Sida 1 av 2

240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: fre jun 08, 2018 6:46 pm
av Ultima2k
Har en 240 turbo som jag håller på att återställa mot original.
Jag använde senast ett 940t-grenrör på original-toppen, samt nuvarande 405 jag har.
När jag ska slänga på 240t-grenröret (för att gå mot original) så passar det inte alls på pinnbultarna och det diffar ungefär 4mm mellan rör 1-2 och 3-4, till skillnad mot 2-3.

Detta använde jag då utan problem på förra toppen, och nu passar den inte mot denna längre heller..

Mycket text, men vafan kan det hända att grenrören slår sig som fan av att bara ligga i förvaring i ~10år??

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: fre jun 15, 2018 8:23 pm
av Ultima2k
En bild för att visa hur skevt grenröret är:
Bild

Någon som vet om det finns en chans att typ värma och rikta de yttre rören? Grenröret är väl i princip inte värt ett skit som det är, så har väl inget att förlora iaf.

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: fre jun 15, 2018 8:48 pm
av The
Släng det och skaffa ett 940 grenrör

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: fre jun 15, 2018 8:51 pm
av Ultima2k
Som jag skrivit så har jag redan ett 940t-grenrör, men jag vill återställa bilen så mycket som möjligt mot original.

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: lör jun 16, 2018 12:01 am
av Robert Markström
Fast 21et röret är ju helkasst.se B230ET har väl typ samma? Jag hade kört med 940 röret, till o med puristerna jag vet tycker det är ok. Sen är väl 940 röret ursprungligen samma/lika som i GrpA bilarna?

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: lör jun 16, 2018 12:12 am
av Ultima2k
men herre jävla gud, jag har sagt att jag försöker få bilen mot original så mycket som möjligt....jag har som sagt redan ett jävla 940t-grenrör, men jag skrev en tråd för att försöka hitta en liten chans att rädda 240t-grenröret.

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: lör jun 16, 2018 9:36 am
av Kadett4wd
Går inte att rikta.
Fila upp hålen isåfall.

Mao,, modifierat ändå.

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: lör jun 16, 2018 9:49 am
av The
Ultima2k skrev:men herre jävla gud, jag har sagt att jag försöker få bilen mot original så mycket som möjligt....jag har som sagt redan ett jävla 940t-grenrör, men jag skrev en tråd för att försöka hitta en liten chans att rädda 240t-grenröret.
Lättkränktheten är stor...

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: lör jun 16, 2018 1:50 pm
av Ultima2k
Ursäkta, var lite på lyset och överreagerade då folk alltid ska frångå det man frågar om..
Ska ta en koll hur kanalerna hamnar mot toppen om man vill slitsa upp hålen, annars blir det väl tyvärr soporna :/

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: sön jun 17, 2018 12:25 pm
av HX52
du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: sön jun 17, 2018 12:53 pm
av HX52
http://www.cvi-automotive.se/en/article ... -1981-1984
där ser du plåten därav höjdskilnaden, bilden under,,

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: sön jun 17, 2018 2:10 pm
av mauser240
HX52 skrev:du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
Du skriver i alla fall inte som om du vore 54 eller 64. Jag fattar åtminstone nada.

Hursomhelst så borde väl grenröret passa på toppen i vilket fall som helst, eller hur?

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: sön jun 17, 2018 3:42 pm
av Ultima2k
HX52 skrev:du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
Tack för det intressanta inlägget, men du har fel. Det är lika skevt om man kollar mot avgaskanalerna på grenröret. Det diffar även ~4mm mellan de yttre avgaskanalerna till skillnad mellan de två inre.
Jag har för övrigt ett till 240t-grenrör där alla klackar ligger helt plant, men det är tyvärr sprucket och svetsat överallt.
Lägg även märke till hur de yttre klackarna på bilden ligger helt snett mot järnet.
Förresten, lägg ner med alla fråge- och uppropstecken. Det får dig snarare att framstå som 14.

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: tor jun 21, 2018 10:52 am
av Manfred
Jag har eventuellt två grenrör som ligger och skräpar, kan titta om dom är spruckna eller ej.

Re: 240 turbo original-grenrör som slagit sig?

Postat: sön jun 24, 2018 1:32 pm
av StefanM
mauser240 skrev:
HX52 skrev:du va inte på lyset då du prova genröret???
om du inte visste de ska du ska ha ett stag som ser ut som en trekant som sitter i dom 2 bulthålen på grenröret+1hål i turbon!!!!!
Rätta gärna om jag skulle ha fel(tror inte det iaf e 64 bast uppfödd me 240turbo!!!) fel 54 bast!!!!
Du skriver i alla fall inte som om du vore 54 eller 64. Jag fattar åtminstone nada.

Hursomhelst så borde väl grenröret passa på toppen i vilket fall som helst, eller hur?
Han menade väl antagligen att kör man utan den där stödplåten så kanske grenröret kroknar på tid och längd av turbons tyngd. man kanske inte tänker på det när man plockar lös det heller.