Kompressionsförhållande överladdad V8
Postat: mån jul 09, 2018 10:04 am
Jomenhej!
Efter återuppbyggnad av motorn (lång historia) så står jag i valet och kvalet vilken tjocklek på toppackning jag ska köra och därmed vilket komp jag landar på. Det blir Cometic MLS packningar.
Målet är väl ~650-700 hk på 98 oktan och en körbar gatbil.
Jag vill inte lägga mig på alltför lågt komp och få en trött bil innan turbon spolar, men inte för högt heller såklart som ökar risk för detonation.
Jag gissar att jag hamnar på ca 1,3-1,5 bar för att nå dit jag vill.
Receptet är som följer:
Mopar SB som numera är på 346 cui.
Smidd botten.
HX55 66/82.
Kamaxeldata har jag inte i huvudet just nu, återkommer med det inom kort.
Följ länk nedan för bild på med org. tjocklek på toppackning (0.040") vilket blir lite väl högt.
https://imgur.com/olwVw07
Alternativen är;
0.045" = 8.80
0.051" = 8.69
0.060" = 8.53
0.066" = 8.43
0.070" = 8.36
0.080" = 8.20
Spontant känns 0.060" som ger 8.53 i kompression lämpligt, men jag är tacksam för input.
Mvh J
Efter återuppbyggnad av motorn (lång historia) så står jag i valet och kvalet vilken tjocklek på toppackning jag ska köra och därmed vilket komp jag landar på. Det blir Cometic MLS packningar.
Målet är väl ~650-700 hk på 98 oktan och en körbar gatbil.
Jag vill inte lägga mig på alltför lågt komp och få en trött bil innan turbon spolar, men inte för högt heller såklart som ökar risk för detonation.
Jag gissar att jag hamnar på ca 1,3-1,5 bar för att nå dit jag vill.
Receptet är som följer:
Mopar SB som numera är på 346 cui.
Smidd botten.
HX55 66/82.
Kamaxeldata har jag inte i huvudet just nu, återkommer med det inom kort.
Följ länk nedan för bild på med org. tjocklek på toppackning (0.040") vilket blir lite väl högt.
https://imgur.com/olwVw07
Alternativen är;
0.045" = 8.80
0.051" = 8.69
0.060" = 8.53
0.066" = 8.43
0.070" = 8.36
0.080" = 8.20
Spontant känns 0.060" som ger 8.53 i kompression lämpligt, men jag är tacksam för input.
Mvh J