B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.
Postat: mån jul 09, 2018 1:32 am
Hej! Har ett problem med min 940 som har plågat mig de senaste månaderna och jag nu har helt slut på ideér om hur jag skall gå vidare.
Lite motorinfo:
Motormodell: B230FK + 531 Topp, Vx3-kam
Motorstyrning: Eftermarknadssprut, Speeduino. (Lite unikt, https://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino, liknar megasquirt fast Atmega baserat), bredbandslambda bosch LSU 4.9.
Avgas/turbo: Hemmabyggt pulse-split grenrör, Borg Warner s200 turbo. Extern WG 50mm. 3 tum avgas. MAC boost-ventil, styrd från sprutet med PID.
Tändning: Original Bosch 124 tändmodul. MSD Blaster 2 spole. Original tändstift.
Bränsle: Justerbar BTR, kör 4-bar grundtryck. 420cc spridare @ 3 bar, 044 pump.
Problem: Motorn misständer smått runt 4000varv när man laddar runt 1 Bar. Vid ca 4500-5300 varv (varierar beroende på väder, temperatur, månfas, etc..) smattrar det precis som ett varvstopp, och bilen varvar inge mer. Ibland sker detta så fort 1 bars ladd är nått. Når aldrig fram till varvstoppet som är satt till att retardera tändning vid 6500 rpm. Har som mest kommit till 6000 rpm men brukar släppa gasen så fort det börjar smattra. Bilen är näst intill okörbar då den når fullt ladd runt 4200-4500 varv och där slutar den varva.
Laddar man ca 0.6 Bar så tar den sig till varvstopp utan problem.
Saker jag prövat: Bytt tändspole, bytt tändstift, sätta tändstiftsgapet till allt från 0.9 till 0.6mm, prövat alla värden på dwell från 1 till 4.5 ms med olika tändspolar. Dubbelkollat att remskivans TDC markering stämmer med faktiskt TDC, kollat kamdrev/kamrem, Ändrat tändmapp ca 100ggr.
Här är vad som stör mig mest, förra året körde jag med chippade boxar och hederligt bonnmeck med 3" lmm etc, då fick jag inga misständningar vid dessa laddtryck! Inte ens vid 1.5 bar! Sedan stod bilen still under vintern medans jag pluggade, jag bytte sprut i våras utan att prova bilen först, och nu har detta problem infunnit sig.
Jag har även märkt att misständningarna blir mindre markanta när man ökar tändningen. Förra veckan märkte jag att vid ca 9 grader tändning @ 1bar så tar man sig inte förbi 4000 rpm. Vid 20 grader tog man sig till 5000. Jag hade tröttnat på problemet vid detta laget och tänkte att ja ökar tändningen tills det löser sig eller skrotar motorn. Vid 30 grader tog den sig till 5800 med besvär. Detta var då vid 1.1 kilo ladd. 30 grader. Inga spikningar. 1.1 bar(!!?) . Tänkte att det var märkligt och märkte då att kamdrevet hade hoppat ett kugg fel. Nu när detta är rätt så går den lite bättre med lägre tändning, men har kört max 20 grader efter kamremsjusteringen och har fortfarande samma problem. Prövat massa random saker och märkt att motorn även har riktigt bra tomgång vid 20-30 grader och en helt ok tomgång vid 40-50 grader förtändning vilket jag inte vet om det är normalt eller ej. Vet ej hur jag ska gå vidare. AFR ligger alltid där jag vill ha det, runt 11.5 vid max ladd. Bifogar lite grafer nedan. Här var dwell 3.5ms, 12 grader tändning. 2a växeln, full gas. Smattrade vid 5400-5600 rpm. Kan bifoga massa mer grafer och info om det hjälper.
https://imgur.com/lWJRxmT
Lite motorinfo:
Motormodell: B230FK + 531 Topp, Vx3-kam
Motorstyrning: Eftermarknadssprut, Speeduino. (Lite unikt, https://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino, liknar megasquirt fast Atmega baserat), bredbandslambda bosch LSU 4.9.
Avgas/turbo: Hemmabyggt pulse-split grenrör, Borg Warner s200 turbo. Extern WG 50mm. 3 tum avgas. MAC boost-ventil, styrd från sprutet med PID.
Tändning: Original Bosch 124 tändmodul. MSD Blaster 2 spole. Original tändstift.
Bränsle: Justerbar BTR, kör 4-bar grundtryck. 420cc spridare @ 3 bar, 044 pump.
Problem: Motorn misständer smått runt 4000varv när man laddar runt 1 Bar. Vid ca 4500-5300 varv (varierar beroende på väder, temperatur, månfas, etc..) smattrar det precis som ett varvstopp, och bilen varvar inge mer. Ibland sker detta så fort 1 bars ladd är nått. Når aldrig fram till varvstoppet som är satt till att retardera tändning vid 6500 rpm. Har som mest kommit till 6000 rpm men brukar släppa gasen så fort det börjar smattra. Bilen är näst intill okörbar då den når fullt ladd runt 4200-4500 varv och där slutar den varva.
Laddar man ca 0.6 Bar så tar den sig till varvstopp utan problem.
Saker jag prövat: Bytt tändspole, bytt tändstift, sätta tändstiftsgapet till allt från 0.9 till 0.6mm, prövat alla värden på dwell från 1 till 4.5 ms med olika tändspolar. Dubbelkollat att remskivans TDC markering stämmer med faktiskt TDC, kollat kamdrev/kamrem, Ändrat tändmapp ca 100ggr.
Här är vad som stör mig mest, förra året körde jag med chippade boxar och hederligt bonnmeck med 3" lmm etc, då fick jag inga misständningar vid dessa laddtryck! Inte ens vid 1.5 bar! Sedan stod bilen still under vintern medans jag pluggade, jag bytte sprut i våras utan att prova bilen först, och nu har detta problem infunnit sig.
Jag har även märkt att misständningarna blir mindre markanta när man ökar tändningen. Förra veckan märkte jag att vid ca 9 grader tändning @ 1bar så tar man sig inte förbi 4000 rpm. Vid 20 grader tog man sig till 5000. Jag hade tröttnat på problemet vid detta laget och tänkte att ja ökar tändningen tills det löser sig eller skrotar motorn. Vid 30 grader tog den sig till 5800 med besvär. Detta var då vid 1.1 kilo ladd. 30 grader. Inga spikningar. 1.1 bar(!!?) . Tänkte att det var märkligt och märkte då att kamdrevet hade hoppat ett kugg fel. Nu när detta är rätt så går den lite bättre med lägre tändning, men har kört max 20 grader efter kamremsjusteringen och har fortfarande samma problem. Prövat massa random saker och märkt att motorn även har riktigt bra tomgång vid 20-30 grader och en helt ok tomgång vid 40-50 grader förtändning vilket jag inte vet om det är normalt eller ej. Vet ej hur jag ska gå vidare. AFR ligger alltid där jag vill ha det, runt 11.5 vid max ladd. Bifogar lite grafer nedan. Här var dwell 3.5ms, 12 grader tändning. 2a växeln, full gas. Smattrade vid 5400-5600 rpm. Kan bifoga massa mer grafer och info om det hjälper.
https://imgur.com/lWJRxmT