940 dör när man kopplar!!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

940 dör när man kopplar!!

Inlägg av niklas117 »

Tjena alla biltokar, är som rubriken säger att bilen dör när jag trycker in kopplingen!

Bil: Volvo 945 ltt (b230fk org)

Problem: varvar jag upp ca 2500 rpm eller mer och sedan kopplar ur sjunker varvet ner i botten och motorn dör. Om jag däremot har I växel till varvet kommit ner så dör den inte, inte heller om man bara torrvarvar.

Jag har pluggat återcirkularande ventilen på turbo så den kvittrar värkar som den vart mer känslig för att dö nu när jag gjort de. Men när de var orginal så gjorde den de ibland och om den inte dog så gick den ner väldigt lågt att den var på gränsen att dö i någon sekund sen la den sig på ca 600 rpm som vanligt. Tänkte givetvis att de var tomgångsmotorn! Drog ur kontakten då låg den helt stabilt på 1000 rpm o dog aldrig när man tryckte ner kopplingen.
Rengjorde tomgångsmotorn med felet kvarstår. Kan man se hur tomgångsmotorn ska funka? Asså som jag hade tändningen på o tryckte på gasen men den rör sig inget? Sedan är den lilla tätningen i motorn lite öppen hela tiden ska den vara helt stängd?

Som jag sa går den jätte bra om jag drar ur kontakten kan man köra utan att ha i kontakten bara? MVH
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 940 dör när man kopplar!!

Inlägg av jompazx »

dör den när du frikopplar eller när du släpper gasen?
mvh! Jonathan Hall
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 dör när man kopplar!!

Inlägg av niklas117 »

jompazx skrev:dör den när du frikopplar eller när du släpper gasen?
När jag kopplar ur
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: 940 dör när man kopplar!!

Inlägg av hauge »

det kan vara lite vad som helst...

Jag har haft ett sånt eller liknande problem en gång. Felet var att grundtomgångsinställningen var för låg så att tomgångsmotorn inte hann reagera när varvtalet sjönk för snabbt. Jag lossade spjällstoppet o öppnade spjället en gnutta, sen var problemet löst.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: 940 dör när man kopplar!!

Inlägg av magnaten »

På min audi 2.0T dog motorn när jag kopplade, då hade axiallagret gett sej pga värre koppling, det sög
kör 5-axligt
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 dör när man kopplar!!

Inlägg av niklas117 »

hauge skrev:det kan vara lite vad som helst...

Jag har haft ett sånt eller liknande problem en gång. Felet var att grundtomgångsinställningen var för låg så att tomgångsmotorn inte hann reagera när varvtalet sjönk för snabbt. Jag lossade spjällstoppet o öppnade spjället en gnutta, sen var problemet löst.
Okej! Får o bli o testa höja den lite då!
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 dör när man kopplar!!

Inlägg av niklas117 »

Kopplade I återcirkulerande dumpen igen så funkade bra igen så får bli o köra med den i :roll:
Skriv svar