Sida 1 av 3

Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: lör jun 09, 2018 10:31 pm
av jompazx
1. Det är mycket snack om arp-bultar. men vad är dom i för kvalitet? är arp bara ett fabrikat och dom är som vanliga 12:9? eller är det nått speciellt med dom?

2. är det 10:9 kvalitet det brukar vara original?

mvh

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: sön jun 10, 2018 8:39 am
av The
De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.

Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".

I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.

Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: sön jun 10, 2018 9:05 am
av mauser240
Såg ett klipp, jag tror det var från ARPs fabrik (eller underleverantör). Helt sjukt vilket projekt det kan vara att göra en skruv. Skulle säga att de är värda varenda öre.

Sidospår - varje gång ARP nämns så tänker jag först på Axel Rudi Pell ;)

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: sön jun 10, 2018 1:01 pm
av jompazx
The skrev:De är väl inte specade i sträck/brottgräns enligt vanlig standard så vitt jag vet.

Men de ska väl ligga på typ 12-19 "motsvarande".

I praktiken så är det väl bara skruv av hög kvalitet som är ändamålsanpassad.

Och Ja, ARP är ett fabrikat, inte en klassning.
Ok, jag gick ut och kollade på b20 original topplocksbultar på dom står det 10:9.

Med risk för att framstå som en idiot men vad betyder egentligen siffrorna tex 12:9?

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: sön jun 10, 2018 1:34 pm
av fugazi
....

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: sön jun 10, 2018 3:56 pm
av jompazx
fugazi skrev:Hållfasthetsklassning
jag tror din länk är fel jag kommer till bildelsbasen

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: sön jun 10, 2018 4:09 pm
av Anders_Karlsson

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: mån jun 11, 2018 7:03 am
av fugazi
Sorry... låg tydligen annat kvar i "urklipp"....

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: mån jun 11, 2018 9:10 pm
av Erland Cox
Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.

Erland

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: tis jun 12, 2018 5:59 am
av Kadett4wd
haha,,
nja.
det beror väl på hur man vill sträcka bulten eller ej.

Finns ju en teori om att ha rejält stabila bultar, samt dra dem med 'lågt moment' för att inte dra sönder matrialen de ska klämma ihop, men ändå klara av att hålla ihop sakerna då det blir tryck.
Sen teorin som ofta används, att sträcka bultarna med högt moment för att få ett högt tryck, men med ganska tuff plastisk deformation på matrialen som dras samman, med alla problem det medför.
Tyvärr dit bilfabrikanter rört sig i riktning pga montagetekniska underlättningar.

Bultar man vill sträcka bör ha en midja för att inte stressa gängorna högre än bultens klassning.

Så nu ska jag ut och svarva midja på alla bultar jag har liggande =)

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: tis jun 12, 2018 5:32 pm
av Anders_Karlsson
"Hjulbultar" som sitter pressade med splines i navet har sällan midja vad jag har sett. De är ofta lite grövre där gängan tar slut och splinesen börjar.
Vanligast med 10.9 klassning på såna ställen, även till länkarmar och sånt.


Mycket grejer som är tillverkade i Kina brukar ha låg klassning på de skruvar som är med. Köpte en verktygsvagn från Clas Ohlson förra sommaren, alla skruvar som var med hade 4.6 klassning.
Bytte dem till 12.9 för sinnesfridens skull... 8)

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: ons jun 13, 2018 8:11 am
av blackadder
Det är ju lite olika beroende på applikation. Oftast vill man ha en sträckning av bulten för att det ska fungera som låsning, annars kan bultförbandet lossa. För hjulbultar brukar fälgen komprimeras. Det är en riktig djungel med fästförband, men väldigt intressant.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: tor jun 14, 2018 11:47 pm
av Erland Cox
Titta på en Volvo 230 original topplocksskruv.
Den är riktigt bra.

Erland

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: fre jun 15, 2018 4:59 pm
av jompazx
Erland Cox skrev:Huvudsaken för en skruv eller pinnskruv är att den har midja som inte är tjockare än gängans minsta diameter.
Har den tjockare midja än gänga så släng den oavsett om det är ARP eller annat.

Erland
Så dessa bultar vore inte bra alltså? dom värkar ju inte ha midja. det ska vara i 12:9 kvalitet
Bild

Mvh

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Postat: tor jun 21, 2018 7:14 am
av Wezzli
Alla åtdragna skruvförband medför sträckning på skruven, det är bara en fråga om hur mycket och vilken typ av skruvförband man är ute efter. En skruv kan sträckas en viss procentdel av dess totala längd och procentdelen varierar med materialet. Det medför således att en 100 mm lång skruv av ett visst material kan sträckas fler millimeter än en 10 mm lång skruv innan den går av.

Ett topplock och ett motorblock är ett relativt stumt förband även om aluminium är mjukare än gjutjärn, däremot har du en topplockspackning som sjunker ihop vid högre temperaturer och tryck. Om vi ponerar att du i ett fall jämför en M10- och en M20-skruv i detta scenario som skapar samma tryck på topplockspackningen, så kommer en M10-skruv att vara mycket mer utsträckt än en M20-skruv. M10-skruven har stor potential att kompensera för vad topplockspackningen sjunker ihop och M20-skruven kommer tappa spänningen direkt den sjunker ihop det minsta pga. hur mycket kraft det krävs för att få ut samma sträckning i den skruven.

En jämntjock skruv som används i ett sträckförband har störst potential att gå av precis där gängen börjar där den är smalast och det redan finns gott om sprickanvisningar, men en sådan skruv bör inte användas specifikt för att sträcka på. Detta medför däremot att du får efterdra topplocket när topplockspackningen sjunkit ihop.

En skruv med en midja är svagast i mitten och har större tendens att gå av i övergången till midjan än i början på gängen och den mindre diametern är uträknad för att den ska sträcka sig rätt vid det moment den är specificerad för.

Man kan t.ex. ofta se att man skruvar ihop flänsförband med sträckhylsor på båda eller en av sidorna för att få upp skruvlängden och därmed medge mer sträckning innan skruven går av.

Hållfasthetsklasser på skruvar fungerar såhär. Första siffran är brottgräns angivet i 100-tal MPa (tryckangivelse) som används mycket inom hållfasthet. Andra siffran är sträckgräns i 10-tal procent.

8.8 => 800 MPa, 80% av 800 är 640 MPa sträckgräns
10.9 => 1000MPa, 90% av 1000 är 900 MPa sträckgräns

För referens är vårt vanligaste konstruktionsstål S355 ungefärligt 355 MPa.

Brottgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det går av.
Sträckgräns är hur mycket spänning man kan belasta ett material innan det börjar deformera.