Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 12, 2018 9:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 19, 2018 7:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1069
Ort: Torpshammar
Jo precis. en 12.9 skruv går av som den vore gjord av glas och är olämplig i många fordonsapplikationer av just den anledningen. Därav anledningen till att man ska välja skruv efter applikation.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 20, 2018 10:00 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
StefanM skrev:
Jo precis. en 12.9 skruv går av som den vore gjord av glas och är olämplig i många fordonsapplikationer av just den anledningen. Därav anledningen till att man ska välja skruv efter applikation.


Men en 8.8 går väl av innan en 12.9 sträcks?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 20, 2018 1:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
jompazx skrev:
StefanM skrev:
Jo precis. en 12.9 skruv går av som den vore gjord av glas och är olämplig i många fordonsapplikationer av just den anledningen. Därav anledningen till att man ska välja skruv efter applikation.


Men en 8.8 går väl av innan en 12.9 sträcks?


Båda sträcks om man sträcker dem.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 20, 2018 5:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
mauser240 skrev:
jompazx skrev:
Men en 8.8 går väl av innan en 12.9 sträcks?


Båda sträcks om man sträcker dem.



Jag menar att en 8.8 går av innan 12.9 bultens sträckgräns är nådd. självklart sträcks bultar när man drar dom (elastisk deformation) och om jag förstått det hela rätt så är det vid sträckgränsen som bulten blir plastiskt deformerad.

och 8.8 bulten går väl av innan 12.9 är plastiskt deformerad?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 20, 2018 7:06 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2170
Ort: yttertavle/umeå
Citera:
Jag menar att en 8.8 går av innan 12.9 bultens sträckgräns är nådd. självklart sträcks bultar när man drar dom (elastisk deformation) och om jag förstått det hela rätt så är det vid sträckgränsen som bulten blir plastiskt deformerad.

och 8.8 bulten går väl av innan 12.9 är plastiskt deformerad?

ja så är det men svagare(mer elastiska) skruvar kan uppfattas som starkare för att dom
inte går av när dom sträcks.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 20, 2018 9:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
jompazx skrev:
och 8.8 bulten går väl av innan 12.9 är plastiskt deformerad?



_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 20, 2018 10:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
mauser240 skrev:
Wezzli skrev:
Alla åtdragna skruvförband medför sträckning på skruven, det är bara en fråga om hur mycket och vilken typ av skruvförband man är ute efter. En skruv kan sträckas en viss procentdel av dess totala längd och procentdelen varierar med materialet. Det medför således att en 100 mm lång skruv av ett visst material kan sträckas fler millimeter än en 10 mm lång skruv innan den går av.

Ett topplock och ett motorblock är ett relativt stumt förband även om aluminium är mjukare än gjutjärn, däremot har du en topplockspackning som sjunker ihop vid högre temperaturer och tryck. Om vi ponerar att du i ett fall jämför en M10- och en M20-skruv i detta scenario som skapar samma tryck på topplockspackningen, så kommer en M10-skruv att vara mycket mer utsträckt än en M20-skruv. M10-skruven har stor potential att kompensera för vad topplockspackningen sjunker ihop och M20-skruven kommer tappa spänningen direkt den sjunker ihop det minsta pga. hur mycket kraft det krävs för att få ut samma sträckning i den skruven.

En jämntjock skruv som används i ett sträckförband har störst potential att gå av precis där gängen börjar där den är smalast och det redan finns gott om sprickanvisningar, men en sådan skruv bör inte användas specifikt för att sträcka på. Detta medför däremot att du får efterdra topplocket när topplockspackningen sjunkit ihop.

En skruv med en midja är svagast i mitten och har större tendens att gå av i övergången till midjan än i början på gängen och den mindre diametern är uträknad för att den ska sträcka sig rätt vid det moment den är specificerad för.

Man kan t.ex. ofta se att man skruvar ihop flänsförband med sträckhylsor på båda eller en av sidorna för att få upp skruvlängden och därmed medge mer sträckning innan skruven går av.

Hållfasthetsklasser på skruvar fungerar såhär. Första siffran är brottgräns angivet i 100-tal MPa (tryckangivelse) som används mycket inom hållfasthet. Andra siffran är sträckgräns i 10-tal procent.

8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns
10.9 => 1000MPa, 90% av 1000 är 900 MPa sträckgräns

För referens är vårt vanligaste konstruktionsstål S355 ungefärligt 355 MPa.

Brottgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det går av.
Sträckgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det börjar deformera.


8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns

12.9 => 1200 MPa, 90% av 1200 är 1080 MPa sträckgräns

800 < 1080 alltså går 8.8 bulten av innan 12.9 bulten nått sin sträckgräns.

Jag köper självklart att ett segare stål är starkare vid vissa typer av belastning samt att man i många sammanhang häller ser att en bult sträcks eller böjs än att den går rakt av. Det syns ju att dom lägre stålkvaliteterna är segare 4.6 är ju bulten sträck redan vid 60% men då har det 40% att sträckas mer på innan den går av. men att en 12.9 skulle gå av innan 8.8 förstår jag inte.

rätta mig om jag har fel jag är kolossalt långt ifrån expert på ämnet, jag älskar att ha fel då lär jag mig nått!

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 20, 2018 11:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Det handlar väl inte om att den går av vid sträckning/åtdragning utan snarare att det oftast inte går att dra till korrekt moment pga att det som ska dras fast inte är nog stadigt/fjädrar och Utan korrekt åtdragningamoment så lossnar det och vid böjning så tål en 12.9 inte speciellt mycket.

Värt att tänka på är ju att man vid användande av tex 12.9 skruv även bör ha matchande brickor och mutter.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 21, 2018 8:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
jompazx skrev:
mauser240 skrev:
Wezzli skrev:
Alla åtdragna skruvförband medför sträckning på skruven, det är bara en fråga om hur mycket och vilken typ av skruvförband man är ute efter. En skruv kan sträckas en viss procentdel av dess totala längd och procentdelen varierar med materialet. Det medför således att en 100 mm lång skruv av ett visst material kan sträckas fler millimeter än en 10 mm lång skruv innan den går av.

Ett topplock och ett motorblock är ett relativt stumt förband även om aluminium är mjukare än gjutjärn, däremot har du en topplockspackning som sjunker ihop vid högre temperaturer och tryck. Om vi ponerar att du i ett fall jämför en M10- och en M20-skruv i detta scenario som skapar samma tryck på topplockspackningen, så kommer en M10-skruv att vara mycket mer utsträckt än en M20-skruv. M10-skruven har stor potential att kompensera för vad topplockspackningen sjunker ihop och M20-skruven kommer tappa spänningen direkt den sjunker ihop det minsta pga. hur mycket kraft det krävs för att få ut samma sträckning i den skruven.

En jämntjock skruv som används i ett sträckförband har störst potential att gå av precis där gängen börjar där den är smalast och det redan finns gott om sprickanvisningar, men en sådan skruv bör inte användas specifikt för att sträcka på. Detta medför däremot att du får efterdra topplocket när topplockspackningen sjunkit ihop.

En skruv med en midja är svagast i mitten och har större tendens att gå av i övergången till midjan än i början på gängen och den mindre diametern är uträknad för att den ska sträcka sig rätt vid det moment den är specificerad för.

Man kan t.ex. ofta se att man skruvar ihop flänsförband med sträckhylsor på båda eller en av sidorna för att få upp skruvlängden och därmed medge mer sträckning innan skruven går av.

Hållfasthetsklasser på skruvar fungerar såhär. Första siffran är brottgräns angivet i 100-tal MPa (tryckangivelse) som används mycket inom hållfasthet. Andra siffran är sträckgräns i 10-tal procent.

8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns
10.9 => 1000MPa, 90% av 1000 är 900 MPa sträckgräns

För referens är vårt vanligaste konstruktionsstål S355 ungefärligt 355 MPa.

Brottgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det går av.
Sträckgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det börjar deformera.


8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns

12.9 => 1200 MPa, 90% av 1200 är 1080 MPa sträckgräns

800 < 1080 alltså går 8.8 bulten av innan 12.9 bulten nått sin sträckgräns.

Jag köper självklart att ett segare stål är starkare vid vissa typer av belastning samt att man i många sammanhang häller ser att en bult sträcks eller böjs än att den går rakt av. Det syns ju att dom lägre stålkvaliteterna är segare 4.6 är ju bulten sträck redan vid 60% men då har det 40% att sträckas mer på innan den går av. men att en 12.9 skulle gå av innan 8.8 förstår jag inte.

rätta mig om jag har fel jag är kolossalt långt ifrån expert på ämnet, jag älskar att ha fel då lär jag mig nått!


Jag tänkte snarare att om man mäter sträckningen i längd (sträckning) så går 12.9 av först. Men du mäter i tryck.

Problemet med 12.9 är (t.ex.) att när toppen och packningen sätter sig förlorar skruven en större del av sin klämkraft än vad 8.8-skruven förlorat.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 21, 2018 10:52 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
mauser240 skrev:
Jag tänkte snarare att om man mäter sträckningen i längd (sträckning) så går 12.9 av först. Men du mäter i tryck.
Problemet med 12.9 är (t.ex.) att när toppen och packningen sätter sig förlorar skruven en större del av sin klämkraft än vad 8.8-skruven förlorat.



Är det inte därför man efterdrar topplocksskruvarna?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 22, 2018 8:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1013
Ort: Eslöv
Det är det man vill slippa på många motorer då det kan vara lite omständigt/slabbigt. Sen om man har satt ihop något special så är det lite av en chansning ändå.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 24, 2018 12:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1577
Ort: Skånska Landsbygden
Ni har missat en jätteviktig grej.....området som sträckningen skall ske inom.
En 12.9 som är stum har ett smalt område med några procents tolerans att pricka rätt på.
En 10.9 som är mer elastisk har ett mycket större område att pricka rätt på. Man kan dra några Nm fel och den sitter ändå. En 12.9 antingen lossnar eller går av.
ARP har medvetet skapat en legering i sina skruvar som har ett stort område för att minska risken för felmontering samt öka tåligheten för avvikelser.

Sen måste man tänka på rörelse i materialet efteråt med. En motor blir varm och kall om vartannat och då måste där finnas töjningsutrymme i sträckningsfönstret. Sväller toppen för mycket t.ex så kan 12.9-skruven gå av medan 10.9 och ARP följer med och töjs.

ARP använder med tryck som referens, men de använder såklart PSI istället för MPa. Jag vill minnas att ARP2000 är en 220.000 PSI klassning samt ARP8740 är en 195.000 PSI klassning.

Jag har haft samtal med en av skruvtillverkarna i Sverige om att göra specialskruv till mig. De hade en egen skruvkvalitet de kallade för 14.9 som hade samma stora fönster som 10.9 men med nivå 14 i styrka. Problemet för mig var att de krävde en beställning på minst 10.000 skruv för att ta upp tillverkning enligt mina mått och önskemål och det har jag inga ekonomiska muskler till tyvärr.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 25, 2018 8:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1069
Ort: Torpshammar
Fast som redan nämnts så väljer man ju skruv efter applikation. Man kan inte blanda in teori och få det applicerbart i alla situationer. Man kan såklart räkna på skruvens faktiska data kontra monteringsställe men varje sådant kan ha en parameter att räkna på och nästa ställe har tio parametrar. Det är tex en viss skillnad på en topplocksskruv som sitter ganska statiskt och som har belastning i skruvriktningen än om man jämför med en skruv i en chassiapplikation som kanske har böjochbändochdrag i alla möjliga riktningar.
Med lite svikt så kan ju faktiskt en 8.8 eller 10.9 skruv vara ett bättre val i en del applikationer trots att den 12.9 i teorin är "bättre" hur märkligt det än låter.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: niklas117 och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010