Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 18, 2018 4:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jul 13, 2018 1:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 29, 2014 9:48 pm
Inlägg: 11
Hej, har problem med surge när jag passerar 1.5bar. antar att det är min billiga kina turbo som ställer till det men vill kolla med er om det finns något man kan göra åt det innan jag skaffar nu turbo. :hey:


Setup.
B230fk standard block.
Megasquirt 2 V3.
KLR T2 kamaxel.
T3/T4 turbo från KL.
Alu intercooler.
530 topp standard.
Mac ventil.
Sportluftfilter.
2,5 tums avgasrör från turbo.
Borttagen katalysator. :whistle:
E85.
875cc bosch spridare.
Walbro GST450.

Surge inträffar runt 3800rpm, har testat att gasa fullt från 4500rpm men den går i surge då med.
Mappat på gata av mig själv. 14 Graders tändning och lambda 0.81 när surge inträffar. Lägger jag mig på 1.49bar så inträffar inte surge, men på 1.58bar går den i surge. :doh:


Då detta är ett budget bygge vill jag inte lägga en massa pengar på en ny turbo om det verkligen inte behövs.
Nu får någon slå mig på fingrarna om jag har fel men surge inträffar när turbon ger mer luft än vad motorn kan svälja. Så om jag tänker rätt så måste jag få motorn att svälja mer luft. Dvs en 531 topp eller en portad 530 borde motverka surge? Eller är jag ute och cyklar. :roll:

Eller jag ska skippa den uråldriga T3/T4 turbon och satsa på en HX40 super eller något liknande ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 15, 2018 10:35 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 109
Ort: Härnösand
Hej!

Hade liknande problem med min T3/T4 fast redan vid 1bars laddtryck. Försökte efter råd och tips av kunniga att ställa om kammen, ”bygga” större motorvolym, mappa om och porta upp aggregatet men utan något som helst resultat. Blev tillslut att byta aggregat, men det är så irriterande att vissa inte verkar ha några som helst problem med dessa aggregat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 15, 2018 11:42 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 62
Hej!
Rent generellt så hjälper det oftast inte att göra motorvolymen större vid surgeproblem, i vart fall inte lika mycket som ifall motsvarande "arbetsinsats" och kostnad läggs på att porta toppen och/eller BYTA kamaxeln.

Porta turbo (och eventuellt byta hjul i den) gör alltid (om det görs rätt) så att surgeproblemen försvinner, anledningen till surge är att turbon inte "orkar" hålla laddtrycket på tillräckligt hög nivå och luften "vänder" tillbaks ut genom kompressorn (huvudsakligen ett design och dimensionerings problem på kompressorhjulet) Att åtgärda turbon ger oftast bäst "effekt per krona".

T3/T4 turbos (nästan uteslutande från Kina) är inte nån särskild standard, de finns med en massa olika dimensioner på samtliga komponenter och det gör ju det svårt att jämföra med hur andra har lyckats?
Vad jag menar är att vid två olika exemplar på turbos så kan allting vara lika i mått och utförande men ponera att den ena har en 10-bladig turbin (avgas) och den andra en 12-bladig då kommer de att uppträda olika när de närmar sig det område i kompressormappens vänstra kant som ger risk för surge, även vanligt att de har olika diameter på kompressorns inlopp (hjulet) och då kommer den med minsta inloppet att klara av "surgeområdet" bättre.

Vid mappning går det utmärkt att "få bort" surge - men ENDAST om turbon är beräknad för att "ligga i rätt kommun" innan man köper/monterar den, plockar man bara dit "random" turbo så kan den ligga så långt ifrån verkligheten så det blir omöjligt att mappa.

Effektivaste sättet för att "bota" surge vid mappning är att ha extremt tidig tändning just i problemområdet (det ökar motorns VE) - jag har läst hur en del mappare här på forumet inte håller med om detta men då har de nog glömt att tidigare tändning ger kallare avgaser (och då "töms" motorn effektivare) när motorn töms effektivt så kommer den också att fyllas bättre - VE har ökat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010