Sida 1 av 1

B230 FT Kolvar.

Postat: lör jun 30, 2018 8:52 am
av Packo
Tjena gott folk.

Har försökt hitta svar på min fråga och läst i alla möjliga trådar här , men har inte riktigt hittat svaret på frågan som jag är nyfiken på .
Hur mycket tryck / eller effekt kan man pressa original B230 FT kolvar till innan dom ger upp ?
Alltså vad anses vara "safe" ?
Givetvis så kommer kolvarna att bäras upp av H-profil stakar.
Soppan är tänkt att vara en 50/50 blandning av bensin och E85.
Turbon T3/T4 kina aggregat.
Styrsystem LH2.4.
Siktad effekt : Så mycket som möjligt.

// Packo

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: lör jun 30, 2018 9:13 am
av The
Så länge det inte spikar så ganska mycket.

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: lör jun 30, 2018 4:42 pm
av jompazx
Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: lör jun 30, 2018 9:29 pm
av Packo
Tackar för svaren.
Då kör jag på med original FT kolvar :thumbright:

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: sön jul 01, 2018 12:59 am
av Jens Gustavsson
jompazx skrev:Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna
900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: sön jul 01, 2018 7:40 am
av jompazx
Jens Gustavsson skrev:900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.
Jag var inte säker på om du bytte kolvar i dragrace motorn nånstans mitt av processen i eller hade sug kolvar hela tiden så jag valde ett säkert kort!

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: sön jul 01, 2018 9:58 am
av Packo
Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: sön jul 01, 2018 10:16 am
av ahberg
Packo skrev:Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.
Har en kontakt utanför Ryd.
Pm för mer info

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: tor jul 05, 2018 2:00 pm
av Packo
Jag hör av mig via PM när det blir aktuellt. Just nu i planerings stadiet och listar upp vad jag behöver köpa på mig.
Därav min nästa fråga.
Är original Bosch BTR som sitter på railen. Är den linjär eller progressiv ?
Den sänker trycket vid vakuum i insuget och ökar trycket en aningen mer när vakuumet är mindre.

Men jag ser inte nånstans att någon nämner att samma tryckregulator kan öka trycket mer i samband med laddtryck. För den gör ju det. Fjädern får ju hjälp (av trycket via samma membran som den använder att lyfta) från insuget att pressa käglan hårdare än vad den hade gjort enbart med fjädertrycket. Så den borde vara progressiv i min ögon.

Har jag fel ? rätta mig om jag är ute och cyklar.....

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: tor jul 05, 2018 3:16 pm
av mauser240
Den är linjär och fjädern står för grundtrycket.

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: tor jul 05, 2018 7:36 pm
av Packo
Så den ökar inte trycket om man trycksätter den i vakuum slangen.

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: tor jul 05, 2018 8:25 pm
av mauser240
Jo trycket ökar. Den vet inte om den jobbar mot under- eller övertryck. 3 bar grundtryck + 1 bar laddtryck = 4 bar bränsletryck.

Re: B230 FT Kolvar.

Postat: fre jul 06, 2018 7:51 am
av fredde_vit_pv
progressiv innebär att den ökar bränsletrycket MER än inkommande tryck
en lite mer avancerad regulator med dubbla membran i olika storlekar typ

/F