Kompressionsförhållande överladdad V8
Kompressionsförhållande överladdad V8
Jomenhej!
Efter återuppbyggnad av motorn (lång historia) så står jag i valet och kvalet vilken tjocklek på toppackning jag ska köra och därmed vilket komp jag landar på. Det blir Cometic MLS packningar.
Målet är väl ~650-700 hk på 98 oktan och en körbar gatbil.
Jag vill inte lägga mig på alltför lågt komp och få en trött bil innan turbon spolar, men inte för högt heller såklart som ökar risk för detonation.
Jag gissar att jag hamnar på ca 1,3-1,5 bar för att nå dit jag vill.
Receptet är som följer:
Mopar SB som numera är på 346 cui.
Smidd botten.
HX55 66/82.
Kamaxeldata har jag inte i huvudet just nu, återkommer med det inom kort.
Följ länk nedan för bild på med org. tjocklek på toppackning (0.040") vilket blir lite väl högt.
https://imgur.com/olwVw07
Alternativen är;
0.045" = 8.80
0.051" = 8.69
0.060" = 8.53
0.066" = 8.43
0.070" = 8.36
0.080" = 8.20
Spontant känns 0.060" som ger 8.53 i kompression lämpligt, men jag är tacksam för input.
Mvh J
Efter återuppbyggnad av motorn (lång historia) så står jag i valet och kvalet vilken tjocklek på toppackning jag ska köra och därmed vilket komp jag landar på. Det blir Cometic MLS packningar.
Målet är väl ~650-700 hk på 98 oktan och en körbar gatbil.
Jag vill inte lägga mig på alltför lågt komp och få en trött bil innan turbon spolar, men inte för högt heller såklart som ökar risk för detonation.
Jag gissar att jag hamnar på ca 1,3-1,5 bar för att nå dit jag vill.
Receptet är som följer:
Mopar SB som numera är på 346 cui.
Smidd botten.
HX55 66/82.
Kamaxeldata har jag inte i huvudet just nu, återkommer med det inom kort.
Följ länk nedan för bild på med org. tjocklek på toppackning (0.040") vilket blir lite väl högt.
https://imgur.com/olwVw07
Alternativen är;
0.045" = 8.80
0.051" = 8.69
0.060" = 8.53
0.066" = 8.43
0.070" = 8.36
0.080" = 8.20
Spontant känns 0.060" som ger 8.53 i kompression lämpligt, men jag är tacksam för input.
Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
utan tvekan 0.080
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
I söndags på Pite Dragway talade jag med en som köpt en av Micke Gullqvists kompressormatade Sonny Leonard Pro Mod motorer...om jag uppfattade allt rätt så har den kompressormatade motorn över 12 i statisk kompression, och körs på E85...jag skulle också lägga mig i det högre kompressionsintervallet.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
Hade jag kört E85 så hade jag inte varit särskilt orolig över att köra med lite högre komp, men med macksoppa blir det ju känsligare.
Det hade varit intressant att sett hur mycket grundeffekt man tappar på samma motor vid en bänkning om man kör t ex. 8.0:1 VS 8.5:1.
Det hade varit intressant att sett hur mycket grundeffekt man tappar på samma motor vid en bänkning om man kör t ex. 8.0:1 VS 8.5:1.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
Varför kör du inte E85?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
Av flera anledningar egentligen. När jag började mitt bygge för en halv evighet sedan fanns det inte överdrivet många E85 stationer där jag bor, nu är det lite annat dock.
Så mitt bränslesystem är inte anpassat för E85, vilket skulle medföra en del kostnader att uppgradera. Ytterligare en sak är att E85 verkar ha tendens att leta sig ner i vevhuset/oljan och slita på lager (?). Detta har jag dock ingen erfarenhet av så det låter jag vara lite osagt.
Med mina relativt låga effektmål avseende litereffekt så bör jag klara av det utan problem på macksoppa.
Så mitt bränslesystem är inte anpassat för E85, vilket skulle medföra en del kostnader att uppgradera. Ytterligare en sak är att E85 verkar ha tendens att leta sig ner i vevhuset/oljan och slita på lager (?). Detta har jag dock ingen erfarenhet av så det låter jag vara lite osagt.
Med mina relativt låga effektmål avseende litereffekt så bör jag klara av det utan problem på macksoppa.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
Det är andra sommaren jag kör E85, och jag använder bilen rätt mycket. Inte sett några tendenser till att oljan skulle påverkas, snarare tvärtom, den ser alltid mycket fin ut och känns bra.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
hej med bensin och snälla kamaxlar och liten turbo som du har så ska man va försiktig med kompan om man vill köra mycket och skruva lite så gå på en tjock. låg insugs och vatten temp är bra också mot spikningar.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Kompressionsförhållande överladdad V8
Hej Jens!
Absolut! Jag kommer köra på 8.20:1 ungefär. Nästa steg ner var 7.62:1 vilket kändes väl lågt.
Tack för input.
Absolut! Jag kommer köra på 8.20:1 ungefär. Nästa steg ner var 7.62:1 vilket kändes väl lågt.
Tack för input.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.