kamaxel
downpipe 3 tum och resten 2,5 tum
3 tums lmm
Gröna R-spridare

Det är sakerna som jag är lite säker på men de som jag mest undrar om är dem här?
Behövs det bytas dumpventil eller fungerar original till 300 hk?
Måste man ha ett annat turbogrenrör?
Ska man köpa en starkare koppling?
Ska man använda sig av något sportluftfilter?
Ska jag byta intercooler och isåfall till vad för intercooler?
Kommer jag att behöva småpilla och fixa till toppen något som till ex: Byta ventiler eller plana den?

Förstår att det kommer att tillkomma några mer saker så skriv gärna vad det skulle vara för saker och skriv gärna om jag ska byta ut något.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av Kwirk »

Hej

Kopplingen måste bytas. Helst bort med dubbelmasse hjulet.

Du skulle haft större spridare med. 630cc eller kanske tom. 875cc om du vill köra e85. Har mappat några bilar med LH 2.4 till runt 300whp utan problem.
Så riktiga chip får du ha iaf.

Annars är de bara börja där. Original dumpen sitter väl på turbon så där måste du på med en återcirkulerande.

ICn kan spricka men kör med den så länge eller vill du investera allt med en gång?
AndreePersson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av AndreePersson »

Då blir det att köpa en starkare koppling isåfall.
jag hade nog tänkt köra bilen 95 oktan men måste jag då ha större spridare eller?
Jag vet inte vilka chip men jag har kollat runt lite och planerna var nog att köpa ett vikinga chip.
Tycke det var otroligt svårt att förstå det där med dumpventil men det är bra att veta att man behöver en återcirkulerande.
Då så kör jag med orginal så länge det går.
Glömde säga att motorn är en b230fk så tänkte visst behövs det inte bytar stakar?
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av Kwirk »

AndreePersson skrev:Då blir det att köpa en starkare koppling isåfall.
jag hade nog tänkt köra bilen 95 oktan men måste jag då ha större spridare eller?
Jag vet inte vilka chip men jag har kollat runt lite och planerna var nog att köpa ett vikinga chip.
Tycke det var otroligt svårt att förstå det där med dumpventil men det är bra att veta att man behöver en återcirkulerande.
Då så kör jag med orginal så länge det går.
Glömde säga att motorn är en b230fk så tänkte visst behövs det inte bytar stakar?
Jag har nått gränsen med gröna/original pump rätt tidigt .. har du inte skaffat gröna än gå upp ett snäpp tycker jag.
Stakarna vet jag inte vart gränsen går.
Men de är väl som allt annat låga varv och vrid så blir dom utmattade.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av Jens Gustavsson »

styrsystem så man kan få rätt lamda och tändpunkt på alla belastningar behövs också
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av mauser240 »

Jens Gustavsson skrev:styrsystem så man kan få rätt lamda och tändpunkt på alla belastningar behövs också
Vad är det för fel på LH?
//MartinL
AndreePersson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av AndreePersson »

jag vet ju att gröna r-spridare är 465cc vid 3,8 bar och jag är inte så sugen att köra på det laddtrycket
Vad är skillnaden på hög och låg ohm spridare?
Hur många cc ska jag köra isåfall?
var nog mest sugen på att ligga ganska lågt i laddtryck så att sakerna inte går sönder dirket.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av Kwirk »

AndreePersson skrev:jag vet ju att gröna r-spridare är 465cc vid 3,8 bar och jag är inte så sugen att köra på det laddtrycket
Vad är skillnaden på hög och låg ohm spridare?
Hur många cc ska jag köra isåfall?
var nog mest sugen på att ligga ganska lågt i laddtryck så att sakerna inte går sönder dirket.
3.8bar är grund bränsletrycket (ökar sedan med laddtrycket)

LH ska ha hög ohm. Original på turbo bilar sitter de lågohm med motstånd. Gröna är högohm , så koppla förbi motståndet.

Rekomenderar nåt runt 630cc. Siemens deka tex.

Jens : för den effektnivån går lht att få till bra.(mappat)
AndreePersson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av AndreePersson »

Vad händer om vi nu säger att jag råka köpa ett par förstora spridare vad händer då?
Är simens deka 630cc spridare hög eller låg eller är alla spridare man köper hög ohm?
finns det några för och nackdelar med siemens deka spridare?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av Jens Gustavsson »

mauser240 skrev:
Jens Gustavsson skrev:styrsystem så man kan få rätt lamda och tändpunkt på alla belastningar behövs också
Vad är det för fel på LH?

har man kunskapen att mappa det så går det använda (inte enkelt och tar mycket tid) men även då så är det grymt tungt att jobba med och ingen logg eller larm utgångar, BBlamda mm.

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av »

Med lh styrsystemet så är chippen sk mappade för en viss lmm storlek och spridarstorlek och motor kombination går man ifrån den för mycket blir allt fel.
Sätter man dit större spridare än systemet tror finns så går motorn för fett och med för små för snåt.
Samma med lmm fast tvärt om en för stor går det snålt en för liten går det fett.
Sedan har jag för mig att den ställer tändkurvan beroende på lmm signal (det mäts ju aldrig under/övertryck i insuget)

Ska man gå längre än 3"lmm och R spridare (250- ksk max 280hk) tycker iaf jag man ska satsa på ett vettigt insprut annars bör man få chipp komponerade för den specifika motorn och inget massproducerat chipp man klickar hem på nätet.
(Givetvis går det men som nybörjare med allt vad gäller trimning och ksk utan bbl ingen aning om tändkurva mm kan man räkna med att hållbarheten inte blir bra)
AndreePersson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av AndreePersson »

Jag tycker inte det spelar så otroligt stor roll om jag får mindre än 300 hk för att jag sa ju att jag ville nå dryga 300 hk så då kan jag ju landa typ på 260 hk.
Det lätt både enklare och smidigare att köpa R-spridare och ha ett 3"lmm än köpa större och den börjar gå för fett.
Jag känner mig ganska säker på att det kommer bli R-spridare pågrund av att kändes svårt att koppla in ett nytt insprut och få det bra men jag är ju inte så motor kunnig så jag vet ju inte hur det går till.
Men om jag nu ska köpa något chip var skulle ni då föredra för något ska jag ringa till dem som äger vikingchip och fråga om dem har något chip som fungerar bra för mina mål på bilen eller ska jag köpa från typ klracing?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av The »

Inte för att vara sådan, men drygt är mer än, inte ungefär eller plus/minus..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
AndreePersson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av AndreePersson »

drygt 300 hk var nog kanske fel ord att använda och ordet som jag skulle ha använt är +-300hk. Som person tycker jag att det är bättre att rätta en person än låta det stå utan personen vet. Detta är nu utrett så nu förstår nog alla vad jag menar.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 turbo 300 hk recept hjälp

Inlägg av mauser240 »

Jens Gustavsson skrev:har man kunskapen att mappa det så går det använda (inte enkelt och tar mycket tid) men även då så är det grymt tungt att jobba med och ingen logg eller larm utgångar, BBlamda mm.

mvh jens
Är man insatt i LH2.4 så skulle jag inte säga att det är tyngre än något annat men jag håller med om att det tar tid att sätta sig in i det.

Fördelarna är att det ofta sitter i redan, det är driftsäkert och det är billigt (förutsatt att man har nån som mappar åt en eller kan mappa själv).

Till trådskaparen kan jag bara säga en sak i det här skedet, läs på så att du ens förstår grunderna i hur en turbomotor fungerar och förstår vad begreppen innebär. Inte många 17-åringar som gillar att läsa men lika bra som du läser här så kan du läsa i nån av de befintliga trådarna eller bara använda google.

Så mycket kan jag i alla fall berätta att det går bra att köra med 630 cc/min-sprutor så länge du får sprutet mappat och jag kan verkligen inte rekommendera dig att köpa ett "bulk-chip", t.ex. Viking. Jag tror inte ens det finns ett enda chip på marknaden som är gjort för den turbon men även om det fanns så är alla motorer unika och ju mer man trimmar desto mindre blir toleranserna.
//MartinL
Skriv svar