Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 18, 2018 9:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Portnings Råd
InläggPostat: lör apr 28, 2018 12:39 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 58
Ort: Torslanda
Hej, jag är inte säker på om denhär typen av trådar är ok? om det inte är det så är det fritt fram att ta bort den.

Jag är ute efter lite råd, kritik, information och kanske några mått? Om hur man går till väga när man portar topplock. Jag har ingen som helst erfarenhet om nånting som har med portning att göra förutom en gräsklipparmotors Ljuddämpare.

Toppen det gäller är en vanlig 530 topp.

Innerradien
Bild
Jag har förstått att det är väldigt viktigt att runda innerradien på dessa topparna så det har jag gjort jag har rundat radien ned i sätesringen och rundningen går upp till och med minsta arean ungefär. Är det för mycket? den sluttar väldigt lite och som sagt hela vägen ned till kanten på sätes ringen. Jag har också sätt att folk breddar innerradien mer än vad jag har gjort så golvet i kurvan blir mer eller mindre platt. Är det bra? hur bred ska den vara isåfall?

Insugs grytan
Bild
I grytan har jag rätat upp lite i den stora radien lite så det blir mer parallellt med ventil skaftet för det har jag läst att det ska vara bra. är det bra på dessa topparna? Sen så var det några knölar i väggarna som hade bildats mellan där man fräst och gjutningen som jag slipade ned.

Kanalen
Bild
Jag matchportade upp den till packningen och lät den kona ned till minsta arean som har ungefär 33-34mm diameter. knappt uttagen bara lite med sandpapper. för man vill inte att gas hastigheten ska bli för låg? eller är det för trångt? eller för grov?

Avgas
Bild

Bild
I princip Det ända jag har gjort var att jag höjde taket så att höjdskillnaden mellan i trappsteget blev mindre och rundade så det blev en kurva i taket. Var det dumt? blir arean för stor i kurvan då? Jag rundade även "inner radien"(mer än vinkel än en radie) lite granna men det är ju nästan inget aluminium ovanför sätesringen. Matchportade inte avgas till packningen man vill väl att grenröret är grövre för att man inte vill få bakflöde?

Sedan har jag lite frågor i största allmänhet. Jag har fått utskurna brickor i dimensionerna från och med 30mm till och med 45mm. Som jag svetsade pinnar i dom så man kan använda dom som tolkar. är detta ett vettigt sätt att mäta kanalerna på?(dom funkar ju mindre bra i fyrkantiga kanaler)

Sedan jag har inte gjort nåt i förbränningsrummen jag vet inte riktigt hur jag ska börja och hur man kan mäta upp det för att få det lika i alla fyra. Jag har funderat om man skulle kunna sätta en passare i ventilstyrningen på nått vis och rista så att "spetsen" på bågen skär i kanten av insidan av topp packningen. och därefter ta upp det?
Ursäkta att vissa avbilderna roterat 90 grader.

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: lör apr 28, 2018 8:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 500
Ort: lycksele
Ju planare och bredare innerradien är ju mera flöde går det att hitta jag brukar göra kanalen som ett liggande D typ.
Håller alltid kanalen mer eller mindre platt i botten just där det börjar svänga ner mot ventilen för att igenom radien bli rundare ner mot ventil sätet.
Sedan brukar jag ofta porta bort den delen av styrningen som sticker upp i kanalen (lite beroende på användningsområde för toppen)
Om gas hastigheten blir hög/låg beror på övrig setupp på motorn Vad har motorn för övrig setupp förutom toppen?
För att få radierna jämna ta en tjock lödtråd och spänn över botten på kanalen och sedan ta ut den utan att den ändrar form då får man en bra överblick.
På avgas ska man inte porta bort bulan i taket iaf inte med original ventil jag höjer det något tills mitt för där innerradien svängt klart för att få en minskande aria igenom Hela svängen efter det behöver man inte röra kanalen alls med org ventil.
För att göra förbränningsutrymmena brukar ja först lägga dit toppackningen och rista längst den sedan har jag en ventil där jag svetsat en gängstångsförlängare tvärs över tallriken sedan en bult med en vass pigg på så kan man justera längden ifrån hur man ska ta upp det.
(Går svetsa dit valfritt plattjärn och borra hål där tex spetsen på valfritt vasst verktyg går sticka igenom också)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: lör apr 28, 2018 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 500
Ort: lycksele
Här Gjorde jag en guide för många år sedan med bilder mm dock var jag nog bara 19-20 år gammal då och vad som står i övrigt om flöden mm kan vara delvis fel men kan ge idéer iaf i övrigt är förbränningsutrymmet onödigt stort kring insug men det visar ju iaf prinsipen :)
http://folkraceforum.se/volvo/dummietra ... terfragas/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: lör apr 28, 2018 7:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4662
Ort: Boden
Kan ju gå in och läsa lite på Topplocksverkstan.

Sen finns det väl en stor mängd trådar här, speciellt om volvotoppar

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: sön apr 29, 2018 9:09 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 58
Ort: Torslanda
Gällande motorns setup så finns det ingen. då jag inte äger en motor då jag inte äger en bil. jag har bara köpt en topp för att testa lite. men vilka parametrar i motor setupen är det som bestämmer dimensionen på kanalen?

mvh

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: sön apr 29, 2018 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 500
Ort: lycksele
Den effekt man tänkt sig måste man ju dimensionera allt efter för att få harmoni och det bästa utav det.
Tänker Man billiga motorer så skulle jag säga att den parameter som är viktigast är insug och förgasare (alternativt insug och insprutningssystem) det är största kostnaden.
Har man tex weber 45er orörda med 38-40mm halsring så kan man inte förvänta sig mer än 190-200hk och då får man stämma av allt efter det gör man då toppen större och sätter i en kamaxel med för mycket duration så tappar man bara då är det bättre att ligga åt mindre hållet då blir registret bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: mån apr 30, 2018 9:44 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5645
Ort: Lund
CÅ skrev:
Här Gjorde jag en guide för många år sedan med bilder mm dock var jag nog bara 19-20 år gammal då och vad som står i övrigt om flöden mm kan vara delvis fel men kan ge idéer iaf i övrigt är förbränningsutrymmet onödigt stort kring insug men det visar ju iaf prinsipen :)
http://folkraceforum.se/volvo/dummietra ... terfragas/



En helt OK guide, lätt att förstå och bra bilder.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: sön jul 01, 2018 1:20 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 32
Ort: Gävle
Hej !
Lånar tråden lite :)
När ni ristar runt förbränningsrummet använder ni orginal packning,fast B230 är t:ex borrad till andra överdimension eller mer ?
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: sön jul 01, 2018 6:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5645
Ort: Lund
Original packning till 230 är 98mm så man får luta ritsen så att man får den storlek man vill ha.
Alternativet är att ritsa efter blocket.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: tis jul 03, 2018 5:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 99
Brukar bredda kanalen till styvt 40mm på insug. Original ventil. Sedan ta en rasp för å komma åt innerradien på ett bra sätt.

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Portnings Råd
InläggPostat: sön jul 08, 2018 8:40 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 58
Ort: Torslanda
Brukar ni lämna kvar eller ta bort dendär klämspalts klumpen som är bredvid tändstiftet. jag har sett att folk gör lite olika. är det av spik stjäl? den ligger ju inte jätte nära avgas ventilen alltså om man skulle ta ner den för flödets skull.

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Thunderbo1t och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010