Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 18, 2018 9:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 09, 2018 10:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Jomenhej!

Efter återuppbyggnad av motorn (lång historia) så står jag i valet och kvalet vilken tjocklek på toppackning jag ska köra och därmed vilket komp jag landar på. Det blir Cometic MLS packningar.

Målet är väl ~650-700 hk på 98 oktan och en körbar gatbil.
Jag vill inte lägga mig på alltför lågt komp och få en trött bil innan turbon spolar, men inte för högt heller såklart som ökar risk för detonation.
Jag gissar att jag hamnar på ca 1,3-1,5 bar för att nå dit jag vill.

Receptet är som följer:

Mopar SB som numera är på 346 cui.
Smidd botten.
HX55 66/82.
Kamaxeldata har jag inte i huvudet just nu, återkommer med det inom kort.

Följ länk nedan för bild på med org. tjocklek på toppackning (0.040") vilket blir lite väl högt.

https://imgur.com/olwVw07

Alternativen är;

0.045" = 8.80
0.051" = 8.69
0.060" = 8.53
0.066" = 8.43
0.070" = 8.36
0.080" = 8.20

Spontant känns 0.060" som ger 8.53 i kompression lämpligt, men jag är tacksam för input. :)

Mvh J

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 09, 2018 10:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 999
Ort: Flisa, norge
utan tvekan 0.080


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 10, 2018 5:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
I söndags på Pite Dragway talade jag med en som köpt en av Micke Gullqvists kompressormatade Sonny Leonard Pro Mod motorer...om jag uppfattade allt rätt så har den kompressormatade motorn över 12 i statisk kompression, och körs på E85...jag skulle också lägga mig i det högre kompressionsintervallet.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 10, 2018 7:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Hade jag kört E85 så hade jag inte varit särskilt orolig över att köra med lite högre komp, men med macksoppa blir det ju känsligare. :)

Det hade varit intressant att sett hur mycket grundeffekt man tappar på samma motor vid en bänkning om man kör t ex. 8.0:1 VS 8.5:1.

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 10, 2018 7:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
Varför kör du inte E85?

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 10, 2018 8:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Av flera anledningar egentligen. När jag började mitt bygge för en halv evighet sedan fanns det inte överdrivet många E85 stationer där jag bor, nu är det lite annat dock.
Så mitt bränslesystem är inte anpassat för E85, vilket skulle medföra en del kostnader att uppgradera. Ytterligare en sak är att E85 verkar ha tendens att leta sig ner i vevhuset/oljan och slita på lager (?). Detta har jag dock ingen erfarenhet av så det låter jag vara lite osagt.
Med mina relativt låga effektmål avseende litereffekt så bör jag klara av det utan problem på macksoppa. :)

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 10, 2018 8:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
Det är andra sommaren jag kör E85, och jag använder bilen rätt mycket. Inte sett några tendenser till att oljan skulle påverkas, snarare tvärtom, den ser alltid mycket fin ut och känns bra.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 13, 2018 7:45 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20531
Ort: Tomterna/sävar
hej med bensin och snälla kamaxlar och liten turbo som du har så ska man va försiktig med kompan om man vill köra mycket och skruva lite så gå på en tjock. låg insugs och vatten temp är bra också mot spikningar.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 13, 2018 6:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Hej Jens!

Absolut! Jag kommer köra på 8.20:1 ungefär. Nästa steg ner var 7.62:1 vilket kändes väl lågt.

Tack för input. :)

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010