Sida 1 av 1

Aluminium topplock

Postat: tis maj 15, 2018 8:15 pm
av jompazx
Varför gjuter man topplock i aluminium? De anledningarna jag kan komma på är den uppenbara viktbesparingen och värmeledningsförmågan. Men aluminium är ju såpass mycket dyrare än gjutjärn så jag tänker att det måste finnas någon mer anledning för att det ska vara lönsamt. Gjutjärn funkar väl bra på äldre motorer?

Re: Aluminium topplock

Postat: ons maj 16, 2018 6:28 pm
av hauge
hög värmeledningsförmåga är negativt då värmeförlusterna är/blir högre i förbränningen av bränslet.

Jag har dock inget bra svar på frågan

Re: Aluminium topplock

Postat: ons maj 16, 2018 9:28 pm
av jompazx
hauge skrev: hög värmeledningsförmåga är negativt då värmeförlusterna är/blir högre i förbränningen av bränslet.

Jag har dock inget bra svar på frågan
jaså? intressant. Jag tänkte att värmeledningsförmågan är bra för kylningen samt att leda bort värmen från avgas ventilsätena så att avgasventilerna inte blir för varma. Min bild var att de mesta av värmeförlusterna hänger med avgaserna ut någon som vet hur mycket vart värme förlusterna tar vägen?

Re: Aluminium topplock

Postat: ons maj 16, 2018 11:29 pm
av The
Är väl snarare så att det är en fördel, en alutoppad motor är väl mindre spikkänslig än en gjutjärnsdito

Re: Aluminium topplock

Postat: fre maj 18, 2018 6:49 am
av StefanM
Det handlar troligen bara om ren gjutteknik eftersom det antagligen är lättare att göra komplicerade gjutningar i aluminium. Eller rättare sagt, det kanske är lättare att få en snabb tillverkningsprocess med aluminium.

Re: Aluminium topplock

Postat: sön maj 20, 2018 11:05 am
av Johan Lindberg
Du vill väll helt klart hålla värmen i förbränningsutrymmet men den som tas upp vill du ha bort så fort som möjligt