Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör sep 22, 2018 10:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jun 08, 2018 6:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2018 2:00 pm
Inlägg: 10
Har en 240 turbo som jag håller på att återställa mot original.
Jag använde senast ett 940t-grenrör på original-toppen, samt nuvarande 405 jag har.
När jag ska slänga på 240t-grenröret (för att gå mot original) så passar det inte alls på pinnbultarna och det diffar ungefär 4mm mellan rör 1-2 och 3-4, till skillnad mot 2-3.

Detta använde jag då utan problem på förra toppen, och nu passar den inte mot denna längre heller..

Mycket text, men vafan kan det hända att grenrören slår sig som fan av att bara ligga i förvaring i ~10år??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 15, 2018 8:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2018 2:00 pm
Inlägg: 10
En bild för att visa hur skevt grenröret är:
Bild

Någon som vet om det finns en chans att typ värma och rikta de yttre rören? Grenröret är väl i princip inte värt ett skit som det är, så har väl inget att förlora iaf.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 15, 2018 8:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4684
Ort: Boden
Släng det och skaffa ett 940 grenrör

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 15, 2018 8:51 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2018 2:00 pm
Inlägg: 10
Som jag skrivit så har jag redan ett 940t-grenrör, men jag vill återställa bilen så mycket som möjligt mot original.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 16, 2018 12:01 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2089
Ort: Luleå
Fast 21et röret är ju helkasst.se B230ET har väl typ samma? Jag hade kört med 940 röret, till o med puristerna jag vet tycker det är ok. Sen är väl 940 röret ursprungligen samma/lika som i GrpA bilarna?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 16, 2018 12:12 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2018 2:00 pm
Inlägg: 10
men herre jävla gud, jag har sagt att jag försöker få bilen mot original så mycket som möjligt....jag har som sagt redan ett jävla 940t-grenrör, men jag skrev en tråd för att försöka hitta en liten chans att rädda 240t-grenröret.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 16, 2018 9:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9088
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Går inte att rikta.
Fila upp hålen isåfall.

Mao,, modifierat ändå.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 16, 2018 9:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4684
Ort: Boden
Ultima2k skrev:
men herre jävla gud, jag har sagt att jag försöker få bilen mot original så mycket som möjligt....jag har som sagt redan ett jävla 940t-grenrör, men jag skrev en tråd för att försöka hitta en liten chans att rädda 240t-grenröret.
Lättkränktheten är stor...

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 16, 2018 1:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2018 2:00 pm
Inlägg: 10
Ursäkta, var lite på lyset och överreagerade då folk alltid ska frångå det man frågar om..
Ska ta en koll hur kanalerna hamnar mot toppen om man vill slitsa upp hålen, annars blir det väl tyvärr soporna :/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 17, 2018 12:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 336
Ort: VBG
du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 17, 2018 12:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 336
Ort: VBG
http://www.cvi-automotive.se/en/article ... -1981-1984
där ser du plåten därav höjdskilnaden, bilden under,,


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 17, 2018 2:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
HX52 skrev:
du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!


Du skriver i alla fall inte som om du vore 54 eller 64. Jag fattar åtminstone nada.

Hursomhelst så borde väl grenröret passa på toppen i vilket fall som helst, eller hur?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 17, 2018 3:42 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2018 2:00 pm
Inlägg: 10
HX52 skrev:
du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!


Tack för det intressanta inlägget, men du har fel. Det är lika skevt om man kollar mot avgaskanalerna på grenröret. Det diffar även ~4mm mellan de yttre avgaskanalerna till skillnad mellan de två inre.
Jag har för övrigt ett till 240t-grenrör där alla klackar ligger helt plant, men det är tyvärr sprucket och svetsat överallt.
Lägg även märke till hur de yttre klackarna på bilden ligger helt snett mot järnet.
Förresten, lägg ner med alla fråge- och uppropstecken. Det får dig snarare att framstå som 14.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 21, 2018 10:52 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 228
Ort: Leksand
Jag har eventuellt två grenrör som ligger och skräpar, kan titta om dom är spruckna eller ej.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 24, 2018 1:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1068
Ort: Torpshammar
mauser240 skrev:
HX52 skrev:
du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!


Du skriver i alla fall inte som om du vore 54 eller 64. Jag fattar åtminstone nada.

Hursomhelst så borde väl grenröret passa på toppen i vilket fall som helst, eller hur?


Han menade väl antagligen att kör man utan den där stödplåten så kanske grenröret kroknar på tid och längd av turbons tyngd. man kanske inte tänker på det när man plockar lös det heller.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010