Vad man har för I/C är helt avgörande när man håller på att spola varmluft ur en turbo, jag har ju tät kontakt med Rimbomartin och han har sett skillnader på långt över 10% effekt med olika I/C i bänk. Den länk du lagt in hänvisar ju till en (som det verkar) helt original Volvo och då förmodligen med original I/C?
Det är inte ovanligt med tryckfall uppåt 0.3Bar över en I/C och om den då är tillräckligt stor så blir det istället i stort sett noll i tryckfall. Ponera att en 13C har optimalt flöde vid 1.6bar (om du kollar på lite olika Kompressordiagram så ser du ganska snart att det är på ett visst laddtryck som öarna vandrar längst åt höger)
Är det då 0.3 Bar som "försvinner" i I/C så blir ju avläst laddtryck 1.3 bar när turbon ger 1.6.....
Lämpligt är att jämföra mot effektnivåer på rally med 34mm restriktor. Martin har "myntat" den enkla formeln med diameter x diameter delat med faktorn 6, anv'nder man i stället faktor 3.5 så får man motsvarande överslagsberäkning på restriktorer (34 x 34mm / 3.5= 330.29 Hp) På den tiden restriktorn "skapades" så var det tänkt att effekten skulle maximeras till 300Hp på rallybilarna, på den tiden "gruppA" den högsta effekt som bänkats (vad jag hört) är 368Hp (pålitlig motorbänk i England)
På samma sätt som restriktorn sätter tvärstopp för effekten, gör även en kompressorinducer och i 13C:s fall är detta enligt beräkning, i tidigare post, 266.7 Hp ska man då dra allt till sin spets (alltså lägga ner lika mycket arbete som på en rallymotor) så blir ju den teoretiska max (368/330.29 = 1.114 x 266.7 = 297.15 Hp)
Att göra en sådan jämförelse blir egentligen galet, men anledningen till att effekten kan öka på detta sätt är huvudsakligen beroende på motorns förbränningsverkningsgrad.
och en Volvomotor har inte särskilt bra förbränningsverkningsgrad.
Det som helt saboterar "spelreglerna" i det "konstiga Volvoreceptet" tidigare i tråden är uppgiften om att "inloppet portats" (på turbon) Detta blir motsvarande att man filar upp restriktorn på en rallybil och då ger de utan svårighet över 400Hp.
Alltihop är ju på en teoretisk nivå och jag säger "nära 300Hp" fullt möjligt med 13c (på en Volvomotor, annan motor ännu mera) Precis som på rallybilen kommer det bli en "vridpuckel" nånstans runt 3500-4000 rpm och där syns de 300Hp, längre upp i registret blir effekten lägre på grund av motorns interna friktion, så vid 6500 torde den vara nere på 280-290Hp. Förutsättningen är E-85 eller racebränsle, 98 oktan kommer att ligga runt 10% lägre,
I övrigt förstår jag din skepsis, och särskilt till vad som angetts i "receptet" jag håller ju fullt o fast med dig angående spridarna
"dundersmurfen" som du länkade till verkar ju minst sagt öppen för "nya" idéer, kanske han skulle vilja testa i praktiken?
Sammanfattningsvis är de 235 Hp som du angav som nån form av max, väldigt lågt satt och de nära 300 som jag sade är ett mål som man inte ska satsa på i fall man tänker logiskt (bara om man på ett nördigt sätt vill "bevisa" för nån att det "går")
De 260 som du nu säger är nog nånstans var det kommer att hamna i ett verkligt test, men inte på 16v, där får man lätt mer än så, jag är övertygad om att "dundersmurfen" når de 260-270 hästarna, vid en körning av en 8v Volvo på E-85, utan att ha en massa exotiska "runtomkringkomponenter" och ska vi drista oss till att "öppna upp" turbons inlopp så grejar han de 300 också