Kompressionsförhållande överladdad V8

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Jonathan_ »

Jomenhej!

Efter återuppbyggnad av motorn (lång historia) så står jag i valet och kvalet vilken tjocklek på toppackning jag ska köra och därmed vilket komp jag landar på. Det blir Cometic MLS packningar.

Målet är väl ~650-700 hk på 98 oktan och en körbar gatbil.
Jag vill inte lägga mig på alltför lågt komp och få en trött bil innan turbon spolar, men inte för högt heller såklart som ökar risk för detonation.
Jag gissar att jag hamnar på ca 1,3-1,5 bar för att nå dit jag vill.

Receptet är som följer:

Mopar SB som numera är på 346 cui.
Smidd botten.
HX55 66/82.
Kamaxeldata har jag inte i huvudet just nu, återkommer med det inom kort.

Följ länk nedan för bild på med org. tjocklek på toppackning (0.040") vilket blir lite väl högt.

https://imgur.com/olwVw07

Alternativen är;

0.045" = 8.80
0.051" = 8.69
0.060" = 8.53
0.066" = 8.43
0.070" = 8.36
0.080" = 8.20

Spontant känns 0.060" som ger 8.53 i kompression lämpligt, men jag är tacksam för input. :)

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av DreRacing@ »

utan tvekan 0.080
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Performance_seeker »

I söndags på Pite Dragway talade jag med en som köpt en av Micke Gullqvists kompressormatade Sonny Leonard Pro Mod motorer...om jag uppfattade allt rätt så har den kompressormatade motorn över 12 i statisk kompression, och körs på E85...jag skulle också lägga mig i det högre kompressionsintervallet.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Jonathan_ »

Hade jag kört E85 så hade jag inte varit särskilt orolig över att köra med lite högre komp, men med macksoppa blir det ju känsligare. :)

Det hade varit intressant att sett hur mycket grundeffekt man tappar på samma motor vid en bänkning om man kör t ex. 8.0:1 VS 8.5:1.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Performance_seeker »

Varför kör du inte E85?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Jonathan_ »

Av flera anledningar egentligen. När jag började mitt bygge för en halv evighet sedan fanns det inte överdrivet många E85 stationer där jag bor, nu är det lite annat dock.
Så mitt bränslesystem är inte anpassat för E85, vilket skulle medföra en del kostnader att uppgradera. Ytterligare en sak är att E85 verkar ha tendens att leta sig ner i vevhuset/oljan och slita på lager (?). Detta har jag dock ingen erfarenhet av så det låter jag vara lite osagt.
Med mina relativt låga effektmål avseende litereffekt så bör jag klara av det utan problem på macksoppa. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Performance_seeker »

Det är andra sommaren jag kör E85, och jag använder bilen rätt mycket. Inte sett några tendenser till att oljan skulle påverkas, snarare tvärtom, den ser alltid mycket fin ut och känns bra.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej med bensin och snälla kamaxlar och liten turbo som du har så ska man va försiktig med kompan om man vill köra mycket och skruva lite så gå på en tjock. låg insugs och vatten temp är bra också mot spikningar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Kompressionsförhållande överladdad V8

Inlägg av Jonathan_ »

Hej Jens!

Absolut! Jag kommer köra på 8.20:1 ungefär. Nästa steg ner var 7.62:1 vilket kändes väl lågt.

Tack för input. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar