Sida 1 av 2

topplocks flyttning?!

Postat: fre jun 22, 2018 9:56 pm
av jompazx
Jag har vart och läst på http://www.topplocksverkstan.se/ . där är det snack om att "Flytta toppen" åt avgassidan för att ge utrymme för insugs ventilen. Min fråga är helt enkelt Hur fan går det till? antar att man svetsar igen och fräser nya hål för sätena? hur flyttar man hålen för ventilstyrningarna? hur flyttar man lyftare? hur blir centreringen av loben på lyftaren? eller har jag missförstått hela konceptet av topplocksflytt?

Mvh

Postat: lör jun 23, 2018 8:23 am
av Big Al
-

Re: topplocks flyttning?!

Postat: lör jun 23, 2018 11:19 am
av jompazx
Okej, fyller man igen hela topplocksbult hålen då? och borrar nya? men hur blir det med kyl/oljekanaler? eller är denna typen av toppar endast relevant rediga dragrace motorer och man har fyllt kylkanalerna men oljekanaler då?

Re: topplocks flyttning?!

Postat: lör jun 23, 2018 8:29 pm
av Jonas Enderlein
Man flyttar fram toppen lite, jag har flyttat fram min topp 1,5mm, så det behövs inte svetsas då, på min topp så gjorde jag ovala hål för topplocksskruvarna, men det är inte nödvändigt om man tar sträckbultarna å slipar bort kanten längst upp på¨skruvarna.

/Jonas E

Re: topplocks flyttning?!

Postat: lör jun 23, 2018 9:28 pm
av jompazx
Och det funkar alltså att skjuta toppen fram och tillbaks med ovala hål? Det hade jag aldrig trott!

Re: topplocks flyttning?!

Postat: lör jun 23, 2018 11:19 pm
av mauser240
jompazx skrev:Och det funkar alltså att skjuta toppen fram och tillbaks med ovala hål? Det hade jag aldrig trott!
Varför hade du inte trott det?

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 8:35 am
av jompazx
Egentligen kan jag inte komma på en enda anledning till varför inte men jag hade aldrig kommit på det själv

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 10:11 am
av fugazi
jompazx skrev:Och det funkar alltså att skjuta toppen fram och tillbaks med ovala hål? Det hade jag aldrig trott!
Det där med "fram och tillbaka" beror ju på vars ventilerna sitter i förbränningsrummet...
Ser toppen ut så här:
Bild
Blir ju inge bra vare sig man flyttar den framåt eller bakåt.
Möjligtvis i sidled mot avgas... likaledes på en 16v.

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 10:40 am
av mauser240
fugazi skrev:Det där med "fram och tillbaka" beror ju på vars ventilerna sitter i förbränningsrummet...
Beror ju kanske också på om motorn sitter på tvären eller inte...

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 10:57 am
av fugazi
Tänkte inte ens så långt... :doh:

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 4:31 pm
av Jonas Enderlein
mauser240 skrev:
fugazi skrev:Det där med "fram och tillbaka" beror ju på vars ventilerna sitter i förbränningsrummet...
Beror ju kanske också på om motorn sitter på tvären eller inte...
Jag ser alltid att 1ans cyl är fram även fast motorn sitter på tvären eller som på Saab bak å fram.

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 5:00 pm
av The
Motorn har väl samma längsriktning oavsett hur den är monterad I bilen..

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 5:36 pm
av mauser240
Jonas Enderlein skrev:Jag ser alltid att 1ans cyl är fram även fast motorn sitter på tvären eller som på Saab bak å fram.
Måntro det finns några "officiella rekommendationer"?
The skrev:Motorn har väl samma längsriktning oavsett hur den är monterad I bilen..
Utveckla gärna!

Hur är det då med t.ex. en encylindrig mc-motor? Eller en tvärsmonterad 6a på en MC? Eller t.ex. en rak 6a med svänghjulet uppe och framdrivningen nere?

Re: topplocks flyttning?!

Postat: sön jun 24, 2018 9:44 pm
av quattro
Nån som har sett bromsdiagram på hur mycket det gjort att flytta toppen ett par mm åt endera hållet ?

Re: topplocks flyttning?!

Postat: mån jun 25, 2018 10:12 am
av Jonas Enderlein
Vad jag har hört så ska det ge allt mellan 0 till 5 hk i bromsbänk, då med 1,5mm framflyttning.