Snabba frågor om topplocksbultar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

1. Det är mycket snack om arp-bultar. men vad är dom i för kvalitet? är arp bara ett fabrikat och dom är som vanliga 12:9? eller är det nått speciellt med dom?

2. är det 10:9 kvalitet det brukar vara original?

mvh
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av The »

De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.

Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".

I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.

Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av mauser240 »

Såg ett klipp, jag tror det var från ARPs fabrik (eller underleverantör). Helt sjukt vilket projekt det kan vara att göra en skruv. Skulle säga att de är värda varenda öre.

Sidospår - varje gång ARP nämns så tänker jag först på Axel Rudi Pell ;)
//MartinL
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

The skrev:De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.

Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".

I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.

Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.
Ok, jag gick ut och kollade på b20 original topplocksbultar på dom står det 10:9.

Med risk för att framstå som en idiot men vad betyder egentligen siffrorna tex 12:9?
mvh! Jonathan Hall
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av fugazi »

....
Senast redigerad av fugazi den mån jun 11, 2018 7:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

fugazi skrev:Hållfasthetsklassning
jag tror din länk är fel jag kommer till bildelsbasen
mvh! Jonathan Hall
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Anders_Karlsson »

Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av fugazi »

Sorry... låg tydligen annat kvar i "urklipp"....
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Erland Cox »

Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Kadett4wd »

haha,,
nja.
det beror väl på hur man vill sträcka bulten eller ej.

Finns ju en teori om att ha rejält stabila bultar, samt dra dem med 'lågt moment' för att inte dra sönder matrialen de ska klämma ihop, men ändå klara av att hålla ihop sakerna då det blir tryck.
Sen teorin som ofta används, att sträcka bultarna med högt moment för att få ett högt tryck, men med ganska tuff plastisk deformation på matrialen som dras samman, med alla problem det medför.
Tyvärr dit bilfabrikanter rört sig i riktning pga montagetekniska underlättningar.

Bultar man vill sträcka bör ha en midja för att inte stressa gängorna högre än bultens klassning.

Så nu ska jag ut och svarva midja på alla bultar jag har liggande =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Anders_Karlsson »

"Hjulbultar" som sitter pressade med splines i navet har sällan midja vad jag har sett. De är ofta lite grövre där gängan tar slut och splinesen börjar.
Vanligast med 10.9 klassning på såna ställen, även till länkarmar och sånt.


Mycket grejer som är tillverkade i Kina brukar ha låg klassning på de skruvar som är med. Köpte en verktygsvagn från Clas Ohlson förra sommaren, alla skruvar som var med hade 4.6 klassning.
Bytte dem till 12.9 för sinnesfridens skull... 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av blackadder »

Det är ju lite olika beroende på applikation. Oftast vill man ha en sträckning av bulten för att det ska fungera som låsning, annars kan bultförbandet lossa. För hjulbultar brukar fälgen komprimeras. Det är en riktig djungel med fästförband, men väldigt intressant.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Erland Cox »

Titta på en Volvo 230 original topplocksskruv.
Den är riktigt bra.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev:Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.

Erland
Så dessa bultar vore inte bra alltså? dom värkar ju inte ha midja. det ska vara i 12:9 kvalitet
Bild

Mvh
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Wezzli »

Alla åtdragna skruvförband medför sträckning på skruven, det är bara en fråga om hur mycket och vilken typ av skruvförband man är ute efter. En skruv kan sträckas en viss procentdel av dess totala längd och procentdelen varierar med materialet. Det medför således att en 100 mm lång skruv av ett visst material kan sträckas fler millimeter än en 10 mm lång skruv innan den går av.

Ett topplock och ett motorblock är ett relativt stumt förband även om aluminium är mjukare än gjutjärn, däremot har du en topplockspackning som sjunker ihop vid högre temperaturer och tryck. Om vi ponerar att du i ett fall jämför en M10- och en M20-skruv i detta scenario som skapar samma tryck på topplockspackningen, så kommer en M10-skruv att vara mycket mer utsträckt än en M20-skruv. M10-skruven har stor potential att kompensera för vad topplockspackningen sjunker ihop och M20-skruven kommer tappa spänningen direkt den sjunker ihop det minsta pga. hur mycket kraft det krävs för att få ut samma sträckning i den skruven.

En jämntjock skruv som används i ett sträckförband har störst potential att gå av precis där gängen börjar där den är smalast och det redan finns gott om sprickanvisningar, men en sådan skruv bör inte användas specifikt för att sträcka på. Detta medför däremot att du får efterdra topplocket när topplockspackningen sjunkit ihop.

En skruv med en midja är svagast i mitten och har större tendens att gå av i övergången till midjan än i början på gängen och den mindre diametern är uträknad för att den ska sträcka sig rätt vid det moment den är specificerad för.

Man kan t.ex. ofta se att man skruvar ihop flänsförband med sträckhylsor på båda eller en av sidorna för att få upp skruvlängden och därmed medge mer sträckning innan skruven går av.

Hållfasthetsklasser på skruvar fungerar såhär. Första siffran är brottgräns angivet i 100-tal MPa (tryckangivelse) som används mycket inom hållfasthet. Andra siffran är sträckgräns i 10-tal procent.

8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns
10.9 => 1000MPa, 90% av 1000 är 900 MPa sträckgräns

För referens är vårt vanligaste konstruktionsstål S355 ungefärligt 355 MPa.

Brottgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det går av.
Sträckgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det börjar deformera.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Skriv svar