Oljeval b230 500hk e85

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeval b230 500hk e85

Inlägg av Kadett4wd »

Koka ur spriten... ~78 grader.
Men ni verkar inte bränt mycket hemma ;)

Man måste ju koka ur vattnet också som spriten dragit med sig ned i oljan.
Då måste ni upp i 85-96°C för vattnet ska börja 'sjuda', en ganska långsam urdunstningsprocess mao.
Och för att vattnet ska ur snabbare lär det ju koka, mao upp över 100grader, och det känns faktiskt direkt fel att piska bilen med vattenkontaminerad olja så oljetempen går över 100grader.

Byt olja och koka ur den på spisplattan....
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Oljeval b230 500hk e85

Inlägg av psa »

Erland Cox skrev:Syntetolja tål mycket högre temperaturer än mineral.
Jag kör Estersyntet för att den inte rinner av kam och annat när motorn står still som Poly Alfa Olefinolja gör PAO.
Jag kär Motul för att KG trimning har det men det finns många bra märken.
I min ban Volvo har jag kört 300V Power, tror den är 5-40W.
Jag tappade en frysplugg och körde 3 varv utan vatten, krökte toppen 0,7mm.
Det var nåt år sen och jag fixade bara toppen, motorn bromsade samma effekt efter det.
Jag behövde inte ens byta olja.
Tror det var oljesprutet på kolvkylningen och ett stort kolv cylinderspel som räddade motorn, det och en olja som tålde hög temperatur.
Samma botten i nu i minst 3 år med en massa bankörning och bänkningar.

Erland
Generellt är en bra syntetolja mer tålig än mineral olja, men vid riktigt extrema temperaturer så bryts en ester olja ner till dess ursprungliga beståndsdelar (sk unzipping).
Sedan innehåller många enklare oljor ester oljor som tillsats för att förhindra torra uppstarter, men det är oftast lite svårt att ta reda på vilka.
Mineraloljor skiljer också en hel del beroende på vilken råolja som använts, ca 1% i effekt och avsevärt mycket mer i slitage har dom hittat, tyvärr är det få företag som vill försöka sälja en "sketen mineralolja" för priset av en syntetolja. :) Så att använda breda termer som "syntet" och "mineral" kan bli lite missvisande.
Men jag håller med, skall man ändå spendera pengar kan man lika gärna köpa en Ester från Motul, Redline etc, istället för en PAO syntet. :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Oljeval b230 500hk e85

Inlägg av Daniel-635 »

Tänk er för innan ni vinter kallstartar på 20w mineral olja bara !

https://www.youtube.com/watch?v=kKhD5AEo8r0

I slutet på videon kommer text om vilka oljor som är vad.

Första året jag körde 635an med Turbo körde jag på "76" 20w50.
Men när det var +5° eller kallare stod turbo aggregaten helt stilla vid kallstart.
Och spoolade som i sirap under första 3 km körning.

Sen bytte jag till Mobil 5w50 , men åker nu med 0w40.
Och nu startar turbon när man startar motorn, även om det är kallt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Oljeval b230 500hk e85

Inlägg av kickassford »

Provade några oljor till min m50 turbo och fastnade för Motul 300v 15w50.
Den är esterbaserad och klarar etanol.
Med denna olja har jag stadigt oljetryck kall som varm, separerar etanolen bra ur vevhusventilationen och oljehinnan ligger kvar trots långa stillestånd. Dessutom luktar den gott.
Finns att köpa billigt i tyskland men finns även svenska återförsäljare såklart.
- Full gas spar tid
diskaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: mån maj 28, 2012 9:18 am
Ort: Boden

Re: Oljeval b230 500hk e85

Inlägg av diskaren »

1+
Motul 300V Competition 15w50


har kört med den oljan i audi motorerna, Yamaha yz 450f och kommer fortsätta med det i 2.9 rödblocket
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
Skriv svar