Turbomata en 318is.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Gusten
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 29, 2018 10:58 pm

Turbomata en 318is.

Inlägg av Gusten »

Hej, Ska turbokonventera min 318is (M42b18) och har några frågor.

Måste man kompsänka? Eller går det o köra endå men att man inte kan ladda så mycket?

Hur mycket klarar en m42b18 med org grejer? Planen är att öppna den och byta allt som är slitet osv. Och slänga i smidda grejer, Men om det inte behövs känns det ju onödigt....


Planen är att köra en hx35 som snurra och försöka få ut 400hk+ ur motorn. Så gissar även på att jag behöver ett nytt insug? Någon som vet vart man får tag i det? Eller är det bygga ett som gäller?
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Turbomata en 318is.

Inlägg av jompazx »

E85 eller bensin?
mvh! Jonathan Hall
Gusten
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 29, 2018 10:58 pm

Re: Turbomata en 318is.

Inlägg av Gusten »

Planen är e85! Men sammtidigt kan det bli bensin till att börja med...
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Turbomata en 318is.

Inlägg av Daniel-635 »

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Fabain Peterson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis maj 21, 2013 3:28 pm
Ort: Borås

Re: Turbomata en 318is.

Inlägg av Fabain Peterson »

Jag körde helt standard motor i två säsonger på E85.

Låg på 0,8bar i början men höjde allt eftersom.
Jag slutade på 1,6 bar men va lite feg på tändningen.

Nästa version av motor byggde jag heltsmid. Då tog jag spjäll från från s50 (m3 motorn i e36'an)
För att få dit spjällen är det inte så mycket jobb, har för mig jag fila upp dom övre hålen uppåt och sen passa dom på m42 toppen.
Kadett C med m42b18@2bar 520whp
Skriv svar