240 turbo original-grenrör som slagit sig?
240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Har en 240 turbo som jag håller på att återställa mot original.
Jag använde senast ett 940t-grenrör på original-toppen, samt nuvarande 405 jag har.
När jag ska slänga på 240t-grenröret (för att gå mot original) så passar det inte alls på pinnbultarna och det diffar ungefär 4mm mellan rör 1-2 och 3-4, till skillnad mot 2-3.
Detta använde jag då utan problem på förra toppen, och nu passar den inte mot denna längre heller..
Mycket text, men vafan kan det hända att grenrören slår sig som fan av att bara ligga i förvaring i ~10år??
Jag använde senast ett 940t-grenrör på original-toppen, samt nuvarande 405 jag har.
När jag ska slänga på 240t-grenröret (för att gå mot original) så passar det inte alls på pinnbultarna och det diffar ungefär 4mm mellan rör 1-2 och 3-4, till skillnad mot 2-3.
Detta använde jag då utan problem på förra toppen, och nu passar den inte mot denna längre heller..
Mycket text, men vafan kan det hända att grenrören slår sig som fan av att bara ligga i förvaring i ~10år??
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Släng det och skaffa ett 940 grenrör
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Som jag skrivit så har jag redan ett 940t-grenrör, men jag vill återställa bilen så mycket som möjligt mot original.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Fast 21et röret är ju helkasst.se B230ET har väl typ samma? Jag hade kört med 940 röret, till o med puristerna jag vet tycker det är ok. Sen är väl 940 röret ursprungligen samma/lika som i GrpA bilarna?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
men herre jävla gud, jag har sagt att jag försöker få bilen mot original så mycket som möjligt....jag har som sagt redan ett jävla 940t-grenrör, men jag skrev en tråd för att försöka hitta en liten chans att rädda 240t-grenröret.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Går inte att rikta.
Fila upp hålen isåfall.
Mao,, modifierat ändå.
Fila upp hålen isåfall.
Mao,, modifierat ändå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Lättkränktheten är stor...Ultima2k skrev:men herre jävla gud, jag har sagt att jag försöker få bilen mot original så mycket som möjligt....jag har som sagt redan ett jävla 940t-grenrör, men jag skrev en tråd för att försöka hitta en liten chans att rädda 240t-grenröret.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Ursäkta, var lite på lyset och överreagerade då folk alltid ska frångå det man frågar om..
Ska ta en koll hur kanalerna hamnar mot toppen om man vill slitsa upp hålen, annars blir det väl tyvärr soporna :/
Ska ta en koll hur kanalerna hamnar mot toppen om man vill slitsa upp hålen, annars blir det väl tyvärr soporna :/
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
http://www.cvi-automotive.se/en/article ... -1981-1984
där ser du plåten därav höjdskilnaden, bilden under,,
där ser du plåten därav höjdskilnaden, bilden under,,
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Du skriver i alla fall inte som om du vore 54 eller 64. Jag fattar åtminstone nada.HX52 skrev:du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
Hursomhelst så borde väl grenröret passa på toppen i vilket fall som helst, eller hur?
//MartinL
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Tack för det intressanta inlägget, men du har fel. Det är lika skevt om man kollar mot avgaskanalerna på grenröret. Det diffar även ~4mm mellan de yttre avgaskanalerna till skillnad mellan de två inre.HX52 skrev:du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
Jag har för övrigt ett till 240t-grenrör där alla klackar ligger helt plant, men det är tyvärr sprucket och svetsat överallt.
Lägg även märke till hur de yttre klackarna på bilden ligger helt snett mot järnet.
Förresten, lägg ner med alla fråge- och uppropstecken. Det får dig snarare att framstå som 14.
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Jag har eventuellt två grenrör som ligger och skräpar, kan titta om dom är spruckna eller ej.
Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?
Han menade väl antagligen att kör man utan den där stödplåten så kanske grenröret kroknar på tid och längd av turbons tyngd. man kanske inte tänker på det när man plockar lös det heller.mauser240 skrev:Du skriver i alla fall inte som om du vore 54 eller 64. Jag fattar åtminstone nada.HX52 skrev:du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
Hursomhelst så borde väl grenröret passa på toppen i vilket fall som helst, eller hur?