Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 11:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jun 09, 2018 10:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
1. Det är mycket snack om arp-bultar. men vad är dom i för kvalitet? är arp bara ett fabrikat och dom är som vanliga 12:9? eller är det nått speciellt med dom?

2. är det 10:9 kvalitet det brukar vara original?

mvh

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 10, 2018 8:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4673
Ort: Boden
De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.

Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".

I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.

Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 10, 2018 9:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1454
Såg ett klipp, jag tror det var från ARPs fabrik (eller underleverantör). Helt sjukt vilket projekt det kan vara att göra en skruv. Skulle säga att de är värda varenda öre.

Sidospår - varje gång ARP nämns så tänker jag först på Axel Rudi Pell ;)

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 10, 2018 1:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
The skrev:
De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.

Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".

I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.

Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.


Ok, jag gick ut och kollade på b20 original topplocksbultar på dom står det 10:9.

Med risk för att framstå som en idiot men vad betyder egentligen siffrorna tex 12:9?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 10, 2018 1:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1423
Ort: Vällingby
....

_________________
BildBild


Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Senast redigerad av fugazi mån jun 11, 2018 7:04 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 10, 2018 3:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
fugazi skrev:
Hållfasthetsklassning


jag tror din länk är fel jag kommer till bildelsbasen

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 10, 2018 4:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 425
Ort: Jönköping
http://www.swebolt.se/sv/node/57

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 11, 2018 7:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1423
Ort: Vällingby
Sorry... låg tydligen annat kvar i "urklipp"....

_________________
BildBild


Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 11, 2018 9:10 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5650
Ort: Lund
Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 5:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
haha,,
nja.
det beror väl på hur man vill sträcka bulten eller ej.

Finns ju en teori om att ha rejält stabila bultar, samt dra dem med 'lågt moment' för att inte dra sönder matrialen de ska klämma ihop, men ändå klara av att hålla ihop sakerna då det blir tryck.
Sen teorin som ofta används, att sträcka bultarna med högt moment för att få ett högt tryck, men med ganska tuff plastisk deformation på matrialen som dras samman, med alla problem det medför.
Tyvärr dit bilfabrikanter rört sig i riktning pga montagetekniska underlättningar.

Bultar man vill sträcka bör ha en midja för att inte stressa gängorna högre än bultens klassning.

Så nu ska jag ut och svarva midja på alla bultar jag har liggande =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 5:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 425
Ort: Jönköping
"Hjulbultar" som sitter pressade med splines i navet har sällan midja vad jag har sett. De är ofta lite grövre där gängan tar slut och splinesen börjar.
Vanligast med 10.9 klassning på såna ställen, även till länkarmar och sånt.


Mycket grejer som är tillverkade i Kina brukar ha låg klassning på de skruvar som är med. Köpte en verktygsvagn från Clas Ohlson förra sommaren, alla skruvar som var med hade 4.6 klassning.
Bytte dem till 12.9 för sinnesfridens skull... 8)

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 13, 2018 8:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 572
Ort: Dingle
Det är ju lite olika beroende på applikation. Oftast vill man ha en sträckning av bulten för att det ska fungera som låsning, annars kan bultförbandet lossa. För hjulbultar brukar fälgen komprimeras. Det är en riktig djungel med fästförband, men väldigt intressant.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 14, 2018 11:47 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5650
Ort: Lund
Titta på en Volvo 230 original topplocksskruv.
Den är riktigt bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 15, 2018 4:59 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
Erland Cox skrev:
Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.

Erland


Så dessa bultar vore inte bra alltså? dom värkar ju inte ha midja. det ska vara i 12:9 kvalitet
Bild

Mvh

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 21, 2018 7:14 am 
Offline
Stjeit nemä
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Inlägg: 746
Ort: Skellefteå/Piteå
Alla åtdragna skruvförband medför sträckning på skruven, det är bara en fråga om hur mycket och vilken typ av skruvförband man är ute efter. En skruv kan sträckas en viss procentdel av dess totala längd och procentdelen varierar med materialet. Det medför således att en 100 mm lång skruv av ett visst material kan sträckas fler millimeter än en 10 mm lång skruv innan den går av.

Ett topplock och ett motorblock är ett relativt stumt förband även om aluminium är mjukare än gjutjärn, däremot har du en topplockspackning som sjunker ihop vid högre temperaturer och tryck. Om vi ponerar att du i ett fall jämför en M10- och en M20-skruv i detta scenario som skapar samma tryck på topplockspackningen, så kommer en M10-skruv att vara mycket mer utsträckt än en M20-skruv. M10-skruven har stor potential att kompensera för vad topplockspackningen sjunker ihop och M20-skruven kommer tappa spänningen direkt den sjunker ihop det minsta pga. hur mycket kraft det krävs för att få ut samma sträckning i den skruven.

En jämntjock skruv som används i ett sträckförband har störst potential att gå av precis där gängen börjar där den är smalast och det redan finns gott om sprickanvisningar, men en sådan skruv bör inte användas specifikt för att sträcka på. Detta medför däremot att du får efterdra topplocket när topplockspackningen sjunkit ihop.

En skruv med en midja är svagast i mitten och har större tendens att gå av i övergången till midjan än i början på gängen och den mindre diametern är uträknad för att den ska sträcka sig rätt vid det moment den är specificerad för.

Man kan t.ex. ofta se att man skruvar ihop flänsförband med sträckhylsor på båda eller en av sidorna för att få upp skruvlängden och därmed medge mer sträckning innan skruven går av.

Hållfasthetsklasser på skruvar fungerar såhär. Första siffran är brottgräns angivet i 100-tal MPa (tryckangivelse) som används mycket inom hållfasthet. Andra siffran är sträckgräns i 10-tal procent.

8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns
10.9 => 1000MPa, 90% av 1000 är 900 MPa sträckgräns

För referens är vårt vanligaste konstruktionsstål S355 ungefärligt 355 MPa.

Brottgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det går av.
Sträckgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det börjar deformera.

_________________
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
0730653242


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010