Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 12, 2018 9:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Oljeval b230 500hk e85
InläggPostat: lör aug 18, 2018 7:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Koka ur spriten... ~78 grader.
Men ni verkar inte bränt mycket hemma ;)

Man måste ju koka ur vattnet också som spriten dragit med sig ned i oljan.
Då måste ni upp i 85-96°C för vattnet ska börja 'sjuda', en ganska långsam urdunstningsprocess mao.
Och för att vattnet ska ur snabbare lär det ju koka, mao upp över 100grader, och det känns faktiskt direkt fel att piska bilen med vattenkontaminerad olja så oljetempen går över 100grader.

Byt olja och koka ur den på spisplattan....

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljeval b230 500hk e85
InläggPostat: sön aug 19, 2018 7:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 107
Erland Cox skrev:
Syntetolja tål mycket högre temperaturer än mineral.
Jag kör Estersyntet för att den inte rinner av kam och annat när motorn står still som Poly Alfa Olefinolja gör PAO.
Jag kär Motul för att KG trimning har det men det finns många bra märken.
I min ban Volvo har jag kört 300V Power, tror den är 5-40W.
Jag tappade en frysplugg och körde 3 varv utan vatten, krökte toppen 0,7mm.
Det var nåt år sen och jag fixade bara toppen, motorn bromsade samma effekt efter det.
Jag behövde inte ens byta olja.
Tror det var oljesprutet på kolvkylningen och ett stort kolv cylinderspel som räddade motorn, det och en olja som tålde hög temperatur.
Samma botten i nu i minst 3 år med en massa bankörning och bänkningar.

Erland


Generellt är en bra syntetolja mer tålig än mineral olja, men vid riktigt extrema temperaturer så bryts en ester olja ner till dess ursprungliga beståndsdelar (sk unzipping).
Sedan innehåller många enklare oljor ester oljor som tillsats för att förhindra torra uppstarter, men det är oftast lite svårt att ta reda på vilka.
Mineraloljor skiljer också en hel del beroende på vilken råolja som använts, ca 1% i effekt och avsevärt mycket mer i slitage har dom hittat, tyvärr är det få företag som vill försöka sälja en "sketen mineralolja" för priset av en syntetolja. :) Så att använda breda termer som "syntet" och "mineral" kan bli lite missvisande.
Men jag håller med, skall man ändå spendera pengar kan man lika gärna köpa en Ester från Motul, Redline etc, istället för en PAO syntet. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljeval b230 500hk e85
InläggPostat: mån aug 20, 2018 3:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2391
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tänk er för innan ni vinter kallstartar på 20w mineral olja bara !

https://www.youtube.com/watch?v=kKhD5AEo8r0

I slutet på videon kommer text om vilka oljor som är vad.

Första året jag körde 635an med Turbo körde jag på "76" 20w50.
Men när det var +5° eller kallare stod turbo aggregaten helt stilla vid kallstart.
Och spoolade som i sirap under första 3 km körning.

Sen bytte jag till Mobil 5w50 , men åker nu med 0w40.
Och nu startar turbon när man startar motorn, även om det är kallt.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljeval b230 500hk e85
InläggPostat: mån aug 20, 2018 8:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 278
Ort: Hörnsjö
Provade några oljor till min m50 turbo och fastnade för Motul 300v 15w50.
Den är esterbaserad och klarar etanol.
Med denna olja har jag stadigt oljetryck kall som varm, separerar etanolen bra ur vevhusventilationen och oljehinnan ligger kvar trots långa stillestånd. Dessutom luktar den gott.
Finns att köpa billigt i tyskland men finns även svenska återförsäljare såklart.

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljeval b230 500hk e85
InläggPostat: fre aug 24, 2018 4:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån maj 28, 2012 9:18 am
Inlägg: 57
Ort: Boden
1+
Motul 300V Competition 15w50


har kört med den oljan i audi motorerna, Yamaha yz 450f och kommer fortsätta med det i 2.9 rödblocket

_________________
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 2.9 -84


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010