Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 13, 2018 2:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jun 21, 2018 11:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
precis.

Och därav är bultar med midja bäst i kombo med 'std' packningar.
Stålpackningar(mls) sjunker inte ihop på samma vis så de klarar tuffare bultar.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 6:23 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 85
Sedan så får man ju tänka till lite vad man har för gängstigning på det som dras.

En arp bult har finare gänga med lägre stigning än tex dem 12:9 som du visa på bilden.

DVS en finare gänga ger mer dragkraft vid samma åtdragningsmoment.

I min värld är det alltid bäst att vinkeldra om man ha data för det. Men 12:9 är ju vanligt så det borde finnas många som kan ge vad man borde dra.


mvh Eric


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 10:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
erki87 skrev:
En arp bult har finare gänga med lägre stigning än tex dem 12:9 som du visa på bilden.


ARP har nog väldigt ofta samma stigning som originalskruvarna. Men har man pinnskruv kan man ju enkelt ändra stigning i övre änden.

Också bra att komma igåg att med grövre gänga blir det mer klämkraft om man vinkeldrar, i alla fall i teorin.

Vinkeldragning brukar väl mest gälla sträckskruv annars?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 3:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
erki87 skrev:
Sedan så får man ju tänka till lite vad man har för gängstigning på det som dras.

En arp bult har finare gänga med lägre stigning än tex dem 12:9 som du visa på bilden.

DVS en finare gänga ger mer dragkraft vid samma åtdragningsmoment.

I min värld är det alltid bäst att vinkeldra om man ha data för det. Men 12:9 är ju vanligt så det borde finnas många som kan ge vad man borde dra.


mvh Eric


Det borde väl vara samma stigning som original bultar annars passar dom ju inte. Brukar man gänga om för arp bultar?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 4:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 85
Det är pinnbultar.

Nej arp har inte alltid samma gänga.

Ner i blocket har dem samma gänga givetvis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 5:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 85
Vinkeldragning är bäst om man vet vad man gör.

Annars har friktionen mellan bricka, topp o mutter inverkan på vilken klämkraft som blir.

Arp till topp är pinnbult. Alla bilar jag skruvat med har haft vanlig bult till toppen.

12.9 brukar ha samma gänga i båda ändar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 5:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag har varit med om vid vinkeldragning att bulten vridit sig då den sträcks.
med andra ord kan det bli knas då också.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 7:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
erki87 skrev:
Arp till topp är pinnbult.


Försök övertyga killarna på ARP om den saken...

Här har du ett exempel: http://arp-bolts.com/kits/ARPkit-detail ... cordID=253

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 07, 2018 11:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
kanske en lite dum fråga åtdragnings moment för en given bult är högre med en bult med högre åtdragningsmoment. Om man sätter högre kvalitets bultar drar man dom hårdare då? om man gör det borde man inte bara belasta gängorna i blocket hårdare då? är det inte så att kedjan inte är starkare än sin svagaste länk? speciellt om det är alu-block? vad motsvar gjutjärn i motorblock för bult kvalitet i gängorna?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 08, 2018 11:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1444
Ort: Vällingby
Näe... det här går inte längre.
Jag är ingen besservisser på nåt sätt, men sluta för h_lvete att kalla en skruv för bult!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 08, 2018 2:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Okej jag trodde det låg till såhär skruvar har gängor hela vägen upp eller sådana som man skruvar i trä med. och jag tycker i allra högsta grad att om man har en mutter i ena ändan så är det en bult och inte en skruv. dock verkar ju inte det stämma. men hur jävla ofta är man i kontakt med bult bultar. och dom gånger jag är det i ett sådant sammanhang som exemplet bilden i pansarvagns-gångjärnet på Wikipedia hade jag nog felaktigt kallat det för axel.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 08, 2018 5:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
fugazi skrev:
Näe... det här går inte längre.
Jag är ingen besservisser på nåt sätt, men sluta för h_lvete att kalla en skruv för bult!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult



Du blev precis en besservisser ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 11, 2018 7:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1069
Ort: Torpshammar
I vilket fall som helst lär man ju se till applikationen över vad man väljer för skruv. Det går ju inte att säga att 12.9 skruv är bättre än allt annat bara för att.
I fel applikation så kan ju en 12.9 skruv vara för hård och smäller av medans en 8.8 skruv klarar biffen galant.
När det gäller topplock så ser man ju ganska ofta i en spec att man gärna skriver sportfilter och H profils vevstakar och 12.9 topplocksskruv. Då känns det mer som att de valt såna för att de tror att det är bättre snarare än att det sitter sådana av en anledning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 11, 2018 3:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Kan du utveckla denhär biten "I fel applikation så kan ju en 12.9 skruv vara för hård och smäller av medans en 8.8 skruv klarar biffen galant." skulle 12.9 skruven gå av men inte en 8.8?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 11, 2018 7:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Ja en 12.9 är "spröd" och går av medan en 8.8 är mjukare och ger sig.
Det är anledningen till att man inte bör sätta 12.9 överallt.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010