Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 7:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: lör jun 30, 2018 8:52 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 113
Tjena gott folk.

Har försökt hitta svar på min fråga och läst i alla möjliga trådar här , men har inte riktigt hittat svaret på frågan som jag är nyfiken på .
Hur mycket tryck / eller effekt kan man pressa original B230 FT kolvar till innan dom ger upp ?
Alltså vad anses vara "safe" ?
Givetvis så kommer kolvarna att bäras upp av H-profil stakar.
Soppan är tänkt att vara en 50/50 blandning av bensin och E85.
Turbon T3/T4 kina aggregat.
Styrsystem LH2.4.
Siktad effekt : Så mycket som möjligt.

// Packo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: lör jun 30, 2018 9:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4684
Ort: Boden
Så länge det inte spikar så ganska mycket.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: lör jun 30, 2018 4:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 109
Ort: Torslanda
Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: lör jun 30, 2018 9:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 113
Tackar för svaren.
Då kör jag på med original FT kolvar :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: sön jul 01, 2018 12:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20568
Ort: Tomterna/sävar
jompazx skrev:
Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna


900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: sön jul 01, 2018 7:40 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 109
Ort: Torslanda
Jens Gustavsson skrev:
900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.


Jag var inte säker på om du bytte kolvar i dragrace motorn nånstans mitt av processen i eller hade sug kolvar hela tiden så jag valde ett säkert kort!

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: sön jul 01, 2018 9:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 113
Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: sön jul 01, 2018 10:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1086
Packo skrev:
Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.
Har en kontakt utanför Ryd.
Pm för mer info

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: tor jul 05, 2018 2:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 113
Jag hör av mig via PM när det blir aktuellt. Just nu i planerings stadiet och listar upp vad jag behöver köpa på mig.
Därav min nästa fråga.
Är original Bosch BTR som sitter på railen. Är den linjär eller progressiv ?
Den sänker trycket vid vakuum i insuget och ökar trycket en aningen mer när vakuumet är mindre.

Men jag ser inte nånstans att någon nämner att samma tryckregulator kan öka trycket mer i samband med laddtryck. För den gör ju det. Fjädern får ju hjälp (av trycket via samma membran som den använder att lyfta) från insuget att pressa käglan hårdare än vad den hade gjort enbart med fjädertrycket. Så den borde vara progressiv i min ögon.

Har jag fel ? rätta mig om jag är ute och cyklar.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: tor jul 05, 2018 3:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
Den är linjär och fjädern står för grundtrycket.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: tor jul 05, 2018 7:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 113
Så den ökar inte trycket om man trycksätter den i vakuum slangen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: tor jul 05, 2018 8:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
Jo trycket ökar. Den vet inte om den jobbar mot under- eller övertryck. 3 bar grundtryck + 1 bar laddtryck = 4 bar bränsletryck.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 FT Kolvar.
InläggPostat: fre jul 06, 2018 7:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2165
Ort: yttertavle/umeå
progressiv innebär att den ökar bränsletrycket MER än inkommande tryck
en lite mer avancerad regulator med dubbla membran i olika storlekar typ

/F


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010