Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 7:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 05, 2018 8:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 109
Ort: Torslanda
Jag har lite frågor om ventilstorlekar och lyft i förhållande till ventilöppningsarea.

är alla ventilöppningsarea "lika med varandra" alltså en hög ventilöppningsarea cylinder (liten ventil högt lyft) i jämförelse med en mot med en kort och tjock ventilöppningsarea (stor ventil lågt lyft). om så är fallet vore det inte en bra idé att ha stor ventil lågt lyft för att slippa ventilsläpp? Jag antar att det inte är så enkelt. men jag undrar lite hur blir det om man hade en bauta stor ventil och lågt lyft? eller vice versa. har läst att man inte vill lyfta mer än 33% av ventildiametern men folk byter ju till större innan dess

Det här dom kallar "swirl" som är för att skapa turbulens vid förbränningstakten. om jag har förstått det hela rätt så kommer det från att ventilen sitter ocentrerat gentemot kanalen, är det så på alla toppar? ex Volvo 8v topparna? och är det verkligen bara ventilen som gör det? blir det en så kraftig turbulens av att ventilen inte sitter centrerad? jag har läst att swirl hastigheten ska inte överstiga 25m/s. finns det något sätt att mäta detta på? eller går det att räkna på? när det gäller klämspalt finns det någon max hastighet för klämspalt? är det samma som för swirl 25m/s?

Jag har också läst mycket snack om att en lyftare med större diameter kan hjälper rejält. Det enda jag kan komma på varför är att man kan accelerera ventilen fortare är det det som gör det bättre? eller finns det någon mer anledning?

Mvh

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 06, 2018 10:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 151
En stor ventil flödar bättre hela vägen, skulle man ha en liten ventil med stort lyft så är det isåfall bara på dom högsta lyften som den hade flödat bättre, då är det bättre att ha stor ventil med hårda ventilfjädrar så kan man varva mycket ändå. Du har helt rätt i att en stor tryckare kan accelera ventilen snabbare å det är det man vill åt.
Hoppas att det var ett någorlunda svar på din fråga.
Mvh Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 17, 2018 9:42 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 109
Ort: Torslanda
Hej,

Jag har en följdfråga som påminner lite om detta. Jag tittar mycket på Youtube videor och då är det ofta amerikanska företag som gjuter nya alu topplock som är cnc port mm. Då visar dom ett en jämförelse mellan ett original topplock och ett eftermarknads topplock. Då visar dom upp att hur stora eftermarknads portarna är i jämförelse med original. Det påstående som gör mig lite det är att dom uppmanar folk att köpa eftermarknads toppar med så stora portar som möjligt oavsett om det är en race motor eller en mild gatmotor. För att få en så jämn effektkurva som möjligt så ska man ha giganiska portar och sedan för goda lågvarvsegenskaper "strypa" med kammen. stämmer verkligen detta? Om jag förstått det hela rätt är det väldigt viktigt att inte ha en för stor minsta area. med tum regler som en så trång kanal som möjligt fast med tillräckligt flöde för effekten man ska ha. Engine masters gjord ett test av detta jag såg den videon för ganska längesen och jag vill minnas att dom kom fram till att det inte fanns några nackdelar med stora portar att man inte förlorade lågvarvs egenskaper eller liknande. Dock verkar det som att dom tagit bort engine masters från youtube och bara visar det på motortrend on demand så kan inte fakta kolla. men stämmer detta? vill man ha maximalt stor port för bra effektkurva genom att man bara kör en mildare kam?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: thekimble och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010