Snabba frågor om topplocksbultar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Kadett4wd »

precis.

Och därav är bultar med midja bäst i kombo med 'std' packningar.
Stålpackningar(mls) sjunker inte ihop på samma vis så de klarar tuffare bultar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av erki87 »

Sedan så får man ju tänka till lite vad man har för gängstigning på det som dras.

En arp bult har finare gänga med lägre stigning än tex dem 12:9 som du visa på bilden.

DVS en finare gänga ger mer dragkraft vid samma åtdragningsmoment.

I min värld är det alltid bäst att vinkeldra om man ha data för det. Men 12:9 är ju vanligt så det borde finnas många som kan ge vad man borde dra.


mvh Eric
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av mauser240 »

erki87 skrev:En arp bult har finare gänga med lägre stigning än tex dem 12:9 som du visa på bilden.
ARP har nog väldigt ofta samma stigning som originalskruvarna. Men har man pinnskruv kan man ju enkelt ändra stigning i övre änden.

Också bra att komma igåg att med grövre gänga blir det mer klämkraft om man vinkeldrar, i alla fall i teorin.

Vinkeldragning brukar väl mest gälla sträckskruv annars?
//MartinL
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

erki87 skrev:Sedan så får man ju tänka till lite vad man har för gängstigning på det som dras.

En arp bult har finare gänga med lägre stigning än tex dem 12:9 som du visa på bilden.

DVS en finare gänga ger mer dragkraft vid samma åtdragningsmoment.

I min värld är det alltid bäst att vinkeldra om man ha data för det. Men 12:9 är ju vanligt så det borde finnas många som kan ge vad man borde dra.


mvh Eric
Det borde väl vara samma stigning som original bultar annars passar dom ju inte. Brukar man gänga om för arp bultar?
mvh! Jonathan Hall
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av erki87 »

Det är pinnbultar.

Nej arp har inte alltid samma gänga.

Ner i blocket har dem samma gänga givetvis
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av erki87 »

Vinkeldragning är bäst om man vet vad man gör.

Annars har friktionen mellan bricka, topp o mutter inverkan på vilken klämkraft som blir.

Arp till topp är pinnbult. Alla bilar jag skruvat med har haft vanlig bult till toppen.

12.9 brukar ha samma gänga i båda ändar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har varit med om vid vinkeldragning att bulten vridit sig då den sträcks.
med andra ord kan det bli knas då också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av mauser240 »

erki87 skrev:Arp till topp är pinnbult.
Försök övertyga killarna på ARP om den saken...

Här har du ett exempel: http://arp-bolts.com/kits/ARPkit-detail ... cordID=253
//MartinL
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

kanske en lite dum fråga åtdragnings moment för en given bult är högre med en bult med högre åtdragningsmoment. Om man sätter högre kvalitets bultar drar man dom hårdare då? om man gör det borde man inte bara belasta gängorna i blocket hårdare då? är det inte så att kedjan inte är starkare än sin svagaste länk? speciellt om det är alu-block? vad motsvar gjutjärn i motorblock för bult kvalitet i gängorna?
mvh! Jonathan Hall
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av fugazi »

Näe... det här går inte längre.
Jag är ingen besservisser på nåt sätt, men sluta för h_lvete att kalla en skruv för bult!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

Okej jag trodde det låg till såhär skruvar har gängor hela vägen upp eller sådana som man skruvar i trä med. och jag tycker i allra högsta grad att om man har en mutter i ena ändan så är det en bult och inte en skruv. dock verkar ju inte det stämma. men hur jävla ofta är man i kontakt med bult bultar. och dom gånger jag är det i ett sådant sammanhang som exemplet bilden i pansarvagns-gångjärnet på Wikipedia hade jag nog felaktigt kallat det för axel.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av Kadett4wd »

fugazi skrev:Näe... det här går inte längre.
Jag är ingen besservisser på nåt sätt, men sluta för h_lvete att kalla en skruv för bult!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Du blev precis en besservisser ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av StefanM »

I vilket fall som helst lär man ju se till applikationen över vad man väljer för skruv. Det går ju inte att säga att 12.9 skruv är bättre än allt annat bara för att.
I fel applikation så kan ju en 12.9 skruv vara för hård och smäller av medans en 8.8 skruv klarar biffen galant.
När det gäller topplock så ser man ju ganska ofta i en spec att man gärna skriver sportfilter och H profils vevstakar och 12.9 topplocksskruv. Då känns det mer som att de valt såna för att de tror att det är bättre snarare än att det sitter sådana av en anledning.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av jompazx »

Kan du utveckla denhär biten "I fel applikation så kan ju en 12.9 skruv vara för hård och smäller av medans en 8.8 skruv klarar biffen galant." skulle 12.9 skruven gå av men inte en 8.8?
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Snabba frågor om topplocksbultar

Inlägg av The »

Ja en 12.9 är "spröd" och går av medan en 8.8 är mjukare och ger sig.
Det är anledningen till att man inte bör sätta 12.9 överallt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar