Sida 1 av 1

940 turbo + tvärnyper vid 4000 rpm / 0.5 bar

Postat: sön jun 03, 2018 7:55 pm
av luukasv
Hej, har en 940 med en b230 fk som jag vässat lite med v kam, hemmamekat grenrör, t3t4 turbo, 3"lmm, 465cc spridare, ställbar btr, 255 l/h bränslepump.
Nu till problemet, Var och körde en kväll och gjorde lite gaspådrag här och där och allt gick hur fint som helst, sen skulle jag hem och körde på motorvägen ca 1 timme, sen när jag kört av motorvägen ska jag gasa på och vid 4000 rpm tvärnyper (spottar) bilen och känns som den går på 2 cylindrar och gick ej accelerera, håller lite gas för att försöka ta mig så långt jag kan och sen hippsvipps går bilen som den ska igen. bra respons på gasen osv tills man då når lågt laddtryck eller 3500-4000 rpm då nyper den igen. Dagen efter var jag ut och provkörde lite och märkte att när den nyper kan jag frikoppla och låta den varva ner till 1000 rpm ungefär och då går den som den ska igen. Startar lätt och går precis som den ska upp till 4000rpm ungefär. Kan stå still och blåvarva utan problem och kan gasa lungt (utan att ladda) upp till 6000rpm. kollat så luftmassemätaren fungerar, kollat soppatryck, provade byta tändmodul, Vevaxelgivaren är bytt för kanske 100 mil sedan.
Det här är första bilen jag "trimmar" så är inte så jätte kunnig och skulle verkligen uppskatta lite felsökningshjälp. mvh

Re: 940 turbo + tvärnyper vid 4000 rpm / 0.5 bar

Postat: mån jun 04, 2018 4:18 am
av Kwirk
Låter som att du skulle behöva byta chip?
Du når maxbegränsningen för lmm värdet.

Re: 940 turbo + tvärnyper vid 4000 rpm / 0.5 bar

Postat: mån jun 04, 2018 5:06 pm
av luukasv
bränslechippet jag har ska enligt killen jag köpte det av vara gjort för 3"lmm och de spridare jag använder, och den har ju gått hur bra som helst tills nu (runt 100 mil) Eller kan chippet ha hängt sig eller något liknande?

Re: 940 turbo + tvärnyper vid 4000 rpm / 0.5 bar

Postat: lör jul 21, 2018 10:49 am
av Grooverhound
De e inte slangen mellan turbo och lmm som suger ihop sig? Har haft de felet på två bilar.
När turbon börjar uppnå högre tryck sugs slangen ihop och stryper inloppet. Testa sätta en stor slangklämma över slangen i varje ände av slangen så den inte kan bli platt.
Billigt tips att testa


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: 940 turbo + tvärnyper vid 4000 rpm / 0.5 bar

Postat: mån dec 10, 2018 11:00 am
av Moto-XXX
När min 940 uppförde sig på liknande sätt var det katalysatorns innanmäte som lossnat och hindrade flödet.