Sida 1 av 3

Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: tor jul 05, 2018 8:10 pm
av jompazx
Jag har lite frågor om ventilstorlekar och lyft i förhållande till ventilöppningsarea.

är alla ventilöppningsarea "lika med varandra" alltså en hög ventilöppningsarea cylinder (liten ventil högt lyft) i jämförelse med en mot med en kort och tjock ventilöppningsarea (stor ventil lågt lyft). om så är fallet vore det inte en bra idé att ha stor ventil lågt lyft för att slippa ventilsläpp? Jag antar att det inte är så enkelt. men jag undrar lite hur blir det om man hade en bauta stor ventil och lågt lyft? eller vice versa. har läst att man inte vill lyfta mer än 33% av ventildiametern men folk byter ju till större innan dess

Det här dom kallar "swirl" som är för att skapa turbulens vid förbränningstakten. om jag har förstått det hela rätt så kommer det från att ventilen sitter ocentrerat gentemot kanalen, är det så på alla toppar? ex Volvo 8v topparna? och är det verkligen bara ventilen som gör det? blir det en så kraftig turbulens av att ventilen inte sitter centrerad? jag har läst att swirl hastigheten ska inte överstiga 25m/s. finns det något sätt att mäta detta på? eller går det att räkna på? när det gäller klämspalt finns det någon max hastighet för klämspalt? är det samma som för swirl 25m/s?

Jag har också läst mycket snack om att en lyftare med större diameter kan hjälper rejält. Det enda jag kan komma på varför är att man kan accelerera ventilen fortare är det det som gör det bättre? eller finns det någon mer anledning?

Mvh

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: fre jul 06, 2018 10:30 am
av Jonas Enderlein
En stor ventil flödar bättre hela vägen, skulle man ha en liten ventil med stort lyft så är det isåfall bara på dom högsta lyften som den hade flödat bättre, då är det bättre att ha stor ventil med hårda ventilfjädrar så kan man varva mycket ändå. Du har helt rätt i att en stor tryckare kan accelera ventilen snabbare å det är det man vill åt.
Hoppas att det var ett någorlunda svar på din fråga.
Mvh Jonas E

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft Följdfråga om portar

Postat: tis jul 17, 2018 9:42 am
av jompazx
Hej,

Jag har en följdfråga som påminner lite om detta. Jag tittar mycket på Youtube videor och då är det ofta amerikanska företag som gjuter nya alu topplock som är cnc port mm. Då visar dom ett en jämförelse mellan ett original topplock och ett eftermarknads topplock. Då visar dom upp att hur stora eftermarknads portarna är i jämförelse med original. Det påstående som gör mig lite det är att dom uppmanar folk att köpa eftermarknads toppar med så stora portar som möjligt oavsett om det är en race motor eller en mild gatmotor. För att få en så jämn effektkurva som möjligt så ska man ha giganiska portar och sedan för goda lågvarvsegenskaper "strypa" med kammen. stämmer verkligen detta? Om jag förstått det hela rätt är det väldigt viktigt att inte ha en för stor minsta area. med tum regler som en så trång kanal som möjligt fast med tillräckligt flöde för effekten man ska ha. Engine masters gjord ett test av detta jag såg den videon för ganska längesen och jag vill minnas att dom kom fram till att det inte fanns några nackdelar med stora portar att man inte förlorade lågvarvs egenskaper eller liknande. Dock verkar det som att dom tagit bort engine masters från youtube och bara visar det på motortrend on demand så kan inte fakta kolla. men stämmer detta? vill man ha maximalt stor port för bra effektkurva genom att man bara kör en mildare kam?

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: sön sep 01, 2019 12:34 pm
av SWR
Ikke over 33% ventildia? Hvorfor skal man ikke ha det?

Jeg har sett 40,2% av ventildia i løft og hver gang vi senket løftet men beholdt durasjonen så tapte vi effekt. Og ja, det var de største ventilene som passet i den borr-diameteren uten at ventilene ble maskerte av sylindervegg og forbrenningskammer..

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: sön sep 01, 2019 2:56 pm
av blackadder
Om jag har förstått rätt blir det bättre gassvar och körbarhet om man har precis så stora portar som effekten behöver.

Fast sånt är ju svårt att kolla i en bromsbänk.

/Peter

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: ons sep 11, 2019 7:55 pm
av Erland Cox
Jag kan inte se nån skillnad i bromsbänken mellan små och stora portar.
Det verkar vara kammen och grenrören som styr.
Men på V8 motorer har man inte så stora mojligheter att förlänga kanaler som man har på en 4 cylindrig motor med Weber eller separata spjäll.
Eftersom tryckvågorna går i insugningskanalen så är dom under ventil öppen beroende av gashastigheten.
Högre gashastighet funkar som om kanalen var längre för pulserna.
Normalt är att man beräknar minsta portarean så att man inte kommer över 625 fps, 190 m/sek vid max kolvhastighet under insugets pumpningsslag vid varvtalet för max effekt.
Man ska då räkna med den maximala kolvahstigheten man får och inte medelhastigheten.

http://www.camotruck.net/rollins/piston.html

Erland

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: ons sep 11, 2019 7:58 pm
av Erland Cox
Jag hade alltså räknat ut den minsta arean som krävdes och delat med 0,85 fär att få ventilstorleken.
Sen får man se hur den ventilen passar i cylindern, med 45 graders säte funkar det bra med upp till 0,9.
Över det krävs det brantare vinklar för att få till övergången mellan port och säte.

Erland

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: tor sep 12, 2019 5:34 am
av Kadett4wd
Ni glömmer väl inte köra maskinerna på dellast?
Då har man nytta av mindre kanaler vill jag påstå.

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: mån sep 16, 2019 9:49 am
av Pacman
Vid dellast har föraren valt att strypa motorn genom att inte trampa fullt på gasen. Alltså finns inte behovet av en optimerad motor med avseende på effekt och vridmoment.
Pratar vi andra optimeringar såsom bränsleförbrukning eller emissioner gäller andra filosofier men då jagar man inte effekt.

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: mån sep 16, 2019 1:07 pm
av Kadett4wd
vilket man kanske inte alltid gör?
Och design på en tävlingsmotor som inte alltid går på fullgas så jagar man ju även saker som respons, och då har man även nytta av mindre kanaler.

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: mån sep 16, 2019 7:19 pm
av Erland Cox
Jag har kört sönder min banmotor i min 240 så jag fick snabbt stoppa i en ersättare.
Gamla motorn gav 243 hästar och 280Nm, hyfsat stor 46-38 topp med 267-264 kam.
I med en standard bottendel med en 46-35 topp och en 264-264 kam.
Mindre kanaler i toppen, den var gjord till Jens 2150 motor och inte till en 2340cc.
Lilla motorn efter justeringar är bättre under 3200 varv och sämre över.
212 hästar och 252 Nm. Med annat grenrör gav den 216 hästar och 248Nm men tappade då 12 hästar runt 4000 varv.
Bägge motorerna bromsade med 240-610-17 slicks på rullande landsväg.
Gamla motorn kunde jag köra på en växel runt Sturup, med den nya får jag använda 3 växlar på samma bana.
Tappar ungefär 2 sekunder per varv med den.
Sturup är en bana mrb korta rakor och många stop and go svängar och ändå är en mindre trimmad motor sämre.
Så länge man höjer medeltrycket så blir motorns respons inte sämre.
Här föll maxeffekten från 6800 varv till 6300 varv.
Samma avgasprofil på båda men en 37 tryckarprofil in på den bra motorn med 14,6mm istället för 14mm lyft.

Erland

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: mån sep 16, 2019 8:46 pm
av Kadett4wd
Jag är nog lite inne på rallymotorer i mitt tänk.
Respons var kanske lite fel valt uttryck.
Men för att likna det på en maskin som körs på asfalt: vid eventuellt hjulspinn och man växlar innan man låtit det spinna ut, så man hamnar under momentet på nästa drev man slevar i, då är min erfarenhet att en stor topp kan sucka rejält och man får slå på kopplingen eller vänta snyggt tills den tagit sig till sitt trivsamma område och med det förlora värdefull tid.
Rallymaskiner körs ofta ned på ganska låga varv ibland med olika körstilar.

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: mån sep 16, 2019 10:23 pm
av Erland Cox
Det är ingen skillnad på min banmotor och en rallymotor.
Ju mindre man behöver växla desto snabbare går det.
Motorn med mer effekt drog från 2500 till 8500.
Även om den svagare motorn hade mer effekt de första 700 varven var den så seg ovanför att man fick se til att ligga ovanför max vrid hela tiden.

Bild

Erland

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: mån sep 16, 2019 10:34 pm
av Erland Cox
Sen är det lätt att lura sig på lågvarv på en bromsning men jag försöker göra så lika jag kan varje gång.
Startar runt 2000 varv och ser till att ha full gas innan 3000 varv.
Därför kan man inte helt lita på effekten under 3000 varv för jag kan ha gasat olika.
Så den mer trimmade motorn kan faktiskt ha varit bättre överallt.
På bana kändes den åtminstone bättre överallt.

Erland

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Postat: tis sep 17, 2019 5:43 am
av Kadett4wd
skillnaden på motorn kanske man kan anse inte finns, men skillnad på körstil varierar enormt mellan bankörning och rally.
i rally använder man motorn mer dynamiskt över hela varvtalsspannet för att balansera bilen i sladdar mm mm.
Jag känner ingen som ligger perfekt i rätt varvtalsområde en hel specialsträcka med vägbyten,hårnålar mm mm.