Aluminium topplock

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Aluminium topplock

Inlägg av jompazx »

Varför gjuter man topplock i aluminium? De anledningarna jag kan komma på är den uppenbara viktbesparingen och värmeledningsförmågan. Men aluminium är ju såpass mycket dyrare än gjutjärn så jag tänker att det måste finnas någon mer anledning för att det ska vara lönsamt. Gjutjärn funkar väl bra på äldre motorer?
mvh! Jonathan Hall
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Aluminium topplock

Inlägg av hauge »

hög värmeledningsförmåga är negativt då värmeförlusterna är/blir högre i förbränningen av bränslet.

Jag har dock inget bra svar på frågan
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Aluminium topplock

Inlägg av jompazx »

hauge skrev: hög värmeledningsförmåga är negativt då värmeförlusterna är/blir högre i förbränningen av bränslet.

Jag har dock inget bra svar på frågan
jaså? intressant. Jag tänkte att värmeledningsförmågan är bra för kylningen samt att leda bort värmen från avgas ventilsätena så att avgasventilerna inte blir för varma. Min bild var att de mesta av värmeförlusterna hänger med avgaserna ut någon som vet hur mycket vart värme förlusterna tar vägen?
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Aluminium topplock

Inlägg av The »

Är väl snarare så att det är en fördel, en alutoppad motor är väl mindre spikkänslig än en gjutjärnsdito
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Aluminium topplock

Inlägg av StefanM »

Det handlar troligen bara om ren gjutteknik eftersom det antagligen är lättare att göra komplicerade gjutningar i aluminium. Eller rättare sagt, det kanske är lättare att få en snabb tillverkningsprocess med aluminium.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Aluminium topplock

Inlägg av Johan Lindberg »

Du vill väll helt klart hålla värmen i förbränningsutrymmet men den som tas upp vill du ha bort så fort som möjligt
Skriv svar