Koka ur spriten... ~78 grader.
Men ni verkar inte bränt mycket hemma
Man måste ju koka ur vattnet också som spriten dragit med sig ned i oljan.
Då måste ni upp i 85-96°C för vattnet ska börja 'sjuda', en ganska långsam urdunstningsprocess mao.
Och för att vattnet ska ur snabbare lär det ju koka, mao upp över 100grader, och det känns faktiskt direkt fel att piska bilen med vattenkontaminerad olja så oljetempen går över 100grader.
Byt olja och koka ur den på spisplattan....
Oljeval b230 500hk e85
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Oljeval b230 500hk e85
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Oljeval b230 500hk e85
Generellt är en bra syntetolja mer tålig än mineral olja, men vid riktigt extrema temperaturer så bryts en ester olja ner till dess ursprungliga beståndsdelar (sk unzipping).Erland Cox skrev:Syntetolja tål mycket högre temperaturer än mineral.
Jag kör Estersyntet för att den inte rinner av kam och annat när motorn står still som Poly Alfa Olefinolja gör PAO.
Jag kär Motul för att KG trimning har det men det finns många bra märken.
I min ban Volvo har jag kört 300V Power, tror den är 5-40W.
Jag tappade en frysplugg och körde 3 varv utan vatten, krökte toppen 0,7mm.
Det var nåt år sen och jag fixade bara toppen, motorn bromsade samma effekt efter det.
Jag behövde inte ens byta olja.
Tror det var oljesprutet på kolvkylningen och ett stort kolv cylinderspel som räddade motorn, det och en olja som tålde hög temperatur.
Samma botten i nu i minst 3 år med en massa bankörning och bänkningar.
Erland
Sedan innehåller många enklare oljor ester oljor som tillsats för att förhindra torra uppstarter, men det är oftast lite svårt att ta reda på vilka.
Mineraloljor skiljer också en hel del beroende på vilken råolja som använts, ca 1% i effekt och avsevärt mycket mer i slitage har dom hittat, tyvärr är det få företag som vill försöka sälja en "sketen mineralolja" för priset av en syntetolja. Så att använda breda termer som "syntet" och "mineral" kan bli lite missvisande.
Men jag håller med, skall man ändå spendera pengar kan man lika gärna köpa en Ester från Motul, Redline etc, istället för en PAO syntet.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Oljeval b230 500hk e85
Tänk er för innan ni vinter kallstartar på 20w mineral olja bara !
https://www.youtube.com/watch?v=kKhD5AEo8r0
I slutet på videon kommer text om vilka oljor som är vad.
Första året jag körde 635an med Turbo körde jag på "76" 20w50.
Men när det var +5° eller kallare stod turbo aggregaten helt stilla vid kallstart.
Och spoolade som i sirap under första 3 km körning.
Sen bytte jag till Mobil 5w50 , men åker nu med 0w40.
Och nu startar turbon när man startar motorn, även om det är kallt.
https://www.youtube.com/watch?v=kKhD5AEo8r0
I slutet på videon kommer text om vilka oljor som är vad.
Första året jag körde 635an med Turbo körde jag på "76" 20w50.
Men när det var +5° eller kallare stod turbo aggregaten helt stilla vid kallstart.
Och spoolade som i sirap under första 3 km körning.
Sen bytte jag till Mobil 5w50 , men åker nu med 0w40.
Och nu startar turbon när man startar motorn, även om det är kallt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Oljeval b230 500hk e85
Provade några oljor till min m50 turbo och fastnade för Motul 300v 15w50.
Den är esterbaserad och klarar etanol.
Med denna olja har jag stadigt oljetryck kall som varm, separerar etanolen bra ur vevhusventilationen och oljehinnan ligger kvar trots långa stillestånd. Dessutom luktar den gott.
Finns att köpa billigt i tyskland men finns även svenska återförsäljare såklart.
Den är esterbaserad och klarar etanol.
Med denna olja har jag stadigt oljetryck kall som varm, separerar etanolen bra ur vevhusventilationen och oljehinnan ligger kvar trots långa stillestånd. Dessutom luktar den gott.
Finns att köpa billigt i tyskland men finns även svenska återförsäljare såklart.
- Full gas spar tid
Re: Oljeval b230 500hk e85
1+
Motul 300V Competition 15w50
har kört med den oljan i audi motorerna, Yamaha yz 450f och kommer fortsätta med det i 2.9 rödblocket
Motul 300V Competition 15w50
har kört med den oljan i audi motorerna, Yamaha yz 450f och kommer fortsätta med det i 2.9 rödblocket
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84