B230 problem med surge och motorrecept!
Postat: fre jul 13, 2018 1:30 pm
Hej, har problem med surge när jag passerar 1.5bar. antar att det är min billiga kina turbo som ställer till det men vill kolla med er om det finns något man kan göra åt det innan jag skaffar nu turbo.
Setup.
B230fk standard block.
Megasquirt 2 V3.
KLR T2 kamaxel.
T3/T4 turbo från KL.
Alu intercooler.
530 topp standard.
Mac ventil.
Sportluftfilter.
2,5 tums avgasrör från turbo.
Borttagen katalysator.
E85.
875cc bosch spridare.
Walbro GST450.
Surge inträffar runt 3800rpm, har testat att gasa fullt från 4500rpm men den går i surge då med.
Mappat på gata av mig själv. 14 Graders tändning och lambda 0.81 när surge inträffar. Lägger jag mig på 1.49bar så inträffar inte surge, men på 1.58bar går den i surge.
Då detta är ett budget bygge vill jag inte lägga en massa pengar på en ny turbo om det verkligen inte behövs.
Nu får någon slå mig på fingrarna om jag har fel men surge inträffar när turbon ger mer luft än vad motorn kan svälja. Så om jag tänker rätt så måste jag få motorn att svälja mer luft. Dvs en 531 topp eller en portad 530 borde motverka surge? Eller är jag ute och cyklar.
Eller jag ska skippa den uråldriga T3/T4 turbon och satsa på en HX40 super eller något liknande ?
Setup.
B230fk standard block.
Megasquirt 2 V3.
KLR T2 kamaxel.
T3/T4 turbo från KL.
Alu intercooler.
530 topp standard.
Mac ventil.
Sportluftfilter.
2,5 tums avgasrör från turbo.
Borttagen katalysator.
E85.
875cc bosch spridare.
Walbro GST450.
Surge inträffar runt 3800rpm, har testat att gasa fullt från 4500rpm men den går i surge då med.
Mappat på gata av mig själv. 14 Graders tändning och lambda 0.81 när surge inträffar. Lägger jag mig på 1.49bar så inträffar inte surge, men på 1.58bar går den i surge.
Då detta är ett budget bygge vill jag inte lägga en massa pengar på en ny turbo om det verkligen inte behövs.
Nu får någon slå mig på fingrarna om jag har fel men surge inträffar när turbon ger mer luft än vad motorn kan svälja. Så om jag tänker rätt så måste jag få motorn att svälja mer luft. Dvs en 531 topp eller en portad 530 borde motverka surge? Eller är jag ute och cyklar.
Eller jag ska skippa den uråldriga T3/T4 turbon och satsa på en HX40 super eller något liknande ?